کد خبر: ۷۸۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۷
روسیه و گرجستان در آستانه جنگ تمام عیار

آتش جنگ در قفقاز شعله‌ور شد

نیروهای گرجستان وارد اوستیای جنوبی شدند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین‌الملل: تنش‌ها در اوستیای جنوبی بسیار افزایش یافته است. بمب‌افکنهای گرجی مواضع نیروهای اوستیای جنوبی را هدف قرار داده‌اند. این درگیری‌ها چندین کشته و زخمی ‌برجای گذاشته است. به علت ادامه درگیریها در این منطقه تعداد دقیق شمار تلفات مشخص نیست

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، روسیه و گرجستان در همین حال به متهم کردن یکدیگر به تجاوزگری در اوستیای جنوبی پرداختند.

این منطقه از اوایل دهه هزار و نهصدو نود میلادی به دنبال استقلال از گرجستان است و دولت غیر رسمی ‌این منطقه تحت حمایت روسیه قرار دارد.

رییس جمهور گرجستان پیش از این به نیروهای دولتی دستور داده بود که در اوستیای جنوبی آتش بس برقرار کنند و خود خواستار مذاکره برای حل وفصل بحران شده بود.

شبه نظامیان اوستیای جنوبی نیز توافق کرده‌بودند که تا نشستی که قرار بود روز جمعه به میانجیگری مسکو برگزار شود از شدت درگیریها بکاهند.

با شکسته شدن آتش بس، تبادل آتش میان دو طرف ادامه دارد. شمار زیادی از نیروهای نظامی ‌و ادوات سنگین و توپخانه‌ای گرجستان در مناطق مرزی مستقر شده است. درگیری‌ها بسیار شدید است.

با وجود تشدید درگیری‌ها نظامیان گرجستان و اوستیای جنوبی، مقامات تفلیس بر از سرگیری گفتگوهای آتش بس تاکید دارند.

مقامات گرجی می‌گویند نمی‌خواهند درگیری‌ها ادامه پیدا کند، و خسارتها و تلفات زیادی به بار بیاید. آنها خواهان از سرگیری گفتگوهای صلح هستند.

آخرین گزارش‌ها از وضعیت اوستیای جنوبی در گرجستان حاکی است گلوله‌های گرجستان به سوی پادگانهای نیروهای حفظ صلح روسیه اصابت می‌کند.

‌سربازان گرجستان حمله نظامی ‌تمام عیاری را علیه شورشیان تحت حمایت مسکو انجام داده‌اند؛ هدف از این حمله به دست گرفتن کنترل منطقه اوستیای جنوبی است.

فرماندهان نظامی‌ گرجستان این حمله را تایید کردند که در ساعات اولیه روز جمعه انجام شد و به نگرانی‌ها از بحران دیپلماتیک جدی بین متحدان غربی این کشور و مسکو دامن زد.

فرمانده نیروهای صلحبان گرجستان در منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی شب گذشته اعلام کرد: «گرجستان تصمیم گرفته است قانون اساسی را بار دیگر در این منطقه حاکم کند».

گزارشها از شنیده شدن صدای شلیک بی امان سلاحهای سبک از دیشب تا صبح امروز، جمعه، از تسخینوالی مرکز اوستیای جنوبی حکایت دارد.

گزار ش‌ها از «مگ ورکیسی» (MEGVREKISI)، که در خط مقدم جبهه گرجستان واقع در پنج کیلومتری تسخینوالی واقع است، حاکی است، صبح امروز با طلوع آفتاب صدای تیراندازیها تشدید شد و در همین حال صدای انفجارهای متعددی نیز به گوش رسید.

افزون بر این ستون بزرگی از دود آسمان این شهر را فرا گرفته است. با توجه به مشاهده نورهای زرد و نارنجی در شهر پیش از طلوع افتاب احتمال وقوع آتش سوزی در ساختمانهای شهر داده می‌شود.

تسخینوالی همچنان مقاومت می‌کند
«تیمور یاکوباشویلی» وزیر یکپارچگی گرجستان امروز اعلام کرد: «نیروهای گرجستانی مرکز منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی را پس از حمله شب گذشته به محاصره خود در آوردند».

این وزیر گرجستانی گفت: «تسخینوالی مرکز اوستیای جنوبی هم اکنون در محاصره نیروهای گرجستانی قرار دارد. وی تاکید کرد که گرجستان قصد حمله به تسخینوالی را ندارد».

«شوتا اوتاسویلی» سخنگوی وزارت کشور گرجستان هم امروز گزارشهای انتشار یافته را در خصوص ورود نیروهای این کشور به تسخینوالی مرکز اوستیای جنوبی تکذیب کرد.

به موجب این گزارش سخنگوی وزارت کشور گرجستان ضمن تکذیب ورود نیروهای این کشور به منطقه اعلام کرد: «این مطلب صحت ندارد و نیروهای گرجستان هنوز وارد تسخینوالی نشده‌اند».

وی از وقوع درگیریهای شدید در حومه منطقه خبر داد و افزود: «نیروهای ما با دو کاروان از کامیونهایی که از روسیه در حال ورود به اوستیای جنوبی بوده‌اند و قصد داشتند وارد تسخینوالی شوند، درگیر شده‌اند».

وی تاکید کرد: «ما قصد داریم به غیرنظامیان باقیمانده در منطقه فرصت دهیم از منطقه خارج شوند».

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تصمیم نیروهای گرجستان برای ورود به تسخینوالی گفت: «اگر ضرورت ایجاب کند این کار صورت خواهد گرفت».

مسئولان کمیته اطلاع رسانی اوستیای جنوبی نیز اعلام کردند: «نظامیان گرجستان هنوز نتوانسته‌اند شهر تسخینوالی را به تصرف در آورند و مقاومت ساکنان شهر به رغم گلوله باران سنگین ادامه دارد».

«ادوارد کوکویتی» (Edouard Kokoïty)، رئیس منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی امروز جمعه اعلام کرد: «درگیری‌ها در حومه «تسخینوالی» (Tskhinvali)، مرکز اوستیای جنوبی ادامه دارد اما کنترل شهر همچنان در دست نیروهای جدایی طلب است».

اوستیای جنوبی: روسیه وارد جنگ شود
از سوی دیگر اوستیای جنوبی نیز رسما خواهان مداخله نظامی ‌برای جلوگیری از تهاجم گرجستان شده است. به نظر می‌رسد این درخواست کمک از روسیه باشد.

گفتنی است روسیه قول داده است در صورت حمله گرجستان به جدایی طلبان؛ مسکو به حمایت از آنها بر خواهد خاست.

در همین راستا، وزارت کشور گرجستان نیز اعلام کرد: «سه فروند جنگنده روسی بامداد امروز جمعه خاک گرجستان را بمباران کردند».

«شوتا اوتیاچویلی» سخنگوی وزارت کشور گرجستان اعلام کرد: «سه فروند سوخوی بیست و چهار امروز جمعه وارد حریم هوایی گرجستان شدند و یکی از این سه هواپیما دو بمب نزدیک یک پاسگاه پلیس در روستای کارلی Kareli فرو ریخت».

روستای کارلی واقع در گرجستان در نزدیکی مرکز منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی قرار دارد که هم اینک به صحنه درگیری با نیروهای گرجستان تبدیل شده است.

اگر خبر بمبارانهای روسیه تایید شود می‌توان از آغاز جنگ میان گرجستان و روسیه صحبت کرد، اما یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز جمعه حمله جنگنده‌های روسی را به خاک گرجستان تکذیب کرد.

با این حال، ارتش گرجستان امروز مدعی شد: «نیروهای این کشور موفق شده‌اند یک فروند جت جنگنده روسیه را بر فراز اوستیای جنوبی سرنگون کنند»، ولی مقامات روسی این ادعا را نیز تکذیب کردند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: «این ادعای مقامات گرجستان بر تلاش تفلیس برای تحریک بیشتر اوضاع و ایجاد تنش دلالت دارد».

گرجستان مقر صلح‌بانان روسی را هدف قرار داد
در همین حال مقامات نیروی صلح‌بان روسیه مستقر در اوستیای جنوبی امروز از زخمی‌شدن سه تن از نیروهای خود در جریان گلوله باران منطقه توسط نیروهای گرجستان خبر دادند.

سخنگوی نیروی صلح بان روسیه مستقر در منطقه اوستیای جنوبی امروز با بیان این مطلب اعلام کرد: «بامداد امروز نظامیان گرجستان طی چندین حمله مقر نیروهای صلح بان روسی را هدف حمله قرار دادند، که طی آن سه صلح‌بان روسی زخمی‌شدند و به مقر این نیروها خسارات مالی وارد آمد».

«مراد کولاخمدوف» (Marat Kulakhmetov)، فرمانده نیروهای صلح‌بان روسیه در اوستیای جنوبی اعلام کرد جنگند‌ه‌های گرجستان امروز جمعه به مواضع جدایی‌طلبان در این منطقه حمله کردند.

وی گفت: «پنج هواپیمای «اس یو 25» در حمله به روستای «تکورنتی» (Tkverneti)، شرکت داشتند».

ابخازستان نیز وارد جنگ می‌شود
در همین حال، مقامات دولت گرجستان امروز جمعه به رهبران منطقه جدایی طلب ابخازی هشدار دادند تا از دخالت در رویارویی نظامی ‌اخیر با منطقه اوستیای جنوبی بپرهیزند.

تیمور یاکوباشویلی وزیر امور یکپارچه سازی اراضی در کابینه گرجستان امروز با بیان این مطلب اعلام کرد: «ما امیدواریم جدایی طلبان ابخازی از دخالت در اوضاع کنونی در اوستیای جنوبی خودداری کنند زیرا این کار موجب وخامت بیشتر اوضاع خواهد شد. وی گفت ابخازی نباید به مشکلات منطقه اضافه کند».

اظهارات وی در حالی صورت می‌گیرد که «سرگئی باغپاش» رهبر جدایی طلبان ابخازی اعلام کرد: «حدود هزار داوطلب از این منطقه برای مقابله با نیروهای گرجستان عازم اوستیای جنوبی هستند».

برخی گزارشها نیز از عزیمت صدها داوطلب از منطقه اوستیای شمالی به محل درگیریها در اوستیای جنوبی حکایت دارد.

ساکاشویلی: گرجستان در بسیج کامل به سر می‌برد
رئیس جمهور گرجستان اعلام کرد: «این کشور کنترل بخش زیادی از اوستیای جنوبی را در اختیار گرفته است».

میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور گرجستان روز جمعه، در سخنانی تلویزیونی اعلام کرد: «بخش زیادی از سرزمین جدایی طلب اوستیای جنوبی آزاد شده و تحت کنترل گرجستان قرار گرفته است».

وی از روسیه خواست بمباران شهرهای گرجستان را متوقف کند.

ساکاشویلی از بسیج کامل کشورش برای مقابله با درگیری‌های منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی خبر داد و اظهار داشت: «گرجستان با «مداخله نظامی‌گسترده‌ای» روبرو است و کشور در بسیج کامل به سر می‌برد».

« لادو گرژنیدزه»، نخست وزیر گرجستان نیز امروز جمعه هشدار داد: «مقامات این کشور برای جلوگیری از رخنه نیروهای مزدور روسیه به جمهوری جدایی طلب اوستیای جنوبی تدابیر لازم را اتخاذ می‌کنند». 

{$old_album_78478}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین