کد خبر: ۷۸۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۲
مشاور سیاسی و اطلاع رسانی بشار اسد مطرح کرد:

دیدگاه‌های مشترک سوریه، ترکیه درباره پرونده هسته‌ای ایران

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: «بثینه شعبان»، مشاور سیاسی و اطلاع رسانی «بشار اسد» رییس جمهور سوریه برحق جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تاكید كرد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، خانم «بثینه شعبان» در كنفرانس مطبوعاتی که در دمشق و پس از سفر بشار اسد به آنکارا و دیدار با مقامات ارشد ترکیه تشکیل یافت، به بررسی ابعاد این دیدار پرداخت.

خانم «بثینه شعبان» در این گفتگو اظهار داشت: «در مذاكرات آقایان اسد و اردوغان به نتایج سفر رییس جمهور سوریه به ایران و مساله کاربری صلح آمیز هسته‌ای ایران پرداخته شد». 

«به باور ما، این حقی است كه معاهده بین المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسم به IAEA برای همه كشورها تضمین كرده است. به وی‍‍ژه كه جمهوری اسلامی ایران این معاهده را امضا كرده، درحالی كه كشورهایی هستند كه آن را امضا نكرده و در عین حال دارای زرادخانه‌های هسته‌ای هستند اما به دلیل حمایتهای سیاسی، كسی خرده‌ای به آنها نمی‌گیرد که این وافعیت، نشان دهنده تناقضی آشكار در نحوه تعامل با كشورها درقبال این موضوع حساس به شمار می‌رود».

وی همچنین افزود: «سوریه و تركیه بر ضرورت التزام و پایبندی به معاهدات بین المللی و ضرورت پرهیز از سیاست یک بام و دو هوا در تعامل با كشورها در حوزه‌های مختلف بین‌المللی و عدم برخورد دوگانه و تاکید بر اصل گفتگو و مفاهمه برای حل اختلافات فی مابین تاكید دارند».

خانم شعبان در ادامه گفت: «آقایان بشار اسد و رجب طیب اردوغان بر تمایل سوریه و تركیه بر ضرورت پاکسازی منطقه استراتژیک خاورمیانه از هرگونه جنگ افزار كشتار جمعی تاكید كردند».

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: «از گفتگو با مقامات ایرانی نیز دریافته‌ایم که این مساله خواست جمهوری اسلامی ایران نیز هست».

وی در ادامه افزود: «دیدارهای دوجانبه میان سوریه-تركیه و سوریه-ایران درچارچوب رایزنی میان سه كشور درباره مسائل منطقه‌ای به وی‍ژه عراق، پرونده هسته‌ای ایران و وضعیت سرزمین‌های اشغالی فلسطین صورت گرفته است». 

خانم شعبان همچنین اظهار داشت: «این سه کشور دیدگاههای مشابهی درباره حق ایران در داشتن برنامه صلح آمیز هسته‌ای مطابق معاهدات بین المللی دارند؛ به وی‍ژه كه همگرایی و رایزنی میان این سه كشور همواره ثابت كرده است كه به نفع امنیت، صلح و ثبات منطقه و به ضرر جنگ و تجاوزگری است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین