کد خبر: ۷۸۲۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷
نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواستار شد:

سوریه در قبال اسرائیل مواضع محکمی داشته باشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گفته نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سوریه باید در ارتباط خود با اسرائیل همه جوانب را مدنظر قرار دهد چرا که آثار این مسئله به سرنوشت کل منطقه مربوط می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سبحانی‌نیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در واکنش به برخی اخبار مبنی بر تمایل سوریه برای برقراری ارتباط با اسرائیل گفت: «سوریه که همواره در منطقه از موقعیت خوبی برخوردار بوده است نباید تحت تاثیر برخی مسائل اصول سیاست خارجی کشورش 180 درجه تغییر کند».

وی در عین حال این نکته را یادآور شد که ایجاد روابط یک اصل مسلم برای همه کشورها است اما مسئله اسرائیل به عنوان یک رژیم غاصب با هر جنایاتی که در منطقه داشته است جدا از این مسئله است.

سبحانی‌نیا با اشاره به این نکته که تاکنون سوریه هزینه‌های زیادی متحمل شده است گفت:‌ «این کشور، نباید به یک باره به دلیل برخی فشارهای سیاسی این هزینه‌ها را فراموش کند».

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال با بیان این نکته که تاکنون سوریه مواضع مترقی در خصوص احقاق حق ملت فلسطین داشته است ادامه داد: «مواضع جمهوری اسلامی نسبت به اسرائیل کاملاً روشن است و هیچ‌گاه هم این مواضع تغییر نخواهد کرد».

سبحانی‌نیا، گفت: «انتظار ما از کشورهای دوست و همسو این است که منافع مردم فلسطین را فدای مصلحت‌های قطعی خود نکند و تحت تاثیر فشارها قرار نگیرد».

وی با تاکید بر این نکته که سوریه باید در مقابل اسرائیل مواضع محکمی داشته باشد گفت:‌ «سوریه می‌بایست از حقوق ملت فلسطین که در طول تاریخ تضییع شده است دفاع کند کما اینکه این کشور همواره نسبت به فلسطین مواضع مترقی و خوبی داشته است».

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با یادآوری این نکته که البته هنوز اطلاعات دقیقی نسبت به اینکه مواضع سوریه تغییر کرده باشد وجود ندارد افزود:‌ «البته طبیعتاً هر کشوری منافع خود را دنبال کرده و سیاست‌ خارجی کشورش را بر این اساس تنظیم می‌کند».

سبحانی‌نیا با تغییرناپذیر خواندن دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم اسرائیل گفت:‌ «اسرائیل از زمان طولانی یک نطفه نامشروع بوده است و هدفش ایجاد فتنه و اختلاف در منطقه بین کشورهای اسلامی است و همواره در جهت تامین منافع استکبار جهان حرکت می‌کند».

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه این رژیم را قانونی نشناخته و نخواهد شناخت ادامه داد:‌ «باید سرنوشت فلسطین و منطقه توسط همه کشورهای منطقه لحاظ شود».

سبحانی نیا با اشاره به اینکه خود دولت سوریه و بشاراسد تاکنون این مسئله را رسماً اعلام نکرده‌اند ادامه داد: «بعید است سوریه‌ای که همواره مواضع مترقی نسبت به فلسطین داشته مواضع خود را تغییر دهد و چنین اشتباهی را مرتکب شود».

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت، سوریه را دارای اعتبار بین کشورهای اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: «اگر سوریه فکر می‌کند با ایجاد ارتباط با اسرائیل می‌تواند سایر مشکلات خود را حل کند اشتباه می‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین