کد خبر: ۷۸۴۵۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
گفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان و سرپرست وزارت خارجه افغانستان

هشدار ایران به طالبان درباره حق‌آبه هیرمند/ پاسخ ملا متقی

حسین امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم باتوجه به جاری شدن آب باران در رودخانه هیرمند موانع مصنوعی جهت رسیدن آب به ایران وجود نداشته باشد.
هشدار ایران به طالبان درباره حق‌آبه هیرمند/ پاسخ ملا متقی
آفتاب‌‌نیوز :

در پی دستور رئیس جمهور در خصوص پیگیری مساله حقابه جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه کشورمان با ملامتقی سرپرست وزارت خارجه طالبان مکالمه تلفنی داشت.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند اظهار امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب به جمهوری اسلامی ایران و تامین حقابه ایران وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین المللی در قبال ایران است.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به مطالبه جدی مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه افزود: اگر مسئله حقابه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهارداشت: بزودی هیات عالیرتبه‌ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حقابه عازم این کشور می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به علاقمندی فعالان بخش‌های خصوصی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اقتصاد افغانستان اظهار داشت: ایران از حضور و فعالیت بخش خصوصی خود در افغانستان پشتیبانی می‌کند و همزمان انتظار دارد مقامات افغانستان نیز با توجه به اهمیت فعالیت‌های بخش خصوصی در اقتصاد افغانستان از فعالان اقتصادی ایران در افعانستان حمایت کنند.

ملا متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز در این گفتگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

وی با استقبال از سفر هیات وزارت نیروی کشورمان گفت: ما نسبت به حقابه ایران متعهد هستیم و زمانی که آب موجود باشد، آن را به سوی ایران روان می‌سازیم.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ اظهار داشت: ما می‌توانیم با تشکیل تیم فنی و عملیاتی مشترک مسیر رودخانه را به مجرای درست خود برگردانیم تا مردم دو سوی مرز از هدر رفت آب آسیب نبینند.

ملامتقی بر سفر هیات وزارت کشاورزی طالبان به تهران تاکید کرد و توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دو کشور را خواستار شد.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین ارزیابی خود را از نشست اخیر تاشکند در مورد افغانستان بیان کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین