کد خبر: ۷۸۴۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۹
یک منبع آگاه نزدیک به سولانا خبر داد:

توافق 1+5 برای بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران

کشورهای غربی از پاسخ ایران دلگیر شده‌اند!
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به همراه آلمان روز چهارشنبه به توافق رسیدند تا تحریم‌های جدید علیه ایران را مورد بررسی قرار دهند. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که ایران بسته پیشنهادی این کشورها را نپذیرفت. خبر فوق را یک مقام آمریکایی اعلام کرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، به گفته این مقام، این تصمیم در یک کنفرانس تلفنی بین «خاویر سولانا» رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیپلمات‌های بلندپایه شش کشور ارائه‌دهنده بسته پیشنهادی گرفته شده است. او گفته است که همه این کشورها متفق‌القول پاسخ ایران به بسته را «ناامیدکننده» و «بر اساس تاکتیک طفره رفتن» خوانده‌اند.

از آن جا که جزئیات این کنفرانس هنوز از سوی دفتر سولانا منتشر نشده است، این مقام خواست که نامش فاش نشود. او هم‌چنین گفته که گروه در حال مذاکره برای گام‌های بعدی در شورای امنیت است، از جمله «آغاز بررسی طرح احتمالی یک قطعنامه دیگر علیه ایران».

ایران در حال حاضر تحت سه تحریم سازمان ملل قرار دارد. با وجود فشار، این کشور حاضر نشده در ازای مشوق‌های اقتصادی و سایر مشوق‌های ارائه شده از سوی شش کشور دست از غنی‌سازی اورانیوم بردارد. 

این مقام آگاه گفته که بسته مشوق‌ها هنوز روی میز است، اما در عین حال مدعی شده که شرکت‌کنندگان در آن کنفرانس تلفنی از آخرین پاسخ ایران به آن دلگیر شده‌اند. پاسخ ایران نامه‌ای یک‌صفحه‌ای بود که روز سه‌شنبه به سولانا داده شد و قرار بود در آن مشخص شود که ایران بسته را پذیرفته یا رد کرده است.

ایران در پاسخ خود بار دیگر بر موضع سال‌های گذشته خود تأکید کرده و اعلام کرده که حق فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد و تا زمانی که پرسش‌های این کشور درباره بسته پیشنهادی پاسخ داده نشود، پاسخی قطعی به بسته نخواهد داد.

مقامات آمریکا روز سه‌شنبه این پاسخ را غیرقابل قبول خواندند و اوایل روز چهارشنبه هم وزارت امور خارجه فرانسه آن را ناکافی دانست. «رومن نادال» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در پاریس اعلام کرد: «فرانسه افسوس می‌خورد از این که ایران بار دیگر تصمیم گرفته جوابی روشن ندهد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین