کد خبر: ۷۸۳۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴

یونان به صورت تعمدی در حال نابودی پیمان صلح لوزان است

رئیس جمهور ترکیه امروز (یکشنبه) تاکید کرد، یونان اخیرا به صورت تعمدی شروط و ضوابط پیمان صلح لوزان را زیر پا گذاشته و در حال از بین بردن آن است.
یونان به صورت تعمدی در حال نابودی پیمان صلح لوزان است
آفتاب‌‌نیوز :

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مناسبت نود و نهمین سالروز پیمان صلح لوزان در پیامی ویدئویی گفت: شروط و ضوابط پیمان صلح لوزان به ویژه حقوق اقلیت ترکیه‌ای اخیرا توسط یونان به صورت تعمدی نقض و نابود شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی افزود: امکان ندارد ترکیه این وضعیت را که با اصل حسن همجواری و وفاداری به این پیمان ناسازگار است، بپذیرد.

پیمان صلح لوزان در 24 ژوئیه سال 1923 میلادی به دنبال پیروزی ترکیه در جنگ استقلال امضا شد.

اردوغان این پیمان را یکی از اسناد اساسی جمهوری ترکیه توصیف کرد و گفت: آنکارا با دقت اجرای این توافق را طی 99 سال گذشته تحت نظر داشته است.

وی افزود: با پیمان صلح لوزان مرز زمینی ما ترسیم، کاپیتولاسیون لغو، حقوق اقلیت ترکیه‌ای در یونان تضمین و وضعیت غیرنظامی جزایر یونانی نزدیک به سواحل ترکیه تایید شد.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه همزمان با گام‌های محکمی که به طرف سال 2023 میلادی، صدمین سالروز پیمان صلح لوزان و تاسیس جمهوری ترکیه برمی‌دارد، به تقویت موضع فعالش در مسائل منطقه‌ای و جهانی ادامه خواهد داد.

وی افزود: ما مصمم هستیم تا نهایت تلاش خود را برای صلح پایدار و آرامش در منطقه و همچنین برای حفاظت از حقوق کشور عزیزمان ترکیه انجام دهیم.

اردوغان همچنین در این پیام ویدئویی به مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه و هم رزمانش، شهدا و کهنه‌سربازان ادای احترام کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین