کد خبر: ۷۸۴۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳

افزایش فشار‌ها در آمریکا جهت آزادی وکیل خاشقجی

فشار‌ها بر امارات در واشنگتن برای آزادسازی وکیل آمریکایی سابق جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که اخیرا در این کشور بازداشت شد، رو به افزایش هستند.
افزایش فشار‌ها در آمریکا جهت آزادی وکیل خاشقجی
آفتاب‌‌نیوز :

برخی از اعضای کنگره آمریکا و مجموعه‌ای از نهادهای مسلمان در آمریکا پنج‌شنبه دو کنفرانس مطبوعاتی جداگانه را جهت بررسی پرونده عاصم غفور، وکیلی که در ماه جاری میلادی بازداشت شده بود، برگزار کردند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، غفور ۱۶ ژوئیه در فرودگاه دوبی در حالی که قصد سفر به استانبول را داشت، بازداشت شد و پلیس با استناد به اینکه پیش از این و به صورت غیابی برای این وکیل حکم سه سال حبس و جریمه‌ای ۸۱۶ هزار دلاری به جرم فرار مالیاتی و پولشویی صادر شده بود، او را به یک بازداشتگاه در ابوظبی هدایت کرد.

حامیان غفور از جمله برخی از اعضای کنگره آمریکا اعلام کردند که بازداشت ناگهانی او سوالاتی را ایجاد کرده از جمله اینکه آیا همانند ماجرای خاشقجی، امارات نیز برای بازداشت سیاسی این وکیل همکاری جدی با عربستان داشته است یا نه.

آنها اظهار کردند: غفور پیش از بازداشت اطلاعی از اتهاماتی که علیه‌اش مطرح شده بودند، نداشت و بدون اطلاعش و یا دادن فرصتی برای دفاع، او را محکوم کردند.

آنها در ادامه بازداشت غفور را "خودسرانه و غیرعادلانه" توصیف کردند.

طبق اظهارات ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیش از این واشنگتن از مسؤولان اماراتی خواسته بود اطلاعات بیشتری را از بازداشت غفور ارائه دهند.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا تکذیب کرده بود که این کشور از امارات خواسته باشد غفور را بازداشت کند و این با اظهارات رسمی امارات درباره بازداشت این وکیل سابق خاشقجی که گفته بود این اقدام بر اساس درخواست مقامات آمریکایی انجام شده، منافات دارد.

یکی از مسؤولان دولت امارات گفت که ابوظبی در سال ۲۰۲۰ از آمریکا خواسته بود در بازجویی از غفور به آن کمک کند.

او افزود: زمانی که آمریکا در آوریل ۲۰۲۰ با دولت امارات تماس گرفت، غفور تحت بازجویی مقامات آمریکایی بود.

این منبع در ادامه گفت: در تحقیق از غفور مدارک کافی دال بر نقض‌های کیفری قوانین ویژه امارات برای مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی به دست آمد.

عاصم غفور و جمال خاشقجی سازمان حقوقی را به نام "دموکراسی برای جهان عرب حال حاضر" (DAWN) تاسیس کردند که به نقض‌های حقوق بشر در امارات پرداخته و به توقف فروش اسلحه‌های آمریکایی به این کشور می‌پرداخت.

عفو بین‌الملل نیز با انتقاد از بازداشت غفور تاکید کرد، حکم غیابی سه سال حبس برای غفور بدون رعایت ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین تضمین‌های محاکمه عادلانه صادر شد.

دون بایر جونیور، نماینده آمریکایی پنج‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد، نحوه برخورد مقامات اماراتی با غفور قابل قبول نیست، من و همکارانم بسیار نگران هستیم چون او به اندازه کافی قادر نخواهد بود از خود در برابر اتهام‌هایی که بی‌اساس هستند، دفاع کند.

جونیور به همراه سه عضو دیگر کنگره از امارات خواستند غفور را با ضمانت آزاد کرده و به او اجازه دهند برای جلسه تفهیم اتهام در روز دوشنبه وکیل داشته باشد.

آنها اظهار کردند، غفور نمی‌تواند با وکلای خود تماس بگیرد و مسؤولان کنسولگری آمریکا نیز در چند روز اخیر نتوانستند با او تماس بگیرند.

شورای نهادهای اسلامی در آمریکا اعلام کردند، غفور اخیرا به کرونا مبتلا شده و برای درمان در بخش اورژانس بستری شده است.

وزارت دادگستری از پاسخ به نیویورک تایمز درباره اینکه آیا از امارات در بازجویی از غفور کمک گرفته شده یا خیر خودداری کرد.

اسامه جمال، دبیرکل شورای نهادهای اسلامی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی جداگانه‌ای بیرون از وزارت دادگستری در واشنگتن گفت: ما خواستار آزادی فوری و بی قید وشرط عاصم غفور هستیم.

او در ادامه غفور را یک وکیل حقوقی خواند که با تخصص خود از حقوق دیگران دفاع می‌کند.

ساره لیا ویتسن، مدیر اجرایی سازمان حقوقی داون اظهار کرد: بازداشت غفور بر اساس اتهامی که به صورت غیابی ابلاغ شد و بدون ارائه اطلاعاتی به او و یا ارسال اطلاعیه‌ای و یا دادن فرصتی برای دفاع از خود، بر اساس روال حقوقی مقرر، نقض آشکار حقوق او است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین