کد خبر: ۷۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۶
نایب رئیس شورای شهر تهران خواستار شد:

اعتماد مردم بیش‌از پیش جلب شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نایب رئیس شورای‌اسلامی شهر تهران گفت: «مردم در تمامی انتخابات قطعاً حضور خواهند داشت، اما رایشان غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود».

حسن بیادی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در مورد ویژگی کسانی که کاندیدای این انتخابات می‌شوند اظهار داشت: «نامزدهای انتخابات، ‌باید مشارکت مردمی را سرلوحه‌ واقعی امور خود قرار دهند، نه اینکه فقط شعار آن را بدهند». 

این عضو شورای شهر تاکید کرد: «بزرگ شدن دولت‌ها به همین دلیل است که عمده فعالیتهایشان در امور شهری است به همین جهت امکان انجام دقیق ماموریت‌ها برایشان میسر نشده‌است. در واقع‌، هرچه به سمت هویت واحد شهری پیش برویم به همان اندازه به موفقیت دولتمان کمک کرده‌ایم».

وی در تشریح اجرای این هدف گفت: «در برنامه سوم و چهارم توسعه این مسئله دیده شده است که 23 مورد از وظایف دولت به مدیریت شهری واگذار شود. اما متاسفانه به دلیل اینکه بدنه دولت آمادگی کوچک‌شدن ندارد و همچنین روسای جمهوری‌ ما در بدو ورود فقط  شعارهایی بی‌عمل می‌دهند و مجبورند به برنامه های قبلی تن بدهند، بنابراین در این امر موفق نشده‌ایم و  مشکلات دولت در امور شهری بیشتر شده است».

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح ناحیه محوری شهرداری گفت: «کوچکترین منطقه تهران به اندازه‌ یک مرکز استان جمعیت دارد و وسعت زیادی دارد و نمی‌توان با سیستم فعلی اداره‌اش کرد. حتماً باید از طریق مردمی اداره شود و با توجه به نقش مهم مشارکت مردمی در حل مشکلات، سیستم محله محوری پاسخ مثبتی را در برخواهد داشت».

وی درباره اختلافات شورای شهر با شهرداری در این زمینه با تاکید بر اینکه حداقل در زمینه محله محوری هیچ اختلافی بین این دو نهاد نیست تصریح کرد: «مسلماً شورایاری‌های محلات، در کنار مدیریت‌های محلی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. شوراهای محلات ناظر مردمی عملکرد مدیریت‌های محلی هستند».

وی در تشریح عملکرد راهبرد ناحیه محوری گفت: «در ناحیه محوری، شهرداری بخشی از وظایف و مسئولیتهایش را به نواحی می‌سپارد و شورای شهر هم بخشی از وظیفه نظارتش را به شورایاری‌ها تفویض می‌کند. این طرح حتماً با موفقیت روبرو خواهد بود و زمینه مشارکت مردمی را بالا می‌برد».

وی در پاسخ به سوالی درباره مشارکت عمومی مردمی در نهادهای دولتی اظهار داشت: «در حال حاضر هم مجلس و هم دولت، از بحث مشارکت مردمی غافل مانده‌اند. تا زمانی که مردم به قضیه اعتماد نداشته باشند، مطمئن باشید آن طرح با شکست روبرو می‌شود. اعتماد عمومی هنوز جلب نشده است و مهمترین عناصر در جلب اعتماد عمومی نمایندگان مردم هستند. اختلافی که در حال حاضر بین دولت و مجلس وجود دارد علاوه بر سلب اعتماد مردم باعث شکست طرحهای بزرگی مثل طرح تحول اقتصادی می‌شود». 

بیادی در حاشیه با تاکید بر اهمیت بالای تایید جمعی نخبگان اقتصادی در بحث طرح تحول اقتصادی در ادامه بحث افزود:«قوه قضائیه نیز در جلب اعتماد عمومی بسیار موثر است. سیستم‌های نظارتی قوه قضائیه و مجلس بسیاری از شفاف‌سازی‌ها را برای مردم می‌توانند انجام دهند».

وی تاکید کرد :«تا زمانی که سه قوه هماهنگ نباشند هیچ طرحی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید».

وی در پاسخ به سوالی درباره مسئولیت دولت و مجلس در جلب این اعتماد گفت: «در زمینه عدم اعتماد مردم، علاوه بر دولت فعلی، مجلس هفتم هم مقصر بوده‌است. چرا که مجلس باید پاسخگوی مردم باشد در حالی که در بسیاری از موارد مجلس هفتم مردم را قانع نکرده بود، این مسئله در مورد مجلس هشتم نیز صادق است».

بیادی فاش کرد: «در حال حاضر، وقتی یک گوینده ورزشی از مردم می‌خواهد که یکی از لامپها را خاموش کند تا فلان مسابقه را همه ببینند، به گفته مسئولین در همان زمان کاهش مصرف داشته‌ایم و قطعی برق هم نداشته‌ایم.اما وقتی وزیر نیرو همین مطلب را گفت، مردم هیچ توجهی نداشتند».

در عین حال،‌سخنگوی جمعیت آبادگران جوان تاکید کرد: «با این وجود شک نکنید که مشارکت مردم همیشه جدی بوده است چرا که مردم ما به نظامشان علاقمند هستند و مسئولان را دوست دارند». 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره مدیریت شهری و ‌حضور و مشارکت مستقیم مردم در امور گفت: «اعتقاد بنده این است که امور شهری به طور کامل باید به مردم واگذار شود و دولت در آن دخالتی نداشته باشد».

وی تاکید کرد:‌ «مردم در تمامی انتخابات قطعاً حضور خواهند داشت، اما رایشان غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. در این شرایط جناح‌ها نمی‌توانند شرایط را پیش‌بینی و تعیین کنند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین