کد خبر: ۷۸۳۴۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰

رییسی: کشور نیازمند تحول اساسی است

رییس جمهور گفت: کشور نیازمند تحول اساسی است و باید در این راستا نگاه‌ها تحولی باشد.
رییسی: کشور نیازمند تحول اساسی است
آفتاب‌‌نیوز :

سید «ابراهیم رییسی» عصر جمعه در نشست با خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان مرکزی در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری مرکزی در اراک افزود: اگر نگاه تحولی نباشد و به وضع موجود قانع باشیم، تحولی ایجاد نمی‌شود. شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه اکنون نیازمند تحول است، وضع موجود با وضع مطلوب فاصله دارد که باید فاصله بین این ۲ وضعیت را کم کرد.

رییس جمهور عنوان کرد: توفیقی برای بنده و همکاران است که در جمع فرهیختگان، خانواده‌های معظم شهیدان و نخبگان استان مرکزی هستم، نکات بسیار خوبی مطرح شد که مورد توجه است. ارتباط با نخبگان، خانواده شهدا نباید بسنده به این نشست‌ها شود، و این نشست‌ها شکل نمادین دارد و این ارتباط باید برقرار باشد بین دولت و چهره‌هایی که آن‌ها دغدغه مردم را دارند.ارتباط با اجتماعات نخبگان باید به عنوان یک غنیمت تلقی شود و این مهم همواره تاکید شده است. باید خواهران و براداران، دانشگاه‌ها وحوزه‌ها که نقطه نظری دارند بتوانند مطالب خود را به دولت منتقل کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: بهره گیری از تجربیات برای ایجاد تحول، ضرورت این دوره است، شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه نیازمند تحول است باید وضع موجود و مطلوب را خوب ببینیم و فاصله تفاوت وضع موجود و مطلوب را کاهش دهیم تا وضع موجود به سمت وضع مطلوب حرکت کند.این نوع نگاه الزام دارد که نخست باید این نوع نگرش تحولی باشد و در حوزه‌های مختلف دولت و دستگاه.‌هایی که مسئولیت دارند تحولی باشد و چنانچه نگاه تحولی نباشد و به وضع موجود قانع شوند تحولی اتفاق نمی‌افتد بنابراین این نوع نگرش و رویکرد بسیار مهم است که باید در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: نکته دوم نگاه و تحول در فرآیند‌ها است به طوری که در برخی موارد معیوب و گاهی دچار کندی جدی است و چنانچه در فرآیند تحول ایجاد نشود، هرچند انگیزه داشته باشیم شاهد هیچ تحولی نخواهیم بود، بنابراین ضرورت دارد این فرآیند تحول ایجاد شود و ساز و کار باید متناسب با تحول باشد.

رییسی استان مرکزی را استانی صنعتی عنوان کرد و گفت: باید زیرساخت‌های موجود فعال شود، نیمه فعال بودن صنایع پذیرفتنی نیست و برای اصلاح شرایط نیاز نیست واحد تولیدی ساخته شود، بلکه باید زیرساخت موجود و یا تحول در نوع مدیریت ایجاد شود.در امر خصوصی سازی اقدامات نادرستی در کشور انجام شد و افراد فاقد توانایی، تبحر و انگیزه امور را در اختیار گرفتند و واحد‌های تولیدی آسیب‌هایی را متحمل شدند و عقبگرد صنایع را شاهدیم و شمار کارگران کاهش و فعالیت خطوط تولید یکی پس از دیگری متوقف شد. اجرای طرح خصوصی سازی ضروری است، اما نباید به قیمت تاراج اموال دولت صورت گیرد اکنون این وضعیت خصوصی سازی را متوقف کردیم.

رییس جمهور بیان کرد: اصل اجرای طرح خصوصی سازی اقدام بدی نیست و باید شرکت‌های نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگرداند و از نیرو‌های جهادی انتظار داریم در عرصه فعال کردن صنایع ورود کنند و باید واحد‌های تولیدی غیر فعال، فعال شود و شعار سال محقق شود که می‌توان این اقدام را در استان اجرایی کرد و دولت نیز این مهم را پیگیری می‌کند.

رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معادن استان نیز گفت:معادن استان به عنوان یک ثروت به شمار می‌روند و باید یک نگرش تحولی در معادن استان مرکزی ایجاد شود و فعالان این عرصه باید متعهد شوند حقوق دولتی را پرداخت کنند و براساس میزان تعیین شده برداشت داشته باشند و هر گونه رابطه ناسالم در این حوزه باید کنار گذاشته و روابطی اداری، سازمان و قانونمند حاکم شود. دولت به لحاظ مباحث دینی و ملی موظف است اجازه ندهد، روابط ناسالم جایگزین روابط سالم شود و دولت مدعی است و باید این مهم را با سلامت پیش ببرد.

رییس جمهور ضمن تاکید بر توجه ویژه به صنایع تبدیلی استان نیز گفت: این مهم با توجه به نیاز استان باید مورد تاکید قرار گیرد و توسعه یافتگی برای این استان و کشور امری مهم و ضروری است.قانون اساسی به صراحت اعلام می‌کند برای ایجاد یک بنگاه اقتصادی نباید محیط زیست متحمل ضرر شود و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک یکی از طرح‌های مهم ضروری و اولویت دار دولت است و باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد. واحد‌های تولیدی باید طرح فیلتراسیون را عملیاتی کنند، هرچند هزینه سنگین داشته باشد چرا که ممکن است امراضی را ایجاد کند و این امر پذیرفتنی نیست و در واقع بیمار کردن مردم به دلیل آلودگی ظلم است و مسئله آلودگی هوا در اراک یکی از نگرانی‌های مردم است و باید این نگرانی رفع شود.

رییس جمهوری در خصوص توجه ویژه به حوزه زنان و خانواده نیز گفت: توجه به مسئله زنان و خانواده امری بسیار مهم و ضروری است، وجود یک معاونت زنان و خانواده در دولت کفایت نمی‌کند و فعال شدن مشاوران حوزه زنان امری لازم و مصوبات ستاد زن و خانواده باید اجرایی شود. مسئله خانواده در جهان با تهدیداتی مواجه است و زشت‌ترین کار‌ها انجام می‌شود و این نوع نگرش بدترین نوع نگاه به اخلاق، معنویت و انسان است و در واقع انقطاع نسل بشر است و باید مسئله توجه به خانواده، افزایش جمعیت و جایگاه زنان مدنظر باشد.

رییس جمهور در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن نیز گفت: به دنبال تامین تسهیلات مسکن روستایی هستیم و اسناد بالادستی در حوزه زنان به طور حتم باید مدنظر قرار گیرد.

وی توجه به شورای فقهی را امری مهم دانست و گفت: برخی در این راستا فعال هستند، اما نیاز است که در خصوص نحوه فعالیت این شورا اطلاع رسانی صورت گیرد و ارتباط بین شورا و بانوان در راستای اعلام فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه زنان شکل گیرد. اجرای قانون در حوزه بازنشستگان امری ضروری و قطعی است و دولت در اجرای آن تردیدی ندارد همچنین دولت در تمام تصمیمات خود را موظف می‌داند به بازنشستگان به ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی توجه داشته باشد چراکه در دوران حساس زندگی خود، خدمت کرده‌اند و دولت نیز اجرای قانون و حمایت از بازنشستگان را مورد حمایت دارد.

رییسی در خصوص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیز گفت: این نوع ارز، تورم ایجاد می‌کرد و دولت اصلاح اقتصادی را در دستور کار خود قرار دارد، باید تورم را مهار و کنترل کنیم در غیر این صورت مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌شود. تمام اقدامات دولت از سال گذشته بر این بود که اقدامی همانند استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد و در راستای حفظ پایه پولی کشور نیز تلاش شد. گروه‌های جهادی در سراسر کشور به صورت آتش به اختیار فعال هستند، جهاد سازندگی ادغام شد، اما روحیه جهادی در بین جوانان خدشه دار نشد.

وی عنوان کرد: دولت به دنبال احیای جهاد سازندگی بود و پس از بررسی این نتیجه حاصل شد که به دلیل وسعت کار، سازوکاری برای همکاری، هدایت و هماهنگی صورت گیرد، شورای عالی جهاد سازندگی شکل گرفت و روز گذشته اولین نشست شورا در این راستا برگزار و اقدامات لازم برای هماهنگی کار گروه‌های جهادی در کشور دنبال می‌شود.در این سفر قرار نیست که همه نیاز‌ها و مشکلات استان دیده شود بلکه اولویت بندی شده است.

دیدار با مردم اراک در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد این شهر، شرکت در نشست شورای اداری استان و حضور در کنفرانس خبری از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به استان مرکزی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
0
3
کی باید تحول ایجاد کند
جناب رییس
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین