کد خبر: ۷۸۳۲۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
واکنش آذری‌جهرمی به اظهارات پیمان جبلی درباره ساترا

بدعت‌گذاری خطرناک

پس از آن‌که پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، در برنامه‌ی صف اول صداوسیما گفت که «وظیفه سازمان صداوسیما در قانون مشخص است؛ وظیفه ما تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است که قانون بر عهده ما گذاشته است، نزدیک‌ترین قانون در این زمینه قانون بودجه ۱۴۰۱ است. در رویه قضائی هم که وجود دارد صداوسیما را مسئول می‌دانند»، آذری‌جهرمی به این اظهارات واکنش نشان داده و گفته است که تصور می‌کرد جبلی با مدیران قبلی صداوسیما تفاوت داشته باشد.
بدعت‌گذاری خطرناک
آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در گفتگو با انصاف‌نیوز درباره‌ی این سخنان گفته است که رهبر انقلاب در سال ۹۴ در حکمی ابلاغ فرمودند که تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی منحصرا بر عهده صداوسیما باشد. وی با بیان این‌که «مخاطب این حکم رهبری برای تبیین ضوابط و حدود شورای عالی فضای مجازی است»، تاکید کرده که «هر چند دبیرخانه شورا و همچنین کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تلاش زیادی برای تبیین ضوابط داشتند، اما با تمامیت‌خواهی مدیریت سابق صداوسیما آن تلاش‌ها هیچگاه به نتیجه نرسید».

او درباره‌ی استناد رئیس صداوسیما به قانون بودجه‌ی ۱۴۰۱ نیز گفته است که «آنچه مجلس مصوب کرده است، چیزی بیشتر از همان حکم رهبر انقلاب نیست، مجددا حدود و ضوابط و چارچوب‌های اختیارات و نحوه نظارت در آن روشن نیست. ضمن اینکه طرح مصوبات ساختاری و تشکیل نهادی در قانون بودجه یک بدعت خطرناک است».

جهرمی همچنین گفته است که «در هر حال، فلسفه وجودی تنظیم‌گر، ایجاد تسهیلات و تعریف چارچوب‌های منظم برای پیشرفت است. تنظیم‌گری که عملکردش مخل پیشرفت باشد ضدفلسفه وجودی است.»

وزیر ارتباطات دولت روحانی با اشاره به اظهارات جبلی در صداوسیما نیز گفت: «تصورم این بوده و هست که آقای جبلی نسبت به مدیران قبلی صداوسیما فهم روشن‌تری از تحولات فضای مجازی دارند و انتظار بخش فناوری اطلاعات کشور هم این است که ایشان با توجه به فلسفه‌ی وجودی تنظیم‌گر، عملکرد سازنده‌تری نسبت به فعالین این صنعت پیش بگیرند.»

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر یا ساترا، یکی از نهاد‌های زیرمجموعه‌ی صداوسیما است که مدعی مسئولیت تنظیم‌گریِ رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در کشور است، اما دولت قبلی و دولت فعلی چنین حقی برای آن قائل نیستند. پیش از این نیز، سعید مقیسه، رئیس کل سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، در نامه‌ای خطاب به پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، به تصویب اقدامات بازدارنده درمقابل تخلف‌های پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر مانند فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت اشاره کرده است.

سعید مقیسه با بیان اینکه «برخی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر محتوایی را تولید و منتشر می‌کنند که کاملا در تضاد با گفتمان انقلاب اسلامی است»، گفت: مکاتبه‌ای از سوی معاونت امور حقوقی ریاست‌جمهوری با ساترا انجام شده است که در آن نامه بر اختیارات و وظایف ساترا در حوزه صوت‌و‌تصویر فراگیر تاکید شده است. مقیسه درباره‌ی احتمال لغو مجوز فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت نیز گفته است که در حال حاضر مجوز هیچ‌یک از رسانه‌های صوت‌و‌تصویر فراگیر لغو یا تعلیق نشده است، در صورت رعایت قانون از پلتفرم‌ها حمایت می‌کنیم. البته برخی سامانه‌های نمایش درخواستی تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز ارزیابی آن‌ها شده است؛ بنابراین اگر روند کاهش امتیاز ارزیابی آن‌ها ادامه پیدا کند و به کم‌تر از حداقل امتیاز لازم برای فعالیت برسد، اقدام قانونی لازم را انجام خواهیم داد.

رئیس ساترا خاطرنشان کرد: بسیاری از علاقه‌مندان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر انتقادات جدی نسبت به وضعیت رهاشده فضای مجازی داشته‌اند و این مطالبه را از ساترا دارند که برای سالم‌سازی محتوایی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اقدام کند. روز یکشنبه‌ی این هفته هم «فیلیمو» درباره اظهارات اخیر رئیس ساترا در خصوص شرایط پلتفرم‌های سینمای خانگی، چند سوال مهم را با ساترا، کارشناسان و مردم مطرح کرد و از جمله خواست که سند قانون تاسیس ساترا منتشر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین