کد خبر: ۷۸۶۴۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
ماهواره خیام ایران در خدمت روسیه؟

واکنش ایران به ادعای بهره‌کشی روسیه از ماهواره خیام در جنگ اوکراین

ماهواره خیام هفته جاری از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با پرتابگر سایوز روسیه به فضا پرتاب خواهد شد.سازمان فضایی ایران روز یکشنبه با رد ادعای روزنامه آمریکایی مبنی بر استفاده روسیه از ماهواره خیام برای پیشبرد اهداف نظامی خود در اوکراین، تاکید کرد که تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی واقع در خاک کشور انجام و صادر خواهد شد.
واکنش ایران به ادعای بهره‌کشی روسیه از ماهواره خیام در جنگ اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

روابط عمومی سازمان فضایی ایران اعلام کرد: ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور و متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلام ایران انجام و صادر خواهد شد.

به گزارش آفتاب‌یوز؛ سازمان فضایی افزوده است: مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند.

ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که قبلا توسط محققین سازمان فضایی در آن تعبیه شده است، انجام شده و در این فرآیند هیچ کشور ثالثی امکان دسترسی به اطلاعات آن را نداشته و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشور‌ها صحت ندارد.

با توجه به فعالیت‌ها و اهداف صرفا صلح‌آمیز و غیرنظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقاء توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها، مدیریت حوادث غیرمترقبه و ... استفاده می‌شود و نیرو‌های دفاعی کشور برای رفع نیاز‌های خود مسیر‌های اختصاصی و منحصر به فرد خود را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند.

همانطور که مسیر توسعه ماهواره‌های بومی در کشور یک مسیر غیرقابل حذف و غیرقابل انکار است، همکاری‌های بین‌المللی نیز نه تنها صنعت فضایی ایران را وارداتی نخواهد کرد بلکه به زودی و با لطف الهی و عزم جدی محققین ایرانی، این صنعت در کشور تبدیل به یک صنعت صادرکننده خواهد شد.

سایر ویژگی‌ها و موضوعات مربوط به ماهواره خیام در اطلاعیه‌های بعدی سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران متعاقبا اعلام خواهد شد.

ادعای بهره‌کشی مسکو از خیام در جنگ اوکراین

روزنامه واشنگتن پُست اخیرا به نقل مقام‌های آگاه غربی ادعا کرده بود که روسیه قصد دارد از این ماهواره برای چند ماه یا بیشتر به منظور پشتیبانی از تهاجم نظامی خود به اوکراین استفاده کند و سپس کنترل آن را در اختیار ایرانی‌ها قرار دهد.

منابع غربی همچنین به روزنامه آمریکایی گفته بودند که این ماهواره «قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای را برای نظارت تقریبا مستمر بر تاسیسات حساس در اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس» در اختیار تهران قرار می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین