کد خبر: ۷۸۶۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
مقام آگاه در سازمان هواپیمایی:

فرودگاه مشهد از اول گواهینامه فرودگاهی نداشت

یک منبع آگاه در سازمان هواپیمایی اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که علت ترکیدگی لاستیک هواپیما‌ها در فرودگاه مشهد تنها یک عامل باند فرودگاه نبود و سازمان مجموعه‌ای از عوامل و رویداد‌ها را مورد بررسی قرار داده است و اتفاقات زنجیره‌ای از عوامل است و نمی‌تواند یک عامل داشته باشد.
فرودگاه مشهد از اول گواهینامه فرودگاهی نداشت
آفتاب‌‌نیوز :

وزن سنگین هواپیما در تیک‌آف‌ها، گرمای هوا از دیگر عوامل موثر بوده و ترکیبی از عوامل باعث ترکیدگی لاستیک‌ها شده‌است.

پس از وقوع پی در پی سوانح ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد، تیم بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گزارشی را از دلایل ترکیدگی لاستیک‌ها در این فرودگاه در طول کمتر از دو ماه گذشته منتشر کرد. در این گزارش سازمان یکی از عوامل بروز این اتفاقات را باند فرودگاه مشهد اعلام کرده‌ است و تمامی حوادث ترکیدگی چرخ‌ها در باند اصلی (13چپ/31راست) به وقوع پیوسته است. سازمان هواپیمایی کشوری به وضوح اعلام کرده این فرودگاه تا کنون برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده‌ است. البته در این گزارش موضوعات دیگری به عنوان عامل ترکیدگی لاستیک‌ هواپیماها معرفی شده‌اند.

اما چند روز پس از انتشار گزارش سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها این گزارش را غیرکارشناسی دانست.

باید توجه داشت که گزارش‌های دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی به عنوان مرجع تا کنون مبنا و پایه بررسی سوانح و حوادث متعددی بوده و حتی در دادگاه‌های بین‌المللی از جمله مورد سانحه هواپیمایی اوکراینی، به گزارش‌های این دفتر ارجاع می‌کنند. بنابراین غیرکارشناسی خواندن این گزارش جای تامل دارد.

یک مقام آگاه در سازمان هواپیمایی درباره ادعای شرکت فرودگاه‌ها و عدم دریافت گواهینامه تخصصی فرودگاهی‌ِ فرودگاه هاشمی‌نژاد گفت: طبق برنامه جامع هوانوردی، از سال گذشته همه فرودگاه‌های بین‌المللی باید نسبت به دریافت گواهینامه فرودگاه اقدام می‌کردند و طبق این قانون در یک بازه مشخصی باید درصدی از فرودگاه‌های بین‌المللی این گواهینامه را دریافت کرده ‌باشند. تا کنون فرودگاه زاهدان و بندرعباس این گواهینامه را دریافت کردند و فرودگاه کیش هم در حال انجام ممیزی و آماده دریافت این ممیزی است و فرودگاه هاشمی نژاد مشهد هم در حال انجام پیش ممیزی‌ها است.

وی گفت: موضوع مهم آن است که این فرودگاه‌ها از قبل، این گواهینامه را داشتند که تاریخ آن منقضی شده و در یک بازه زمانی مشخص موعد تمدید آنها رسیده اما فرودگاه مشهد تا به امروز این گواهینامه را دریافت نکرده است. روند اخذ گواهینامه فرودگاهی به این گونه است که خود فرودگاه باید درخواست این گواهینامه را از سازمان داشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: استانداردی تحت عنوان انعکس 14 تعریف شده و به تازگی هم در سال گذشته مقررات ای دی ار تصویب شد که بر اساس آن، سازمان رویکرد جدیدی را پیش گرفته و فرودگاه‌ها باید ممیزی شوند و فعلا دو فرودگاه این ممیزی‌ها را انجام و گواهینامه گرفتند و البته ممیزی‌های فرودگاه امام و کیش هم انجام شده‌ است. در هر ممیزی، یافته‌ای کشف و رفع می‌شود.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که علت ترکیدگی لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد تنها یک عامل باند فرودگاه نبود و سازمان مجموعه‌ای از عوامل و رویدادها را مورد بررسی قرار داده‌ است و اتفاقات زنجیره‌ای از عوامل است و نمی‌تواند یک عامل داشته باشد. وزن سنگین هواپیما در تیک‌آف‌ها، گرمای هوا از دیگر عوامل موثر بوده و ترکیبی از عوامل باعث ترکیدگی لاستیک‌ها شده‌است. باید این سوال مطرح شود که چرا در زمستان شاهد وقوع این اتفاقات نبودیم، موضوع گرمای هوا عامل موثر بوده و در این شرایط راندمان موتورها پایین می‌آید و در این شرایط اگر هواپیمایی با حداکثر سقف ظرفیت مسافر و بار نباید پرواز کند.

این مقام آگاه ادامه داد: سازمان هواپیمایی پیشنهاد ایمنی و دریافت گواهینامه را به فرودگاه‌ها می‌دهد و طبق قانون فرودگاه دریافت کننده پیشنهاد ایمنی تا 90 روز فرصت دارد که درباره انجام یا عدم انجام این پیشنهاد توضیحات خود را ارایه دهد که توضیحات فرودگاه هاشمی‌نژاد هم در گزارش سازمان هواپیمایی آمده‌ است.

وی با اشاره به عدم انجام رنگ‌آمیزی در این باند از فرودگاه مشهد طبق آنچه که سازمان هواپیمایی خواسته، گفت: رنگ باند یک بحث تخصصی است و یک پروژه عادی نیست و باید با یک متریال تکنولوژی جدید انجام شود و این مهندسی زمان‌بر است چراکه اگر به صورت استاندار انجام نشود سطح آسفالت صدمه می‌بیند و انجام این اقدام حدود یک سال زمان می‌برد و از انجایی که این باند اصلی یکی از پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور است که امکان تعطیل کردن ان نیست.

وی ادامه داد: با همین مشکل در باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد مواجه هستیم و این باند در سطح پروازی مشکل دارد و شرکت فرودگاه‌ها بیش از یک سال برای رفع این مشکل زمان صرف کرده اما هنوز اصلاح نشده است.

این مقام آگاه درباره پرداخت غرامت فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به ایرلاین‌ها گفت: ایرلاین‌ها هزینه‌های زیادی دارند و تنها هزینه موتور یک میلیون دلار است و فرودگاه مشهد به اندازه سهم خود در بروز این اتفاق باید غرامت پرداخت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
بیدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
2
26
ماجرای خاصی نیست جنس های آشغال چینی تا ۲۵ سال آینده فجایع خیلی بزرگتری را رقم خواهد زد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین