آفتابنیوز : آفتاب: رییس جمهور سابق کشورمان گفت: «اگر یک سلیقه و روش بخواهد کارها را در دست بگیرد و هر که را نمیپسندد به هر قیمتی از صحنه خارج کند وضع همین خواهد شد که میبینید؛ ولی اگر این احساس و درک به وجود آید که اعمال چنین روش و سیاستی نه به نفع اقتصاد کشور است نه به نفع مصالح ملت و نه به نفع نظام، باید عوض شود».
به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی در دیدار صمیمانه با خبرنگاران حوزه دولت اصلاحات که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت، ضمن تبریک این روز با اشاره به شرایط کشور در آستانه انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری اظهار داشت: «باید شیوههای منطقیتر که هم به حقوق و آزادیهای مردم پایبند است و هم پیشرفت کشور را میخواهد و هم به و موفق شدن آن کمک میکند حاکم شود در این صورت وضعیت مناسبی پیش میآید که انتخابات میتواند پر شور تر و منشا خیر گردد».
خاتمیبا بیان اینکه در جامعهای که به سادگی در آن تهمت زده میشود و به نام افشاگری دروغ رواج مییابد، تصریح کرد: «این مسایل باعث میشود که سرمایهها ازبین برود که این اخلاق اسلامینیست».
وی تاکید کرد: «برخی اوقات هم اصول به خرافه کشیده میشود».
خاتمیگفت: «ما اصولگراییم؛ اما مهم این است که اصول را چه بدانیم. فروع را اصول دانستن و زیر پا گذاشتن اصول به اسم اصول درست نیست. همه ما اصولگراییم. تفاوت امام با دیگران در این نیست که مرجع تقلید بود و توصیه به نماز و روزه و... میکرد. این را همه میگویند و میگوییم اصول مسلم اسلام است و امام هم به شدت روی آنها تکیه داشت. ولی تفاوت امام این است که میگفت این اسلام باید در زندگی انسان دخالت کند و نظام بسازد و الگو باشد».
رییس جمهور سابق کشورمان با طرح این پرسش که منظور از الگوسازی چیست خاطر نشان کرد: «یک وجه این موضوع اخلاقی است که متاسفانه خیلی کم مورد توجه قرار گرفته و گاهی بداخلاقیهایی میشود که شاید نظامهای غیر دینی مرتکب این بداخلاقیهای بزرگ نشوند. امام اینها را میخواست».
وی وجه دیگر الگوسازی را آزادیهای مشروع دانست و یادآور شد: «ما جمهوری اسلامی را میخواهیم که مردم در آن حاکم باشند و احساس آزادیهای مشروع کنند. قانون اساسی با رای مردم تعیین شده و برای مردم حقوق اساسی قائل شده است. قدرت متمرکز محدود شده و این خیلی مهم است».
رییس بنیاد باران تفاوت نظام مردمسالار با غیر آن را در قدرت متمرکز عنوان کرد و اظهار داشت: «نظام مرمسالار تحت نظارت و کنترل مردم است و نقد کردن نه تنها ممنوع نیست بلکه تشویق هم میشود و هروقت مردم اراده کنند بدون توسل به زور، قدرت را جابجا میکنند. در حکومتهای غیر مردمسالار اینگونه نیست و حکومت خود را در قبال مردم مسئول نمیداند و هر صدایی برخیزد که او را نقد کند، به عنوان برانداز سرکوب میکند».
سید محمد خاتمیتصریح کرد: «شما حرفهای امام قبل از انقلاب را ببینید که همیشه میگفتند شاه مملکت را فروخت و بدبخت کرد، اقتصاد کشور را از بین برد، نفت دادند و کالاهای بیارزش گرفتند و... ما میخواهیم جمهوری اسلامیبیاوریم که اینها حل شود. بحث امام این بود که نظامی میخواستند که الگو باشد».
رییس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها اصولگرایی را از دیدگاه کسانی که دین را در زندگی موثر میدانند اینگونه تشریح کرد: «اصولگرایی این است که میخواهیم الگویی نشان دهیم که مناسب با وضعیت امروز دنیا، مردم در عین پایبندی به دین و اخلاق آزادی داشته باشند، زندگی خوب و آبرومندی داشته باشند و امیدوار باشند و در جهان موقعیت مناسبی داشته باشند که دیگر گذشته تکرار نشود که حکومتها خودشان را ارباب بدانند و انتقادهای مردم را برنتابند. بلکه از رای مردم حفاظت شود و بر آنان قیمومیت نشود. اینها مسائلی است که ما را ازدیگران جدا میکند و اصولگرا میکند و بزرگترین خدمت به دین و کشور و انقلاب، پایبندی به این اصول است».
خاتمیبا اشاره به اینکه دور دهم انتخابات ریاست جمهوری در پیش است، یادآور شد: «فکر میکنم که یک دعوای سختی وجود داشته باشد که کدام دیدگاه میخواهد بر مردم حاکم باشد. باید با هوشیاری به مسائل نگریست و راه و موضع خود را مشخص کرد».
وی اضافه کرد: «اما در وضعیت فعلی؛ مطمئناً ما در وضعیت خوبی به سر نمیبریم. فاصلهمان با اهداف چشم انداز بیشتر شده است؛ زیر ساختها آسیب دیده است، نگرانیها فراوان است».
رییس جمهور سابق کشورمان عنوان داشت: «همه ما توسعه میخواهیم؛ نمیشود بدون تولید و سرمایه گذاری و جذب امکانات و فن آوریهای موجود در جهان و حضور در بازارهای جهانی و بهره گیری از نیروی انسانی کار آمد به توسعه رسید».
او گفت: «با شعار که کارها درست نمیشود؛ نمیشود روز به روز فشارها به کشور افزایش یابد و انتظار داشت که مشکلی پیش نیاید».
سید محمد خاتمیبا بیان اینکه این موضوعات ایجاب میکند که هم از سرمایههای مادی و معنوی بهتر استفاده کنیم و هم در سیاست خارجی به موقعیت مناسب خود دست یابیم، تصریح کرد: «با در دست داشتن سیاست مردمی (و نه شعاری) برای تامین عدالت و نیز استیفای حقوق مردم است میتوان پیشرفت کرد».
مشکلات یک شبه حل نمیشود وی تاکید کرد: «همه مردم میخواهند وضعشان خوب شود؛ فشارها کمتر شود و مطمئنا چنین کاری یک شبه درست نمیشود. هر دولتی که روی کار بیاید نمیتواند معجزه کند و چه بسا بعد از مدت کوتاهی ولو با اینکه با اشتیاق مردم آمده باشد با توقعات مردم روبهرو میشود البته اگر همه شرایط و امکانات با او همراه باشد میشود کار کرد ولی اگر موانع در کار باشد مشکل مضاعف میشود».
وی گفت: «اینکه یک سلیقه و روش بخواهد کارها را در دست بگیرد و هر که را نمیپسندد به هر قیمتی از صحنه خارج کند وضع همین خواهد شد که میبینید ولی اگر این احساس و درک به وجود آید که اعمال چنین روش و سیاستی نه به نفع اقتصاد کشور است نه به نفع مصالح ملت و نه به نفع نظام و باید عوض شود و شیوههای منطقیتر که هم به حقوق و آزادیهای مردم پایبند است و هم پیشرفت کشور را میخواهد و هم کمک میکند که موفق شود آن وقت وضعیت مناسبی پیش میآید که انتخابات میتواند پر شورتر و منشا خیر گردد».
خاتمییادآور شد: «شما ببینید با بهانههای مختلف در برابر دولت قبلی چه موانعی ایجاد میشد؛ رسانه ملی در مقابل بود؛ بسیاری از نهادها و جریانها کارشکنی میکردند. امروز هم جریان تخریب از جمله در نهادهایی که باید ملی باشند چه به صورت تبلیغی و چنگ روانی و چه به صورتهای دیگر علیه جریانی که اصلاح طلب نام گرفته است فعال است».
به گفته وی اینها نشانه آن است که هنوز به این نتیجه نرسیدهاند که با وضع دیگری که متناسب با معیارهای انقلاب و اسلام و مصالح ملت و کشور است میشود کار کرد و کشور را اداره کرد.
وی با اشاره به تصمیم خود برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات نیز گفت: «به هر حال وضعیت چندان روشن نیست؛ گرچه همه ما در مقابل ایران و انقلاب مسئولیم و باید وظیفه خود را انجام دهیم».
رییس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: «من در مورد خودم از وضعی که دارم ناراضی نیستم؛ من اعتقاداتی دارم و تشخیصهایی که نمیتوانم از آنها دست بردارم».
رییس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها با بیان اینکه امروز هم میکوشم در حد توان اندکم از آن اسلام و اندیشهای که درست میدانم چه در داخل و چه در خارج دفاع کنم، خاطرنشان کرد: «ممکن است صدای ما خیلی بلند نباشد ولی اینها وظیفه را از دوش ما بر نمیدارد».
به گفته وی نه دفاع از اسلام منطق، اسلام آزادی و اسلام انسان در برابر ننگ نظر ریا و گرایشهای افراطی به نام اسلام که بیشترین بهانه را به دشمنان برای تسلط بر دنیای اسلام و سرکوب ملتها داده است امر مهمیاست که برای آن همه تلاش خود را کرده و میکنم.
خاتمیاظهار داشت: «در دفاع از صلح و اخلاق و نقد افراط و خشونت ونیز دفاع از حرمت و حیثیت ملت بزرگوار ایران اینها کاری است که هر چه از دستم بر آید کوتاهی نخواهم کرد؛ ابدا هم ناراضی نیستم و وقتی انسان از کاری راضی است داغی ندارد که آن را رها کند».
محدودیت برای کشور خطر ایجاد میکند رییس جمهور سابق کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران با اشاره به ماه مرداد ماه بسیار مهمیاز لحاظ تاریخی است، گفت: «یکی از اموری که هویت یک ملت را شکل میدهد، خاطرات جمعی مشترک است. درست است که زبان، سرزمین، آداب و رسوم و... همه در ایجاد یک ملت موثر هستند و ولی بالضروره همه یک ملت به زبان واحد سخن نمیگویند یا حتی از یک قوم نیستند».
وی افزود: «آن نکته اساسی که پدیده ملت را شکل میدهد، خاطره جمعی برای افرادی است که در یک محدوده به سر میبرند و آن خاطرات مربوط به حوادث تلخ و شیرین است. ما در مرداد دو حادثه داریم که برایمان خاطره مشترک بسیار مهمی را بوجود آورده است. یکی صدور فرمان مشروطیت و دیگری کودتای آمریکایی 28 مرداد علیه دولت ملی دکتر مصدق. البته در این ماه حوادث دیگری هم هست. یا مثلا در خرداد ماه که قیام 15 خرداد یا سوم خرداد حماسه آزادسازی خرمشهر وجود دارد. مرداد از جمله مقطعهای مهم است که در آن حوادثی رخ داده که باعث شده ما ملت احساس نزدیکی بیشتری نسبت به هم کنیم».
خاتمی شکست مشروطیت را به دلیل که موجب شد دولت و نهضت ملی با شکست رو به رو شد، منشا جستجو دانست و گفت: «باید جستجو و بررسی کنیم و سطحی نگری نکنیم. البته حوادث بعدی را هم میتوانیم در سایه توجه به این مسائل تحلیل کنیمو نسبتبه اوج حرکت ملت ما که انقلاب اسلامیاست نیز باید هوشیار باشیم؛ راجع به حرکت اصلاحات نیز اینگونه میتوان تحلیل کرد. ما نباید از این مسائل سطحی گذر کنیم».
رییس بنیاد باران اظهار داشت: «البته هم در مشروطیت و هم در نهضت ملی مسالهای مطرح بود و آن «حاکمیت مردم» است. مشروطیت برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان تحقق پیدا کرد و کار مهمیبود و نهضت ملی برای دفاع از حقوق ملت و حاکمیت ملت بود که آن هم با مشکل مواجه شد. البته مساله «آزادی» به عنوان جانمایه یک نظام مردمسالار در هردو نقش محوری داشت و در دنیای امروز بزرگترین بستر آزادی «رسانه» به معنی صحیح کلمه است و به همین دلیل به خصوص از طرف دولتها مورد تهدید هستند».
خاتمیاظهار داشت: «دولتهایی که به مردم متکی نیستند یا کمتر متکی هستند، از آزادی هراس دارند. البته گاهی هم این هراس بیجا نیست، مانند کشور ما که خطرات بیگانه در آن زیاد است و جنبههای دموکراسی هنوز در جامعه پایدار نشدهاست، بیگانگان ممکن است نفوذ کنند و ضربه بزنند. این را نباید نادیده بگیریم و مطلق نگاه نکنیم. چه بسا برخی محدود کردنها با نیت صادقانهای باشد و برای جلوگیری از نفوذ برخی تهدیدها باشد».
رییس جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه آزادی هیچ وقت نمیتواند محدودیت ایجاد کند، تصریح کرد: «این تصورغلطی است؛ هیچ وقت آزادی خطر ایجاد نمیکند. بلکه محدودیت است که میتواند بستر برای نفوذ دشمن ایجاد کنند».
فضای زیرزمینی زمینه حضور بیگانه را فراهم میکند
رییس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها همچنین گفت: «اگر فضایی ایجاد شود که مردم نتوانند حرفشان را بزنند، ذهن آنها (به خصوص نخبگان) عوض نمیشود. ممکن است به ملاحظات یا ترس یا احترام به حکومت حرف نزنند، آن حرفها زیرزمینی میشود و زمینه برای نفوذ بیگانه که از آن نگران بودیم، ایجاد میشود و بیگانه بجای آنکه از فضای آزاد استفاده کند، سوار بر موج نارضایتی شود که بر اثر کمبود آزادی زیاد شده است».
سید محمد خاتمیبا تشریح وضعیت آرمانی برای رسانههای کشور به حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، آزادی و آزادی رسانهها به عنوان وسیله بیان نظریات و بالابردن اطلاعات و آگاهی اشاره کرد و گفت: «مهمتر از همه در نقد قدرت اهداف مشروطیت و نهضت ملی و نیز انقلاب اسلامیاست. زیرا برای تضمین مردمسالاری و مهار قدرت، باید آن را نقد کنیم. اینکه من بر آزادی تکیه میکنم برای همین است و متاسفانه [برخلاف اینکه] دشمنان آزادی اینگونه القاء میکنند که منظور از آزادی ولنگاری و از بین بردن ارزشهای فرهنگی و دینی جامعه است، اصلا اینگونه نیست».
رییس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها یکی از بحثهایی مورد علاقه خود را که به گفته وی مساله بسیار مهمی هم هست عاری شدن سیاست از اخلاق بیان کرد و گفت: «یکی از مشکلات یزرگی که جهان امروز با آن مواجه شده، عاری شدن سیاست از اخلاق است و یکی از کارهایی که برای صلح و رفع تهدیدات جهانی باید انجام داد این است که بین اخلاق و سیاست ارتباط برقرار کرد».
وی افزود: «ما به عنوان مسلمان که معتقدیم برترین روشها و ارزشهای اخلاقی را داریم و پیامبر میفرماید: «من به راستی برای تتمیم مکارم اخلاق مبعوث شدم»، طبیعی است که ما به عنوان آزادیخواه که از حق حاکمیت مردم دفاع میکنیم، به شدت از ارزشهای دینی و اخلاقی جامعه دفاع میکنیم. البته به این معنا نیست که فقط ظواهر را بزرگ کنیم و در سایه آن همه اصول را از یاد ببریم و بگوییم اسلامیو انقلابی هستیم».
رییس جمهور سابق کشورمان در پایان دین و اخلاق را دارای معیارها و اصول اساسی دانست و تصریح کرد: «بزرگترین خدمت به دین این است که حکومتی تشکیل دهیم که در آن مردم احساس احترام و بی نیازی و امید کنند. در این صورت خود به خود به ارزشهای اسلامیدلبسته میشوند. اگر ما به ظاهر فشار آورده شود ولی برای پیشرفت جامعه تلاش نشود و به نام اسلام حرمت جامعه شکسته شود، خود به خود بزرگترین خدمت به بد اخلاقی و گریز از دین شده است. اینکه ظواهر مورد توجه قرار گیرد ولی شالودهشکنیها به نام دین انجام داده شود، این اخلاق نیست».