کد خبر: ۷۸۶۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
مسکو قصد دارد این سامانه‌ها را با ادامه جنگ در اوکراین خریداری کند

ادعای آمریکا درباره آغاز آموزش پهپادی افسران روسی در ایران

آمریکا مدعی شد که مقامات روسی در چند هفته گذشته آموزش پهپاد‌ها را در ایران آغاز کرده‌اند و بر اساس این ادعا نتیجه‌گیری کرد که مسکو قصد دارد این سامانه‌ها را با ادامه جنگ در اوکراین خریداری کند.
ادعای آمریکا درباره آغاز آموزش پهپادی افسران روسی در ایران
آفتاب‌‌نیوز :

سی‌ان‌ان مدعی شد که طبق اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و تصاویر ماهواره‌ای ادعایی که منحصراً توسط CNN به دست آمده است، یک هیئت روسی از ژوئن حداقل دو بار از یک فرودگاه در مرکز ایران بازدید کرده تا پهپاد‌های دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کند.

سی ان ان مدعی است که مقامات روسی در چند هفته گذشته آموزش پهپاد‌ها را در ایران آغاز کرده‌اند و این آخرین نشانه‌ها از این مساله است که روسیه قصد دارد این سامانه‌ها را برای ادامه جنگ در اوکراین خریداری کند.

یک مقام آمریکایی در گفتگو با سی ان ان مدعی شد: طی چند هفته گذشته، مقامات روسی به عنوان بخشی از توافق‌نامه انتقال پهپاد از ایران به روسیه، آموزش‌هایی را در ایران انجام دادند. این مقام گفت اطلاعات مربوط به آموزش اخیراً از حالت طبقه‌بندی خارج شده است.

سی‌ان‌ان مدعی شد که برای پیگیری این مساله با سفارت روسیه در واشنگتن تماس گرفته است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ماه گذشته گفت که روسیه «هیچ نظری در مورد این موضوع» در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پهپاد‌ها نداشته است.

یک پهپاد ایرانی شاهد-۱۲۹ در نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در غرب تهران در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شد.

مقامات آمریکایی در گفتگو با سی ان ان مدعی شده‌اند که طبق گزارش‌ها، شاهد-۱۲۹ و شاهد-۱۹۱ مدل‌هایی هستند که ایران در ماه ژوئن در فرودگاه کاشان به روسیه نمایش داد.

سالیوان در ماه جولای مدعی شد که ایالات متحده معتقد است ایران قصد دارد صد‌ها پهپاد را که روسیه می‌تواند در جنگ خود در اوکراین استفاده کند، به روسیه بفروشد.

ارتش اوکراین در وهله اول پهپاد‌های بایراکتار ساخت ترکیه را برای انهدام پست‌های فرماندهی، تانک‌ها و سامانه‌های موشکی زمین به هوا مستقر کرده است، در حالی که روس‌ها از پهپاد‌های اورلان-۱۰ برای شناسایی و جنگ الکترونیک استفاده می‌کنند.

آمریکا مدعی است، روس‌ها برای تکمیل مجدد منابع خود با مشکل مواجه شده‌اند و این امر باعث شده است تا برای خرید تجهیزات به ایران مراجعه کنند. مقامات ایالات متحده همچنین استدلال کرده‌اند که روابط رو به رشد ایران و روسیه نشان‌دهنده این است که چرا ایالات متحده باید حضور و نفوذ خود را در خاورمیانه حفظ کند.

در همین حال، اوکراین از ایالات متحده خواسته که پهپاد‌های مسلح قوی‌تری مانند گری ایگل ارائه دهد، اما ایالات متحده از ترس اینکه روسیه آن را بیش از حد تشدیدکننده تلقی کند، تمایلی به ارائه آن‌ها نداشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین