کد خبر: ۷۸۳۱۳۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
بررسی ادعاهای غلط وزیر اقتصاد دولت رئیسی در واکنش به اظهارات روحانی؛

خاندوزی و باز هم ادعاهای غلط

انتظار می‌رود با صداقت و انصاف! این پرسش‌ها را به افکار عمومی که به شدت در فشار معیشتی ناشی از تصمیمات اقتصادی شما به ویژه در افزایش بی‌سابقه تورم است، پاسخ دهید …
خاندوزی و باز هم ادعاهای غلط
آفتاب‌‌نیوز :

بعد از اینکه گزارش نادرست احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درخصوص تورم ٥٩ درصدی شهریور سال ١٤٠٠ که توسط آقای رئیسی تکرار شد و در فضای رسانه‌ای داخلی و خارجی، به دلیل مغایرت فاحش آن با گزارش رسمی مرکز آمار، مساله‌ساز و موجب انتقاد گردید، باز هم امروز مجدداً شاهد ارایه گزارش‌های نادرست خاندوزی(اینجا بخوانید) در مواردی از جمله خزانه خالی، استفاده از تنخواه، افزایش ٥٥٠ درصدی بدهی‌های دولت قبل به صندوق‌های بازنشستگی و … بودیم.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این گزارش‌های نادرست در پاسخ به اظهارات رییس‌جمهور دولت دوازدهم(اینجا بخوانید) که در گردهمایی جمعی از وزرا و استانداران در عید غدیر درمورد انتقال میلیارد‌ها دلار اسکناس نقد و قابل دسترس از دولت قبل به دولت رییسی اعلام شده بود، ارایه می‌شد.

١- خاندوزی در مصاحبه خود برای اولین‌بار به وجود این دلار‌های نقدی در آغاز به کار دولت سیزدهم اعتراف نمود ولی تلاش کرد با بی‌انصافی آنرا در موضوع واردات کم‌اهمیت جلوه دهد! و این در حالی است که پاسخ‌گویی به نیاز‌های ارزی بازار که عدم تامین آن توسط بانک مرکزی موجب افزایش قیمت ارز آزاد و کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت‌ها می‌شود، تنها با دلار‌های نقد قابل انجام خواهد بود. از این رو وجود ذخایر نقدی ارز با توجه به تحلیل کارشناسان باعث افزایش قدرت مداخله بانک مرکزی در بازار به ویژه در ماه‌های گذشته شده است وگرنه قیمت ارز به مراتب بیش از نرخ فعلی می‌گردید.

٢- خاندوزی در مورد خزانه خالی به نامه رییس دفتر رئیس‌جمهور قبل به رییس سازمان برنامه و بودجه وقت اشاره نمود که در آن به اتمام اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های عمرانی اشاره شده بود! موضوعی که قبلا مشخص شده بود، صرفًا مربوط به اعتبارات تعیین شده برای طرح‌های عمرانی قابل اتمام تا پایان دولت دوازدهم بوده نه کل موجودی خزانه!

٣- آقای خاندوزی عدم استفاده از ٥٤ همت تنخواه، مشابه دولت قبل را به عنوان مدیریت مناسب دولت سیزدهم در دخل و خرج کشور معرفی نمود! بدون اینکه صادقانه توضیح دهد به جای آن چقدر از سپرده حساب‌های خاص نزد خزانه موضوع ماده ١٢٥ قانون محاسبات عمومی استفاده شده است.

۴- گزارش نادرست دیگر آقای خاندوزی به افزایش ٥٥٠ درصدی بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی بود! این ادعای نادرست در حالی مطرح می‌شود که در طی سال‌های ١٣٩٩-١٣٩٢ هر سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم در قوانین بودجه‌های سالانه مبالغی به عنوان کمک به صندوق‌های لشکری و کشوری منظور و به علت وضعیت مالی نامناسب آن صندوق‌ها، حتی به میزان ١١٠ درصد آن‌ها را توسط خزانه پرداخت می‌کرد؛ لذا اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به شاغلین همواره از محل این کمک‌ها بوده است. در این راستا در سال ١٣٩٩ بالغ بر ٣٤ هزار میلیارد تومان و در سال ١٤٠٠ بیش از ٧٠ هزار میلیارد تومان از سوی دولت دوازدهم صرفاً به عنوان کمک، علاوه بر اعتبارات مصوب برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی لشکری پرداخت شد. همچنین با استفاده از ظرفیت بند 'و' تبصره ٢ قوانین بودجه سال‌های ٩٩ و ١٤٠٠ مبالغی برای تقویت منابع مالی سازمان تامین اجتماعی و تسویه بدهی‌های پیشین از منابع مختلف دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت گردید.

۵- این اظهارات از سوی وزیر اقتصاد نه تنها متضمن بار تعهدآور حقوقی برای دولت نسبت به صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود، بلکه بیانگر نوعی کم‌اطلاعی وزیر مالیه نسبت به مطالبات و بدهی‌های دولت نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی است. از این رو از وزیر اقتصاد سوال می‌شود:

یک - آیا مطلع هستید که فقط در دو فصل پاییز و زمستان سال١٤٠٠ بالغ بر ٢٠٠ هزار میلیارد تومان بدهی دولت سیزدهم اضافه شد؟!

دو - شما که مسئولین دولت قبل را به رعایت انصاف و ارایه گزارش واقعی دعوت می‌نمایید و از افزایش بدهی دولت قبل به شبکه بانکی صحبت می‌کنید، مطلع هستید که طبق گزارش رسمی بانک مرکزی که در روز‌های اخیر منتشر شده است پایه پولی در دولت سیزدهم بیش از ١٤٠ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؟

سه - حضرتعالی که از افرایش بدهی اوراق مالی در دولت قبل یاد می‌کنید آیا مطلع هستید که در برابر آن، ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای افزایش یافته در دولت قبل بالغ بر هزار و ١٢٧ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از دو برابر بدهی‌های ایجاد شده بوده که تحویل دولت سیزدهم گردیده است؟

چهار- اگر دولت قبل با انتشار اوراق مالی، اقدام به اتمام طرح‌های عمرانی ناتمام در بهره‌برداری از راه‌ها، راه‌آهن‌ها، پروژه آبرسانی‌ها، بیمارستان‌ها و احداث مدارس را همراه با بازسازی‌های ناشی از سیل و زلزله نمی‌کرد، امروز دولت سیزدهم با توجه به افزایش چندبرابری قیمت مصالح با چند هزار هزار میلیارد تومان باید آن‌ها را به اتمام می‌رساند.

پنج- هرچند انتظار نیست که همچون دولت قبل هر پنجشنبه‌ها شاهد افتتاح طرح‌های عمرانی متعدد از سوی دولت شما باشیم! ولی چرا در طی یکسال گذشته دولت سیزدهم حتی نسبت به بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی به اتمام رسیده و یا در شرف اتمام مثل پروژه انتقال آب از پشت سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز، راه‌آهن همدان - کردستان، هزاران تخت بیمارستانی و … اقدام نمی‌کند؟!

انتظار می‌رود با صداقت و انصاف! این پرسش‌ها را به افکار عمومی که به شدت در فشار معیشتی ناشی از تصمیمات اقتصادی شما به ویژه در افزایش بی‌سابقه تورم است، پاسخ دهید …

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
57
3
اگر منصف بودید سخنان وزیر را به طور کامل منتشر میگردید ولی تحمل حق را ندارید.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
4
74
دولت رئیسی دولت بی سواد هاست. گله نکنید.
سردار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
1
42
اصلا نیاز به شنیدن صدای زیبای وزیر نیست. اگر کسی توانایی درک وضعیت اقتصادی مردم از یکسال قبل تا الان رو نداره ، قطعا با هیچ آمار و منطقی امکان بیداری وجود نخواهد داشت. یعنی چطور کسایی میتونن از این وضعیت دفاع کنند جای تامل و تعجب داره
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
1
41
متاسفانه این وزیر سواد و تجربه کافی نداره من برای بی تفاوتی مجلس شورای اسلامی متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
متاسف نباش چون اونا هم سواد و تجربه کافی را ندارند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
1
24
از دولتی که مدیران ارشد آن حتی تلفظ درست کلمه ها را نمی دانند، انتظار چی دارید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
1
14
اینها همه برای رفع مشکلات اقتصادی مردم آمدند و متاسفانه هیچ راهکار مناسبی برای این کار ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
0
19
حالا تمام سخنانش کامل پخش می‌شد چه دردی از مردم دوا می‌شد یادتان همین آقا قبل از وزیر شدن میگفت هر دولتی سرکار بیاد چند ماه اول تورم تا ۱۵درصد پاینتر میاد یادتان هست میگفت سه روزه بورس حل می‌کنیم چون اینها سواد خواندن نوشتن دارن اون دانشگاه که این آقایان دولتی فارغ التحصیل شدن در همین حد سواد دارن وسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
10
3
وضعیت این کشور راه حل دارد
یک
هرشخص فقط یک ملک مسکونی
دو
هر شخص هر چقدر دوست داردرد ملک تولیدیدی داشته باشد با تولید فعال
ملک بیش از یک دستگاه در اختیار یک نفر باید در اختیار دولت قرار گیرد و به بازار عرضه شود
چهار
هر شخص فقط یک پلاک اتومبیل
کلا باید موارد مصرفی مثل ماشین ملک باغ و... از اختیارات حقیقی خارج و به دولتها سپرده شود
کمک مداوم دولتها به در اختیار گذاشتن ملکهای تولیدی برای ااشخاص خلاق و تولید کننده
حل مسایل بین المللی
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
3
21
من از اقای روحانی دفاع نمیکنم ۶سال دوران روحانی خوب سال اخر ریاست‌جمهوری بد بود شانس بد روحانی این بود اقای ترامپ ریس جمهور امریکا بود ولی با قاطعیت میگم این یکسال اقای ریسی بدترین و تورم زا ترین ریس جمهور تاریخوایران بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
11
0
چطور ۴ سال اول روحانی میگفتن ۴ سال کمه و یه دور دیگه باید رئیس جمهور بشه
اما یک سال برای رئیسی زیاده و باید اوضاع الان خوب باشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
0
8
بابا مادرایم تو این مملکت زندگی میکنیم و هر روز داریم خرید میکنیم خدا وکیلی مردم رو چی فرض کردی
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
8
1
وقتی افتاب خصلت بی انصافی خودشو کنار نمیزاره اینجوری تیتر و مطلب میزاره. آفتاب عزیز خودت بهتر میدونی حسن روحانی ... حالا تو داری تحریف میکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
1
7
چرا بخاطر این دروغها به طور رسمی شکایت نمیشه و محکوم‌نمیشه.
گذشتن از این حرفها و باز گذاشتنشون صرفا سرکار گذاشتنه مردمه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین