او ادامه میدهد: از مسئولین استان بوشهر خواهشمندم که به این مشکل در اسرع وقت رسیدگی کنند. برای پایتخت انرژی کشور خوب نیست که مرکز استانش لنگ جایگاه سوخت CNG باشد.
این راننده تاکسی در شهر بوشهر میگوید: با گران شدن و سهمیه بندی بنزین، مصرف سوخت گاز در اولویت بسیاری از رانندگان و مالکان وسایل نقلیه به ویژه وسایل نقلیه عمومی قرار گرفت، من هم یکی از آنها بودم. در سالهای گذشته مشکل خاصی نداشتیم اما ماههاست که تعطیلی جایگاههای سوخت CNG در این شهر امانمان را بریده است.
بررسیهای نشان میدهد جایگاهها سوختگیری CNG بوشهر با دستور اداره کل استاندارد و شرکت پخش فراوردههای نفتی تعطیل شدهاند.
تعطیلی ۱۵ جایگاه CNG در استان بوشهر
امیرحسین شریفی، کارشناس CNG شرکت پخش فراوردههای نفتی بوشهر در این خصوص میگوید: استان بوشهر حدود ۳۵ جایگاه عرضه سوخت سیانجی دارد که ماههاست، ۱۵ جایگاه تعطیل شدهاند؛ ۹ جایگاه بهدلیل رعایت نکردن موارد استانداردسازی، ۲ جایگاه بهدلیل مشکلات ﻛﺎﺑﻞ کشی و ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎی ورودی و ﺧﺮوجی ﺑﻪ ﻛﻴﻮﺳک، ۲ جایگاه به دلیل خرابی و ۲ جایگاه به دلیل نداشتن بهرهبردار تعطیل هستند.
وی با اشاره به تعطیلی دو سوم جایگاههای عرضه سوخت CNG در شهر بوشهر بیان میکند: از شش جایگاه سوخت در مرکز استان چهار جایگاه وزیری، پرواز، شماره ۲ و پلیسراه غیر فعال هستند. بهجز جایگاه وزیری که مشکل کمپرسور عامل تعطیلیاش بوده است سایر جایگاهها بهدلیل نداشتن استاندارد لازم غیرفعال شدهاند.
کارشناس CNG شرکت پخش فراوردههای نفتی بوشهر اضافه میکند: درصد بالایی از استانداردسازی جایگاه پرواز در شهر بوشهر انجام گرفته و مجوز بازگشایی موقت برای این جایگاه زده شده است، بهزودگی شهروندان بوشهری شاهد بازگشایی این جایگاه خواهند بود.
به گفته شریفی، تعطیلی جایگاههای سوخت CNG در شهرهای پرمصرف همچون بوشهر، برازجان و عسلویه موجی از نارضایتیها را بهدنبال دارد همچنین در شهر اَهرَم تنها جایگاه سوخت CNG غیرفعال شده و مردم این شهر را دچار مشکل کرده است.
فروش پایین عامل بیرغبتی جایگاهداران به استانداردسازی
وی عامل بیرغبتی جایگاهداران CNG به استانداردسازی را فروش پایین اعلام و عنوان کرد: پرداخت هزینههای تعمیر تنها برای جایگاههای پُرفروش ممکن است و همچنین ردیف بودجهای برای جایگاههایی که زیر نظر شهرداریها فعالیت میکنند در نظر گرفته نشده است.
کارشناس CNG شرکت پخش فراوردههای نفتی بوشهر بابیان اینکه در حال حاضر ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت جایگاههای سوخت در استان مورد استفاده قرار میگیرد، گفت: بسیاری از جایگاههای سوخت در استان بوشهر کم فروش هستند و حتی هزینههای پایین تعمیرات برای آنها زیاد تلقی میشود.
شریفی اقدامات مذکور و ملزم کردن جایگاهها به استاندارد سازی جهت حفظ سلامت مراجعه کنندگان و ایمنی تجهیزات دانست.
خطر در کمین شش هفتم جایگاههای سوخت بوشهر
محمدرحیم بهرهمند، مدیرکل استاندارد استان بوشهر نیز بابیان اینکه استانداردسازی جایگاههای CNG از ابتدای سال ۹۳ و با ۳۵ جایگاه شروع شده است، اظهار کرد: بررسی استاندارد جایگاههای CNG شامل اتاق کمپرسور، تجهیزات برقی، شیرآلات، سیستم ایمنی و مخازن میشود.
او اعلام کرد که از نظر استاندارد، جایگاههای CNG به چهار دسته استاندارد، کم خطر، خطر متوسط و پرخطر تقسیم میشوند که در حال حاضر از بین ۳۵ جایگاه در سطح استان بوشهر ۱۰ جایگاه در دسته کم خطر قرار داشته و سایر جایگاهها از نوع پرخطر و خطر متوسط محسوب میشوند.
مدیرکل استاندارد استان بوشهر افزود: چهار جایگاه نیز از نوع خطر متوسط هستند که باید اقدامات لازم جهت کم خطر شدن و در نهایت استاندارد شدن را کسب کنند، ۷جایگاه پرخطر بهدلیل انجام ندادن آزمون تست مخزن و همکاری نکردن در سطح استان پلمپ شده و از فعالیت آنها جلوگیری بهعمل آمد.
بهرهمند تصریح کرد: با توجه به فشار بالایی که گاز CNG در آن قرار دارد و حتی دمای بالا، لذا از جمله موارد حادثه آفرین محسوب میشوند از این رو باید در فشار و دمای کنترل شده تجهیزات نگهداری شوند و تجهیزات جایگاهها باید بهطور کامل استاندارد باشند که از بروزحوادث احتمالی جلوگیری شود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بیشترین مشکلاتی که جایگاههای CNG در سطح استان بوشهر با آن مواجه هستند، نداشتن عملکرد درایوها و سیستمهای خشک کن، نداشتن عملکرد سیستم ایمنی و کالیبراسیون آنها است.
تعطیلی همزمان دو سوم جایگاه سوخت در بوشهر
در شرایط امروز که مردم در فشار مسائل اقتصادی و معیشتی هستند تعطیلی جایگاههای سوخت هم حساسیتزا بوده و هم باری بر مشکلات مردم اضافه میکند. بهتر است جایگاههای عرضه CNG مرحله به مرحله بازرسی، تعطیل، رفع ایراد وبازگشایی شوند و یک باره شاهد تعطیلی همزمان دو سوم جایگاه سوخت در مرکز استان نباشیم.