کد خبر: ۷۸۳۴۴۴
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸

ابوترابی: حضور نظامی آمریکا بی‌اثر شده و باید از منطقه حذف شوند

خطیب جمعه تهران گفت: حضور سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه به صفر رسیده و نیرو‌های نظامی آن‌ها در منطقه کارایی ندارند؛ لشکرکشی‌های آمریکا بی‌اثر شده و حضور سیاسی او هم بی‌اثر است و، اما حضور فیزیکی او هم باید حذف شود.
ابوترابی: حضور نظامی آمریکا بی‌اثر شده و باید از منطقه حذف شوند
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی-سیاسی این هفته که در مصلای امام خمینی (ره) اقامه شد، طی سخنانی با بیان اینکه در ایام دهه امامت و ولایت و هم‌چنین در آستانه رویداد مهم و تعیین‌کننده «مباهله» هستیم، اظهار داشت: آیه ۶۱ سوره مبارکه آل‌عمران که می‌فرماید {فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا... } در مقام بیان و تبیین معارف و حقایقی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در حقانیت دین مبین اسلام و جایگاه و منزلت استثنایی پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) ایشان دارد. در روز ۲۴ ماه ذی‌الحجه پیامبر (ص) جمعی از بزرگان نصارا را که از قبول حق و پذیرش برهان سرباز می‌زدند، به مباهله دعوت فرمودند.

وی افزود: مباهله در این‌جا با هدف درخواست عذاب برای کسانی است که در راه باطل قدم بر‌می‌دارند و نخستین پیام آیه این است که رسول گرامی اسلام (ص) دغدغه هدایت بشر و تبیین حق را دارد و از مباحثه و استدلال باز نمی‌نشیند و اگر استدلال و برهان مخاطب را تسلیم نکرد، برای تبیین حق، آماده مباهله است.

خطیب جمعه تهران گفت: پیام دوم آیه این است که اسلام یعنی دانش و معرفت، اسلام یعنی علم، حقایقی برهانی و معارفی که ریشه در فطرت عقل و جان بشر دارد. علم، دانش، کلام خداوند، کلام رسول خدا (ص) فصل‌الخطاب است و، چون امیرالمومنین (ع) مظهر حق است، کلام او فصل الخطاب است. دیگر پیام آیه این است که پیامبر و گروندگان به این شخصیت از بن دندان به راهی که در آن گام برمی‌دارند باور و اعتقاد راسخ دارند. این ایمان و یقین تکیه‌گاه اهل معرفت برای پیروزی در صحنه‌هاست.

ابوترابی عنوان کرد: شاید کلیدی‌ترین و محوری‌ترین پیام این آیه، معرفی شخصیت‌هایی است که در طراز رسول خدا (ص) و بزرگانی که مصداق روشن آیه تطهیر و «نزدیکانِ پیامبر» در آیه «مودت» (آیه ۲۳ از سوره شوری) هستند. این آیه تفسیری بر آیات متعددی از قرآن کریم در حوزه امامت، ولایت، رهبری و زعامت جامعه اسلامی است. مباهله میدان معرفی شخصیت‌هایی است که پیامبر (ص) آنان را مصداق فرزندان، زنان و نفس و جان خود که در آیه مبارکه آمده است، می‌داند.

وی اضافه کرد: کسانی در روز مباهله وارد شدند که در ماجرای آیه «تطهیر» (آیه ۳۳ از سوره احزاب) حضور داشتند و مصداق بودند. مفسران شیعه و اکثر محدثان اهل سنت اتفاق‌نظر دارند که در این آیه مراد از فرزندان، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و مراد از زنان، حضرت فاطمه (س) و مراد از جان پیامبر (ص) نیز امیرالمومنین (ع) است.

امام جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به بازی‌های تیم ملی والیبال خاطر نشان کرد: از بازیکنان تیم ملی والیبال که در لیگ ملت‌های والیبال خوش درخشیدند و از کادر فنی و مربی ایران با انگیزه و دست‌اندرکاران این تیم تشکر می‌کنم.

ابوترابی با اشاره به اتصال کشورمان به خطوط ترانزیتی و تحولات دیپماتیک روز‌های اخیر گفت: در روز‌های اخیر نشست سه‌جانبه آستانه، دیدار‌های مهم و بیانات الهاش‌بخش رهبری معظم انقلاب در تبیین شرایط سیاسی منطقه و جهان اسلام را داشتیم که این فرمایشات پیام‌آور قدرت و شکل‌گیری قدرت‌های نو در جهان پیش‌روست.

وی ادامه داد: تردید نکنید که امروز دنیا با تحولات جدی روبرست و هزاره سوم، هزاره‌ی آسیاست و ایران اسلامی در این تحولات نقش‌تعیین‌کننده و بنیادین دارد. تاکید مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور ترکیه بر این اصل بود که مرز ایران و ترکیه، مرز ماست و ما امنیت ترکیه را امنیت ایران می‌دانیم. در طول چهار دهه گذشته نگاه ایران به خلق قدرت برای کشور‌های اسلامی به‌ویژه دولت اسلامی ترکیه بوده است. در کنار این نگاه انتظار ایران آن است که مرز سوریه و ترکیه هم، مرز ما و دغدغه ملت اسلامی باشد. ما در کنار امنیت یکدیگر به اقتدار می‌رسیم؛ اگر تمامیت ارضی و امنیت کشور‌های اسلامی مورد تهدید قرار بگیرد، اقتدار امت اسلامی تهدید شده است.

خطیب جمعه تهران اظهار داشت: راه ارتباطی ایران و ارمنستان هم در این منطقه وجود دارد و ایران در برابر تغییرات منطقه‌ای به‌طور جدی حساسیت دارد و اجازه نمی‌دهد راهی هزاران سال قدمت دارد و از عوامل امنیت و صلح ملت‌های منطقه است که نباید آسیب ببیند.

ابوترابی بیان کرد: نکته دیگر که رهبری معظم انقلاب در گفتگو با روسای جمهور مطرح کردند، بحث حضور آمریکا در سوریه و کنار فرات است؛ همانطور که رئیس‌جمهور ترکیه در سخنان خود اشاره کرد، حمایت آمریکا و متحدین اروپایی او از تروریست‌ها موجب ناامنی مرز‌های ترکیه است. اگر می‌خواهیم به امنیت برسیم باید حضور آمریکا در منطقه به‌طور کلی حذف بشود. حضور سیاسی و نظامی موثر آمریکا در منطقه به صفر رسیده است و نیرو‌های نظامی آن‌ها در منطقه کارایی ندارند. لشکرکشی‌های آمریکا بی‌اثر شده و حضور سیاسی او هم بی‌اثر است و، اما حضور فیزیکی او هم باید حذف شود. آمریکایی‌ها قبل از آن‌که با حادثه‌ای مانند در افغانستان روبرو شوند و با خجلت و شرم و شکست مفتضحانه مجبور به فرار شوند، باید منطفه را ترک کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین