کد خبر: ۷۸۵۷۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین

ایران در مذاکرات وین از آمریکا چه می‌خواهد؟

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا چهارشنبه شب در خصوص از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین نوشت که ایران همچنان خواستار تضمین قوی‌تر است تا ایالات‌متحده بار دیگر از توافق خارج نشود.
ایران در مذاکرات وین از آمریکا چه می‌خواهد؟
آفتاب‌‌نیوز :

این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام بلندپایه غربی اعلام کرد: مذاکرات وین فرصتی است که بر روی نقاط نهایی احیای توافق هسته‌ای توافق شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این مقام غربی که به نام وی اشاره‌ای نشده است، در این باره گفت: باید تا پایان هفته جاری توافق حاصل شود.

براساس گزارش این مقام غربی، در صورتی که توافق حاصل شود، وزیران امورخارجه کشورهای عضو راهی وین خواهند شد.

همچنین وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است که ایران با کنار گذاشتن شرط خود برای حذف سچاه از لیست تروریستی آمریکا، موافقت کرده است.

اخیرا یک مقام آمریکا اعلام کرده بود که جو بایدن سپاه را از فهرست سازمان های ترویستی خارج نخواهد کرد.

یک مقام ارشد دولت بایدن نیز تاکید کرد که آن‌ها(آمریکا) چندان امیدوار نیستند که دور بعدی دیدارها درباره احیای توافق هسته‌ای گشایشی در تلاش‌های با بن بست رو به رو شده برای احیای این توافق ایجاد کند.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گقت که این کشور قدردان تلاش‌های جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین لست و اشاره کرد که آمریکا «آماده نهایی کردن یک توافق در این زمینه و اجرای دوباره(برجام) در سریع‌ترین زمان ممکن بر اساس طرحی بوده است که از ماه مارس روی میز مذاکرات قرار داشته.»

به نوشته ایسنا؛ او در ادامه با تکرار سیاست آمریکا در مذاکرات برجامی مبنی بر مقصر جلوه دادن ایران، گفت: ایران برای رسیدن به یک‌ توافق، باید از درخواست‌های فرابرجامی صرف‌نظر کند. ما امیدواریم این طور باشد، اگرچه در این مرحله، انتظارات کلی پایین است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه اعلام کرد، هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری مذاکره کننده جمهوری اسلامی در چارچوب سیاست رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان عازم وین می‌شود تا در گفت‌وگو با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا درباره ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارایه شد، بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پیش در توئیتی نوشت: آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسئولانه عمل کنند.

به نوشته ایرنا، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و رئیس هیات این کشور در مذاکرات در توئیتی نوشت: نمایندگان روسیه آماده مذاکرات سازنده به منظور نهایی کردن توافقنامه ازسرگیری پایبندی همه طرف ها به برجام هستند.

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت که برای انجام مذاکرات برجامی راهی وین است.

مورا در این پیام نوشت: در راه وین برای رایزنی درباره اجرا شدن کامل برجام بر پایه متن ارائه شده توسط هماهنگ‌کننده مذاکرات در ۲۰ ژوئیه هستم.

این توئیت مورا در حالی منتشر شده است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان اخیرا گفت: جوسپ بورل از مجموعه دیدگاه‌های طرف‌های مختلف مذاکرات پیش‌نویسی تهیه کرده و به عنوان پیشنهاد هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به همه طرف‌ها ارائه داده و در پایتخت‌ها در حال بررسی این پیشنهاد هستیم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در آستانه دور جدید مذاکرات رفع تحریم ها در وین با تکرار ادعای آماده بودن واشنگتن برای رسیدن به توافق، روز چهارشنبه به وقت محلی قبل از عزیمت به وین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در حال آمادگی برای سفر به وین بر اساس متن جوسپ بورل (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) هستم.

مذاکره کننده آمریکا ادعا کرد انتظارات ما محدود است، اما آمریکا از تلاش های اتحادیه اروپا استقبال می کند و آماده است تا با حسن نیت جهت رسیدن به توافق تلاش کند.

رابرت مالی ادامه داد: به زودی مشخص خواهد شد که ایران به صورت مشابه آماده رسیدن به توافق است یا خیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
3
25
در اسفند ۹۹دکترظریف دریک قدمی توافق واحیای برجام بودمتاسفانه کاسبان تحریم وتندرو ها ی قدرت طلب باتصویب قانون من درآوردی درمجلس جلو حق ملت راگرفتند واینهمه خسارت به مملکت زدند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین