کد خبر: ۷۸۶۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

مسکو فرانسه را "کشور غیر دوست" می‌داند؛ دیگر تماسی بین ماکرون و پوتین نیست

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دو ماه گذشته هیچ ارتباط تلفنی با یکدیگر نداشته‌اند. کاخ کرملین می‌گوید مسکو اکنون فرانسه را در دسته کشورهای «غیردوست» قرار داده است و گفتگوی رهبران دو کشور را «غیرضروری» می‌داند.
مسکو فرانسه را
آفتاب‌‌نیوز :

 آخرین باری که این دو بایکدیگر صحبت کردند ۲۸ ماه مه بود. در این گفتگوی سه‌جانبه که بین ماکرون، پوتین و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان صورت گرفت، سرنوشت سربازان اوکراینی که به اسارت نیروهای روسیه درآمده‌ بودند مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش یورونیوز، پیش از آن ماکرون و پوتین در اوایل ماه مه و ماه مارس و پنج بار نیز در طول ماه فوریه و در پی افزایش تنش‌ها بر سر تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین باهم تلفنی صحبت کردند.

علاوه بر گفتگوهای تلفنی، امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین در ۷ فوریه، دو هفته پیش از حمله روسیه به اوکراین، در مسکو باهم دیدار کردند.

درحالی که منتقدان ماکرون معتقدند تلاش‌های دیپلماتیک او در پیشگیری از جنگ اوکراین شکست خورده است، حامیان ماکرون او را یکی از معدود افراد خارج از دایره معتمدان پوتین می‌دانند که به طرز فکر پوتین در شرایط حساس آگاه است.

روسیه تصریح کرد که دسته‌بندی فرانسه در زمره کشورهای «غیردوست» در پاسخ به نقش این کشور در سازماندهی تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه به تلافی تهاجم نظامی این کشور به اوکراین است.

اکنون از منظر کاخ کرملین، فرانسه به همراه آمریکا، استرالیا، کانادا، بریتانیا، نیوزیلند، ژاپن، تایوان، کره جنوبی و ۲۶ عضو دیگر اتحادیه اروپا کشورهای «غیردوست» روسیه به حساب می‌آیند.

ولادیمیر پوتین درعین حال و در تلاش برای تقویت روابط با متحدان باقی‌مانده برای مسکو روز جمعه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از امید خود بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی مابین روسیه و ترکیه سخن گفت.

پوتین در تفرجگاه ساحلی سوچی در کناره دریای سیاه گفت: «امیدوارم امروز بتوانیم تفاهم‌نامه مربوطه را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی امضا کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین