کد خبر: ۷۸۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۶
حملات روسیه به آبخازیا کشیده شد

ساکاشویلی: گرجستان دوتکه شده‌است

روسیه آتش بس را رد کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: در ادامه درگیریهای روسیه و گرجستان در اوستیای جنوبی، ارتش روسیه دوشنبه وارد منطقه آبخازیا در گرجستان شد. مسکو همچنین اعلام کرد نیروهای روسیه به شهر «سناکی» حمله و پایگاه نظامی گرجستان را نابود کردند.  در نتیجه این حملات نیروهای گرجی به سوی تفلیس عقب‌نشینی کردند.

نیروهای روسی وارد شهر گوری نیز شدند و  پایتخت گرجستان و اطراف آن از جمله فرودگاه بین‌المللی‌، مناطق مسکونی، راه آهن و ناحیه پرجمعیت آنرا نیز بمباران کردند.

به گزارش سرویس بین‌المللی آفتاب، «میخائیل ساکاشویلی» رئیس جمهور گرجستان اعلام کرد پس از تصرف منطقه گوری توسط نیروهای روسی کشور به دو تکه تقسیم شده است.
 
رئیس جمهور گرجستان خاطر نشان کرد: «گرجستان به هیچ وجه تسلیم نخواهد شد».

میخائیل ساکاشویلی گفت: «درگیری شدید در آبخازیا روی داد و تا امروز قسمت‌های بالایی آبخازیا در دست گرجستان بود و قسمت پایینی به دست نیروهای روسی افتاده بود».

به گفته وی نیروهای روسی در حال پاکسازی قومی شهروندان گرجی در آبخازیا هستند.

وی افزود: «نخست وزیر روسیه و وزیر امور خارجه این کشور مسئول کشتار چچن و جنگ چچن هستند و اینها افرادی نیستند که بخواهند دموکراسی را تبلیغ کنند بلکه به دنبال اخراج اقلیت گرجستانی از اوستیای جنوبی هستند».

ساکاشویلی گفت: «زمانی که صدها تانک از مرز گرجستان عبور کردند ما ده دقیقه بعد اقدام به شلیک کردیم،‌ ما فقط به سمت نظامیان شلیک کردیم اما آنها غیر نظامیان را نیز مورد هدف قرار دادند».

وی افزود: «روسیه تحریم صددرصدی بر کالاهای گرجستان اعمال کرده است و تلاش می کند تا به خواسته خود برسد».

«نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور فرانسه و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا برای مذاکره و حل این بحران سه‌شنبه وارد مسکو خواهد شد و با «دیمیتری مدیدوف» همتای روسی خود دیداری خواهد داشت و سپس با «میخائیل ساکاشویلی» رئیس جمهور گرجستان مذاکرات را ادامه می‌دهد. گفتنی است «برنارد کوشنر» وزیر امور خارجه فرانسه دوشنبه برای دیدار با ساکاشویلی وارد گرجستان شد.

‌در حالی‌که روسیه پیشنهاد آتش‌بس شورای امنیت را رد کرده‌است، دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی در تلاش برای صدور قطعنامه صلح براساس پیش‌نویس سه مرحله‌ای هستند که توسط فرانسه تنظیم شده است. 

این درحالی است که سفیر روسیه در سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت را که در آن بر آتش بس فوری میان روسیه و گرجستان و خروج نیروهای هر دو طرف از منطقه درگیری درخواست شده بود رد کرد.

ویتالی چورکین با اشاره به متن این پیش نویس قطعنامه که فرانسه آن را تهیه کرده بود و سفیران غربی درباره آن توافق کرده بودند، گفت: «این پیش‌نویس بدون مشورت با ما تنظیم شده و ما این اقدام زودهنگام را نمی‌پذیریم».

در متن این پیش نویس قطعنامه بر سه نکته کلیدی آتش بس فوری میان دوطرف، احترام به حاکمیت ارضی گرجستان و بازگشت به وضع پیش از استقرار نیروهای گرجستان در اوستیای جنوبی تاکید شده است.

گفتنی است دیپلمات‌های اروپایی در دیدار با ساکاشویلی به دنبال قانع کردن او برای امضا پیش‌نویس آتش‌بس هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین