کد خبر: ۷۸۶۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳

جزئیات جدید از سامانه صدور پروانه الکترونیک ساختمان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: تا هفته گذشته، ۹۸۸ درخواست صدور پروانه در شهر اصفهان ثبت شده‌است، حدود ۲۷ پروانه صادر شده‌است، ۴۹ پروانه نیز در شرف صدور است.
جزئیات جدید از سامانه صدور پروانه الکترونیک ساختمان
آفتاب‌‌نیوز :

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار داشت: صدور پروانه‌های ساختمان به صورت الکترونیک در سامانۀ هوشمند توسعۀ شهری در شهر اصفهان از یکم تیرماه آغاز و تا هفته گذشته، ۹۸۸ درخواست صدور پروانه در شهر اصفهان ثبت و حدود ۲۷ پروانه صادر شد؛ ۴۹ پروانه نیز در شرف صدور است، یعنی نیاز به امضای نهایی مدیر منطقه دارد، بقیه درخواست‌ها هم در مرحله صدور پرداخت‌های مالی مالکان، اعلام رضایت و ... هستند.

وی ضمن بیان اینکه این سامانه، ارتباطی الکترونیک بین شهرداری و مالک ایجاد می‌کند، افزود: در این سامانه یک کارتابل الکترونیک برای شهروند تشکیل شده و ارتباط متقاضی با شهرداری کاملا غیرحضوری است؛ خیلی از مراحلی که در سامانه انجام می‌شود، مراحلی است که نیاز به تأیید شهروند دارد؛ از این جهت که سامانه به صورت هوشمند و دقیق، حداکثر میزان طبقات برای ساخت و ساز و هزینۀ ساخت برای هر نوع ساختمانی که شهروند می‌خواهد بسازد را اعلام می‌کند.

مهدویان عنوان کرد: شهروند نیاز دارد موافقت خود را با هزینه اعلام‌شده و سایر اطلاعیه‌ها اعلام کند؛ طبق آمار گرفته ‎شده، ۳۰ درصد از پروانه‌های الکترونیک، در مرحله‌ای هستند که مالکان باید موافقت خود را از هزینه‌ها و اطلاعیه‌های اعلام‌شده از طرف شهرداری اعلام کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اذعان کرد: همچنین بعضی از این پرونده‌های الکترونیک، در مرحله پرداخت توسط مالکان قرار دارند؛ طبق آمار اخذ شده، در تعداد پروانه‌های صادرشده توسط شهرداری نسبت به سال گذشته، رشد داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هر سامانۀ الکترونیک، ممکن است در مرحله اجرا، عیب‌هایی داشته باشد، یادآور شد: ایراداتی وجود دارد که باید در حین استفاده مشخص و برطرف شوند؛ این سامانه از حدود یک سال قبل و پیش‌تر از اینکه در دسترس شهروندان قرار گیرد، از لحاظ فرایندی تکمیل و امسال بعد از تعطیلات عید نوروز روی سرور‌ها بارگذاری شد؛ پس از این، مراحل صدور چند پروانه و انجام چند پرونده به صورت آزمایشی روی آن انجام گرفت تا ایرادات و نارسایی‌های احتمالی این سامانه شناسایی و حل و فصل شوند.

مهدویان پیرامون استقبال مردم از این سامانه ادامه داد: با توجه به اینکه سامانه صدور الکترونیکی پروانه، نوپا است، با مشاهدۀ خروجی‌های این سامانه می‌بینیم که هم استقبال مردم از این سامانه در حد بالایی قرار دارد و هم فرایند صدور پروانه‌های ساختمان، با سرعت بالاتری در حال انجام است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بخشی از ایرادات سیستم، به صورت روزانه شناسایی و برطرف می‌شود، بیان داشت: تیم اجرایی سامانه که شامل سازمان فاوا، معاون شهرسازی و حوزۀ پیمانکار است، ایراداتی را که روزانه اعلام می‌شود، اصلاح یا مواردی را که خودشان برای بهبود سیستم لازم می‌بینند اجرا می‌کنند؛ به صورت تقریبی ۲ بار در هفته، سامانه به روزرسانی می‌شود، یعنی ایرادات آن برطرف می‌شود یا سامانه قابلیت‌های بهتر و جدیدتری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه انجام‌شدن قسمتی از فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمان، به آگاهی شهروندان در استفاده از سامانه بر می‌گردد، اضافه کرد: همان‌طور که قبلا بیان‌شد ممکن است اطلاعیه‌ای در سامانه برای آگاهی شهروندان قرار گیرد، اما شهروندان نسبت به رؤیت آن اطلاعیه اقدام نکنند، برای حل این موضوع فرایندی تعیین کردیم که اگر یک بازۀ زمانی مشخص از صدور اعلامیه گذشت، اما شهروند، وارد سامانه نشد، پیامکی به شهروند ارسال شود و او را از وجود اعلامیه مطلع‌کند.

مهدویان گفت: از توانمندی‌های بخش خصوص برای آگاهی‌بخشی به شهروندان در نحوه استفاده از سامانه استفاده کردیم، به کافی‌نت‌ها و دفاتر پیشخوان در این زمینه آموزش‌های لازم ارائه شده است تا در صورتی که شهروندی، از توانمندی علمی لازم برای استفاده از سامانه برخودار نبود، مسؤولان این دفاتر بتوانند به شهروندان در این زمینه کمک کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در خصوص مزایای ایجاد سامانه صدور الکترونیکی پروانۀ ساختمان، تصریح کرد: شفافیت، قانون‌مندی و حذف واسطه‌ها از چشم‌انداز‌های مهم راه‌اندازی این سامانه است، اینکه هر شهروند، بدون نیاز به واسطه و یا مراجعۀ حضوری به شهرداری، بتواند کار خود را انجام دهد، از جمله قابلیت‌هایی است که این سامانه برای شهروندان به ارمغان آورده است.

وی با گفتن اینکه راه‌اندازی این سامانه باعث شده تا رانت‌های اطلاعاتی از بین برود، خاطرنشان کرد: پیش از این، اگر کسی می‌خواست بداند که در زمین خود چند طبقه ساختمان می‌تواند بسازد و یا از مبلغ صدور پروانه به صورت رسمی اطلاع پیدا کند، ملزم بود تا به شهرداری مراجعه کند، اما اکنون همۀ این موارد به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

مهدویان اظهار کرد: بر خلاف گذشته که صدور پروانه تنها در ساعات اداری صورت می‌گرفت، شهروندان در حال حاضر می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و حتی در روز‌های تعطیل، نسبت به درخواست پروانه، به صورت الکترونیکی اقدام‌کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تأکید کرد: «پاسخگویی آنلاین» امکانی بود که از این هفته در سامانه فراهم‌شد؛ در این خدمت، از ساعت ۸ صبح الی ۸ شب، در صورتی که فردی که به کارتابل مراجعه‌کرده است، با ایرادی مواجه‌شود، می‌تواند با ارسال پیام به «پاسخگوی آنلاین»، راهنمایی‌های لازم را جهت حل مشکل دریافت کند.

وی در پایان سخنانش توضیح داد: شهروندان با تماس با شمارۀ تلفن ۱۳۷ می‌توانند در تماس با اپراتور پاسخگوی تلفنی، از راهنمایی‌های لازم در زمینه استفاده از سامانه، بهره‌مند شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین