کد خبر: ۷۸۷۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
صدور روادید برای حضور رئیس جمهور ایران در نشست سازمان ملل

آمریکا: مقامات روسی برای استفاده از پهپاد‌های ایرانی دوره دیده‌اند

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری، به سوالاتی درباره تحولات توافق هسته‌ای، روابط ایران و روسیه و نقش ایران در منطقه پاسخ داد.
آمریکا: مقامات روسی برای استفاده از پهپاد‌های ایرانی دوره دیده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این که چه توضیحی می‌تواند درباره وضع فعلی احیای توافق هسته‌ای ارائه دهد و آیا می‌توان انتظار پاسخی سریع به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق را داشت یا نه، گفت: ما و اروپایی‌ها به وضوح نشان داده‌ایم که آماده نهایی و اجرایی کردن فوری توافق مذاکره شده در وین برای بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام هستیم، اما برای این که این اتفاق بیفتد، ایران باید تصمیم بگیرد که خواسته‌های اضافی فرابرجامی را کنار بگذارد. به اتفاق متحدان و شرکایمان در حال آماده شدن برای هر دو سناریو هستیم، هم سناریویی که بازگشت دوجانبه به برجام در آن وجود دارد و هم سناریویی که در آن از بازگشت دوجانبه به برجام خبری نیست. رییس جمهور و وزیر امور خارجه فقط توافقی را انجام می‌دهند که ما تعیین کنیم در راستای منافع ملی آمریکا هست یا نه.

وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گزارش داد که پاتال در پاسخ به این سوال که آیا ادعای اخیر مقامات آمریکایی درباره وجود طرحی از سوی ایران برای ترور مقامات ارشد پیشین آمریکا می‌تواند روی چشم‌انداز احیای توافق اثری داشته باشد یا نه، توضیح داد: من اظهارات وزیر امور خارجه را در این باره تکرار می‌کنم. پیام ما به ایران بسیار روشن است. ما تهدیدات خشونت‌بار علیه شهروندان آمریکایی را که شامل مقامات پیشین دولتی می‌شوند را تحمل نخواهیم کرد. این دولت روشن ساخته است که اطمینان خواهد یافت ایران هرگز به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند و ما بر این باوریم که مسیر دست‌یابی به این هدف از طریق دیپلماسی است. تا زمانی که فکر کنیم حفظ برجام در راستای منافع ملی آمریکاست، این کار را انجام خواهیم داد.

طبق متن مکتوب وزارت امور خارجه آمریکا از این کنفرانس خبری، پاتال در ادامه، در پاسخ به این که آیا آمریکا برای حضور سیدابراهیم رییسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آتی، روادید صادر خواهد کرد یا نه، گفت که آمریکا به عنوان کشور میزبان مقر سازمان ملل و طبق توافقنامه این سازمان، تعهد دارد که برای حضور نمایندگان کشور‌های عضو سازمان ملل روادید صادر کند و «ما تعهداتمان در توافق‌نامه‌ها را بسیار جدی می‌گیریم.»

او در پاسخ به سوال دیگری، با تکرار کردن ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر فروش پهپاد، از جمله پهپاد‌های دارای قابلیت حمل سلاح توسط ایران به روسیه، مدعی شد: می‌توانیم تایید کنیم که در چند هفته پیش، مقامات روسی به عنوان بخشی از توافق نقل و انتقالات این پهپاد‌ها در ایران [برای استفاده از این هواپیما‌های بدون سرنشین]دوره دیده‌اند. صراحتا می‌گویم که ما شدیدا تجارت تسلیحاتی روسیه و ایران را تحریم خواهیم کرد. این نوع تبادلات طبق قوانین و اختیارات متعددی قابل تحریمند.

وزارت امور خارجه آمریکا در آخر نوشت، پاتال در پاسخ به این که آیا آمریکا هم با رژیم صهیونیستی هم‌نظر است که ایران به جهاد اسلامی فلسطین کمک می‌کند، با ادعایی علیه مقش ایران در منطقه گفت: آمریکا هیچ ابهامی در زمینه اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه ندارد. اگر ایران می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند بازیگری مسئول باشد، الان زمانش رسیده که نقشی سازنده در منطقه ایفا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
3
3
جالب چند وقت پیش وزیر امورخارجه فروش پهپاد به روسیه را تکذیب کرد هرچه تکذیب کنند برعکس میشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین