کد خبر: ۷۸۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۴
پس از تحقیر گرجستان از سوی روسیه؛

طرح صلح ساکوزی به توافق روسیه و گرجستان انجامید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: با میانجیگری «نیکولا سارکوزی»، گرجستان و روسیه بر اصول طرح صلح فرانسه در اوستیای جنوبی به توافق رسیدند. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، روسای جمهور گرجستان و روسیه صبح چهارشنبه درمورد چارچوب طرحی به توافق رسیدند که می‌تواند به جنگ پنج روزه میان دو کشور پایان بدهد.

دیمیتری مدودوف و میخائیل ساکاشویلی، روسای جمهور روسیه و گرجستان، بامداد چهارشنبه با طرح خروج سربازان به مواضعی که آنها قبل از بروز درگیری اشغال کرده بودند، به توافق رسیدند.

با این وجود، کارشناسان معتقدند، روسیه در هر حالت به اهداف خود در تحقیر ارتش گرجستان و تشدید فشارهایش بر ساکاشویلی دست یافته است.

«نیکولا سارکوزی» رئیس جمهور فرانسه در ساعات پایانی سه‌شنبه با همتای گرجی خود «میخائیل ساکاشویلی» دیدار کرد تا طرح صلح 6بندی خود را مطرح سازد.

سارکوزی با ساکاشویلی در ساختمان پارلمان گرجستان به گفت‌وگو نشست و در خارج از ساختمان هزاران نفر گرجی برای نشاندان حمایت خود از ساکاشویلی جمع شدند.

ساکاشویلی در کنفرانس مشترک با سارکوزی گفت: «این سندی سیاسی و توافقی اصولی است».

سارکوزی پیش از سفر به تفلیس در دیدار با «دیمیتری مدودف» موفق به جلب حمایت رئیس جمهور روسیه شد. مدودف در جریان کنفرانس مشترک خبری با سارکوزی ار توقف عملیات نظامی کشورش در گرجستان خبر داد.

این شش شرط که به صورت شش بند مورد توافق دو طرف قرار گرفت به این شرح است:
 
1-گفتگوهای بین المللی باید براساس وضع دو استان جدایی طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا در گرجستان صورت گیرد.
2- طرف‌های درگیر باید توسل به زور را محکوم کنند.
3- باید در اقدامات نظامی‌توقف صورت گیرد.
4- دسترسی به کمک‌های بشردوستانه باید بدون هیچ مانعی صورت گیرد.
5- نیروهای گرجی باید به مواضع همیشگی خود بازگردند.
6- نیروهای روسی باید به مواضع خود پیش از درگیری‌ها بازگردند.


در این میان «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته نسبت به عکس العمل روسیه گفت: «عملیات نظامی مسکو علیه گرجستان موقعیت روسیه در میان جامعه بین‌الملل به خطر انداخت و فرصتهای زیادی برای مسکو وجود دارد تا موقعیت خود را تغییر دهد و نشان دهد که مطابق اصول قرن 21 عمل می‌کند». 

در عین حال، به رغم اعلام روسیه مبنی بر اینکه به عملیات نظامی‌خود برضد گرجستان پایان می‌دهد، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه نیز به رایزنی‌های غیر رسمی‌خود درباره پیش نویس قطعنامه‌ای ادامه دادند که در آن بر ضرورت توقف سریع خشونتها و درگیریهای مسلحانه در گرجستان تاکید شده است. 

یک دیپلمات غربی دراین باره گفت: «هیچ مذاکره رسمی ‌میان نمایندگان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای امروز پیش بینی نشده است». 

وی افزود: «اعضای شورای امنیت مذاکرات خود را بر پایه پیش نویس قطعنامه ای که درباره مناقشه اوستیای جنوبی میان گرجستان و روسیه تهیه شده است ادامه دادند».
روسیه پیش نویس این قطعنامه را دیروز دوشنبه رد کرد. 

پیش نویس قطعنامه یادشده که برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه دیروز دوشنبه به دولت گرجستان و روسیه ارائه کرد،‌ بر اساس یک طرح صلح شامل سه بند استوار شده است. 

در این سند بر ضرورت توقف فوری خصومتها میان روسیه و گرجستان،‌ رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان و بازگشت اوضاع به شرایط پیش از اعزام نیروهای نظامی‌گرجستان به منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی تاکید شده است. 

گرجستان هفته گذشته به منظور در اختیار گرفتن کنترل منطقه اوستیای جنوبی که در واقع از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مستقل و از حمایت روسیه برخوردار است،‌ نیروی نظامی‌به این منطقه اعزام کرد. 

رئیس جمهور فرانسه در چارچوب تلاشهای میانجی گرانه خود به منظور حل و فصل مناقشه اوستیای جنوبی دیشب وارد گرجستان شد تا با میخائیل ساکاشویلی گفتگو و تبادل نظر کند. 

دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه اعلام کرد عملیات نظامی‌روسیه برضد گرجستان پایان یافته است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین