کد خبر: ۷۸۷۲۷۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱

انصراف لتونی و استونی از همکاری اقتصادی با چین

لتونی و استونی از گروه همکاری متشکل از چین و شماری از کشورهای شرق و مرکز اروپا خارج شدند.
انصراف لتونی و استونی از همکاری اقتصادی با چین
آفتاب‌‌نیوز :

لتونی و استونی روز پنجشنبه از گروه همکاری متشکل از چین و شماری از کشورهای شرق و مرکز اروپا خارج شدند.

به گزارش رویترز، لیتوانی نیز در ماه مه سال جاری از این گروه خارج شده بود.

اقدام این دو کشور حوزه بالتیک، همزمان با انتقاد کشورهای غربی از چین به دلیل تشدید فشار نظامی پکن علیه تایوان است.

وزارت خارجه لتونی گفته است: «مشارکت این کشور در گروه ۱۶ بعلاوه ١ نتایج اقتصادی مطلوبی به همراه نداشته است.»

روابط میان لتونی و چین پس از بازگشایی دفتر نمایندگی تایوان در این کشور حوزه بالتیک در سال گذشته به سردی گرایید.

لتونی و استونی روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌هایی گفتند که با ادامه «روابط سازنده و عملگرایانه با چین» به نظم بین‌المللی قانون‌محور و حقوق بشر احترام می‌گذارند.

پیش از این، چین به لیتوانی و مقام‌های رسمی اتحادیه اروپا هشدار داد تا پیوندهایشان با پکن را بر سر موضوع تایوان و گشایش سفارت کشورهای حوزه بالتیک در تایپه، سست نکنند. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود: چین با داشتن رابطه رسمی با کشورهایی که با تایوان مناسبات دیپلماتیک برقرار می‌کنند، کاملاً مخالف است. ما از دولت لیتوانی می‌خواهیم که به تعهدات دیپلماتیک متقابل که از زمان برقراری رابطه با جمهوری خلق چین موظف به اجرای آن است، وفادار بماند و از اتخاذ تصمیم‌های غلط غیرقابل بازگشت، خودداری کند.

چین در ماه آگوست امسال و پس از آنکه تایوان اعلام کرد نمایندگی این کشور در ویلینوس پایتخت لیتوانی، از این پس نمایندگی (سفارت) تایوان نامیده خواهد شد، از لیتوانی خواست تا سفیر خود را از پکن خارج کند و تهدید کرد که سفیر خود را از ویلینوس فراخواهد خواند.

مراکز دیپلماتیک تایوان در دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا معمولاً برای خودداری از تحریک چین، نمایندگی تایپه (چین تایپه) خوانده می‌شوند. در صورت استفاده از نام جزیره تایوان بیم آن می‌رود که جمهوری خلق چین واکنش تند متقابلی را نشان دهد.

تحریک جریان‌های جدایی طلب مناطق تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ به رغم ادعای ظاهری غرب مبنی بر احترام به اصل چین واحد، با هدف مهار قدرت یابی پکن در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک انجام می‌شود که اصلی ترین آوردگاه رقابت قدرت‌های جهانی در قرن ۲۱ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین