کد خبر: ۷۸۳۴۹۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱

نفتکش‌هایی که نفت ایران را جابه‌جا می‌کردند، اکنون نفت روسیه را حمل می‌کنند

 به گفته شرکت ورتکسا که در زمینه تحلیل اطلاعات کشتیرانی تجاری فعالیت دارد، تانکرهای نفتی که قبلا نفت ایران را حمل می‌کردند، به حمل نفت خام روسیه روی آورده‌اند.
نفتکش‌هایی که نفت ایران را جابه‌جا می‌کردند، اکنون نفت روسیه را حمل می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

از آنجا که ایران با تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ای روبه‌روست، خرید و فروش نفت ایران نیز با دشواری‌هایی همراه است.

به گزارش بی بی سی، کارشناسان شرکت ورتکسا می‌گویند شرکت‌هایی که با مشکلات تحریم‌ها در جریان همکاری با ایران آشنا شده‌اند، حالا به کمک روسیه آمده‌اند.

این شرکت در یادداشتی در این زمینه نوشته است که ردگیری کشتی‌هایی که پیش از این در زمینه حمل نفت ایران فعالیت داشتند نشان می‌دهد که از ماه آوریل، ۱۱ کشتی، ۱۶ محموله نفت روسیه را حمل کرده‌اند.

این شرکت افزوده است که این کشتی‌ها ظرفیت حمل حدود ٧٣ هزار تن نفت را دارند و از نفتکش‌های افراماکس که ظرفیت حمل بین ٨٠ تا ١٢٠ هزار تن نفت را دارند کوچکتر هستند.

آرمن عزیزیان، تحلیلگر بازار نفت در ورتکسا به بلومبگرگ گفت: «در حالی‌که تعداد روزافزونی از شرکت‌های ترابری دریایی از حمل نفت روسیه خودداری می‎‌ورزند، آن گروه از شرکت‌هایی که با تجارت نفت تحریمی آشنا شده‌اند، نفتکش‌های خود را برای تجارت نفت روسیه در منطقه شرق کانال سوئز به کار انداخته‌اند.»

پس از حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه روسیه به اجرا گذاشتند که تاحدودی شامل تحریم خرید نفت از آن کشور می‌شود.

شرکت ورتکسا گفته است که انتقال نفت روسیه در نیمه اول ژوئیه به ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم برای ماه آوریل ۱۷۰ هزار بشکه بود.

این گزارش می‌افزاید نفتکش‌هایی که در زمینه حمل نفت روسیه فعالیت دارند معمولا ردیاب‌های ماهواره‌ای خود را خاموش می‌کنند و بدون مشخص کردن مسیر حرکت آنها، نفت اورال روسیه در آب‌های بین‌المللی اقیانوس اطلس از کشتی‌های روسی به این نفتکش‌ها منتقل و عازم تحویل به خریدار می‌شود.

این روش که به «تاریک کردن» معروف است برای جلوگیری از کشف بارگیری و تخلیه محموله مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ١٤ فروند کشتی‌ که در هفته‌های اخیر این شیوه را به کار گرفته‌اند، پنج فروندشان قبلا در جابه‌جایی نفت خام ایران فعالیت داشته‌اند.

با خودداری تعداد بیشتری از شرکت‌های کشتیرانی و موسسات بیمه از حمل و بیمه نفت روسیه پس از تهاجم به اوکراین، نفت‌کش‌هایی که هنوز آماده ورود به این زمینه حساس هستند، می‌توانند بهای بیشتری مطالبه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین