کد خبر: ۷۸۶۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۴
بررسی آخرین تحولات اوستیا و مناقشه روسیه-گرجستان در آفتاب:

غرب فشارهای خود به روسیه را افزایش داد

روسیه: کشتی یا هواپیماهایی که به منطقه امنیتی دریای سیاه نفوذ کند، نابود می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین‌الملل: ستاد مشترک نیروهای روسیه امروز دوشنبه هشدار داد هر کشتی یا هواپیمایی که به منطقه امنیتی دریای سیاه در طول سواحل منطقه آبخازی نفوذ کند نابود خواهد شد. 

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، «آناتولی نوگوویتسین» معاون فرمانده ستاد مشترک نیروهای روسیه در این باره گفت: «هم کشتی‌های عادی و هم زیردریایی‌ها شامل این اعلامیه می شوند و هر زمان که حریم هوایی این منطقه نقض شود، ما در این مورد واکنش نشان خواهیم داد و آنهایی که وارد این منطقه امنیتی شوند را نابود خواهیم کرد».

مسئولان روسی امروز دوشنبه اعلام کرده‌اند ارتباط دریایی و پستی میان روسیه و گرجستان قطع شده است.

«تسخینوالی» مرکز منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی نیز در کنترل صلحبانان روس قرار گرفته است.

در همین حال سخنگوی ارتش روسیه نیز با اعلام این‌که این کشور نیروهای زمینی خود را به داخل خاک گرجستان (خارج از منطقه اوستیای جنوبی) اعزام نکرده است  ادعای گرجستان را در این خصوص رد کرد. 

این در حالی است که گزارش‌های دریافتی از شهر «گوری» نزدیک اوستیای جنوبی در گرجستان، حکایت از آن دارد که بمبارانهایی که شب گذشته در ابخازی روی داد در منطقه‌ای تحت کنترل گرجستان بوده است. 

روستای «اژارا» تنها منطقه‌ای در ابخازی است که هنوز تحت کنترل گرجستان است». هنوز ابعاد این بمباران‌ها مشخص نیست.

این منطقه در صد متری پایگاهی نظامی واقع است که دو روز پیش تحت حمله هوایی روسیه قرار گرفت و به کلی منهدم شده است. 

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اوضاع کنونی گوری آرام است و به نظر می‌رسد حملات امروز در ابخازی باشد. مردم برای جمع‌آوری اموال خود به ساختمانهای مخروبه بازگشته‌اند. 

بسیاری از آوارگان گرجی در اوستیای جنوبی هم اینک در حال فرار به سوی تفلیس هستند.  مردم گرجستان رفتار «میخاییل ساکاشویلی» رییس جمهوری کشورشان را درک نمی‌کنند و افراد زیادی عقیده دارند وی پا را از محدوده‌اش بیش از حد دراز کرده است. 

در حالی که درگیری‌ها چهارمین روز خود را طی می‌کند، به نظر می‌رسد که مقامات مسکو هنوز در نظر ندارند برنامه های صلح پیشنهادی اتحادیه اروپا را اجرا کنند. حمله روسیه به ابخازیا و جنوب اوستیای جنوبی همچنان ادامه دارد. احساس می‌شود راهی را که روسیه در پیش گرفته است مسیر جنگ است.

تحلیل‌گران معتقدند، ظاهراً دو بازیگر اصلی در روزهای آینده فقط آمریکا و روسیه باشند و اتحادیه اروپا هیچ نقشی نخواهد داشت. گرجستانی‌ها احساس می‌کنند اروپا گرجستان را به حال خود رها کرده است و اظهارات وزیرخارجه آلمان موجب شوکه شدن مقامات گرجستانی شده‌است.


واکنش‌های بین‌المللی به تحولات گرجستان
«جیم مورفی» وزیر مشاور در امور اروپایی در کابینه انگلیس اعلام کرد وزیران امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان بعد از ظهر امروز درباره اوضاع اوستیای جنوبی کنفرانس تلفنی خواهند داشت. 

مورفی گفت: «وزیران هفت کشور صنعتی باهدف تشدید فشار دیپلماتیک بر روسیه بعداز ظهر امروز کنفرانس تلفنی خواهند داشت». 

مورفی افزود: «روسیه خیلی تند رفته است. درست است که اختلاف ارضی و حاکمیتی در اوستیای جنوبی و ابخازی وجود دارد اما دلیل نمی‌شود که روسیه فراتر از این مناطق را بمباران کند». 

این وزیر انگلیسی تاکید کرد: «روسیه مناقشه را گسترش داده است و کاملاً غیر قابل پذیرش خواهد بود اگر روسیه به‌دنبال بی‌ثبات کردن دولت گرجستان باشد».

در همین حال، «برنار کوشنر» وزیر امور خارجه فرانسه به شهر گوری در گرجستان سفر خواهد کرد تا با آسیب دیدگان مناقشه این کشور با روسیه دیدار کند. 

«الکساندر استاب» وزیر امور خارجه فنلاند که کشورش ریاست «سازمان امنیت و همکاری اروپا» را برعهده دارد، امروز در مسیر عزیمت به مسکو برای دیدار با مقامات روسی، ‌درباره هرگونه توافق فوری برای پایان بحران گرجستان، موضعی محتاطانه اتخاذ کرد.
 
استاب که قرار است امروز به همراه کوشنر همتای فرانسوی خود با مقامات روسی در مسکو دیدار کند با بیان این مطلب اعلام کرد: «ما هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که خیلی ابراز خوش‌بینی کنیم». 

وی همچنین افزود: «ما نهایت تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و منتظر نتایج گفتگوها طی امروز و فردا و نیز نشست وزیران اروپا در روز چهارشنبه خواهیم ماند».

یک سخنگوی ناتو گفت: «وزیر امور خارجه گرجستان که کشورش در مناقشه با روسیه گرفتار شده است امروز سه شنبه در بروکسل با مقامات ناتو دیدار می‌کند». 

این سخنگو گفت: «وزیر خارجه گرجستان در نشست شورای آتلانتیک شمالی شرکت می‌کند که ریاست آن را «یاپ دوهوپ‌شفر» دبیر کل ناتو بر عهده دارد و شامل سفیران همه کشورهای عضو ناتو است».

یک مقام آلمانی هم روز دوشنبه ضمن درخواست از روسیه برای متوقف ساختن اقدامات نظامی در گرجستان اعلام کرد با توجه به اعلام آتش بس یکجانبه از سوی تفلیس‌، هیچ توجیهی برای حملات بیشتر بر ضد گرجستان وجود ندارد . 

«گرنوت ارلر» معاون وزیر امور خارجه آلمان امروز با بیان این مطلب گفت: «ما نمی دانیم آیا آتش‌بس اعلام شده از سوی گرجستان صد در صد رعایت می‌شود یا خیر ولی زمان آن فرا رسیده تا تاکید کنیم هیچ توجیهی برای ادامه حملات نظامی وجود ندارد». 

وی افزود: «ما بار دیگر از طرف روسی می‌خواهیم تا حملات را متوقف سازد و تلاشهای میانجی‌گرانه را بپذیرد»‌. وی خاطر نشان کرد: «حوادث چند روز گذشته برتری آشکار نیروهای نظامی روسیه را بر گرجستان به اثبات رسانده است». 

این مقام آلمانی تاکید کرد: «آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان قصد دارد در چارچوب سفر به سوچی و مذاکره با رئیس جمهور روسیه که برنامه آن از قبل تعیین شده بود‌، در دیدار با دیمیتری مدودف مواضع برلین را در این زمینه اعلام کند» .

در همین حال «دیوید میلیبند» وزیر امور خارجه انگلیس امروز دوشنبه با محکوم کردن حملات ارتش روسیه به گرجستان گفت: «بمباران‌های اخیر درگیری را به خارج از اوستیای جنوبی گسترش داده است». 

میلیبند گفت: «اوایل امروز با همتایان خود گفتگو کرده است و نگرانی گسترده‌ای درباره تشدید خشونت‌ها در گرجستان وجود دارد». 

وی افزود: «سفرای انگلیس و رسانه‌های جمعی اعلام کرده‌اند روسیه امروز درگیری‌ها را به خارج از اوستیای جنوبی افزایش داده است و نیروهای ابخازیا نیز مواضع گرجستان را گلوله باران کرده‌اند که من درباره این موارد متاسف هستم». 

میلیبند با استقبال از پیشنهاد گرجستان مبنی بر آتش بس با روسیه از مسکو خواست این پیشنهاد را قبول کند.
 
وزارت امور خارجه لهستان هم امروز از تخلیه گروهی از اتباع این کشور از گرجستان خبر داد .

وزارت امور خارجه لهستان امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک فروند هواپیمای دولتی حامل نود و پنج تن از اتباع لهستانی مقیم گرجستان امروز وارد فرودگاه ورشو شد‌. در میان مسافران این هواپیما افزون بر اتباع لهستانی هشت تبعه جمهوری چک نیز حضور داشتند».

مقامات لهستانی اعلام کردند این افراد ابتدا با اتوبوس از تفلیس به ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان منتقل و از آنجا با هواپیما به ورشو منتقل شدند. لهستان قرار است برای تخلیه نود تن دیگر یک فروند هواپیما به ایروان و به منظور انتقال هشتاد تن دیگر هواپیمای دیگر به ترابوزان در شمال شرق ترکیه اعزام کند‌.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین