کد خبر: ۷۸۷۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸

ضرغامی: شناور بیاورید سوخت یارانه‌ای بگیرید

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هر کس می‌خواهد در حوزه گردشگری دریایی فعالیت کند، کشتی و شناور‌های بزرگ را بیاورد و هر میزان که می‌خواهد سوخت بزند همه یارانه‌ای حساب می‌شود.
ضرغامی: شناور بیاورید سوخت یارانه‌ای بگیرید
آفتاب‌‌نیوز :

سید عزت الله ضرغامی روز یکشنبه - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱- در حاشیه نشست افق تحول که در وزارت میراث فرهنگی با حضور مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: همه کسانی که می‌خواهند در حوزه گردشگری دریایی فعالیت کنند کشتی‌ها و شناورهای بزرگ را بیاورند، هر مقدار که می‌خواهند سوخت بزنند برای آن ها بسیار مقرون به صرفه است و همه یارانه‌ای حساب می‌ شود.

وزیر میراث فرهنگی درباره بیمه راهنمایان گردشگری گفت: قانونی به صورت کلی در دولت درباره بیمه شده‌ها تصویب شد چیزی به نام آزمون وسع را اعلام کردند من هم با آن مخالف بودم. به مجلس هم اعلام کردم. بعد از اینکه این آئین‌نامه ابلاغ شد با معاون اول رئیس‌جمهوری برای همین موضوع جلسه برگزار کردم و به سرپرست وزارت کار گفته شد هر کسی که اسمش را بدهید بیمه می‌کنیم. حالا مأموریت بر عهده ماست که فهرست فعالان صنایع دستی و راهنماها را اعلام کنیم. بعدها شاید متوجه شدیم عده‌ای مشمول بیمه نیستند بنابراین عدالت حکم می‌کند تصمیمی درباره آنها گرفته شود و افراد دیگر که محق هستند، بیمه شوند.

ایرلاین‌ها مشکل جدی حوزه گردشگری هستند

ضرغامی درباره احتمال نرخ دلاری هواپیماها بعد از اربعین گفت: با همه استدلالی که داشتند و ما قبول نداشتیم گفتند که به هیچ وجه آن را پس نمی‌گیریم هر کسی اعتراض کرده بود قبول نکردند. من از رئیس سازمان هواپیمایی تشکر می‌کنم که دعوتم را قبول کرد و به وزارتخانه ما آمد. اعلام کردم «حتما این کار، درست نیست». بحث آنها این بود که «مسئله دخل و خرج ایرلاین‌ها متفاوت است. این طور نیست که ما همیشه به آنها دستور دهیم و آنها هم به حرف ما گوش دهند. بالاخره باید دخل و خرجشان یکی باشد.»

وی گفت: به آنها گفتم شما مسئول آنها هستید و اگر بخواهید عاقبت ایرلاین‌ها حفظ شود و هم گردشگری دچار مخاطره نشود، باید این موضوع حل شود. او هم به من قول حل موضوع را داد و فردای آن روز گفتند که مسئله منتفی است. حالا ما بحث‌های دیگر اصولی با ایرلاین‌ها از قیمت ها تا کیفیت داریم که کم نیست.ایرلاین‌ها مشکل جدی حوزه گردشگری هستند باید بسیاری از این مشکلات حل شود اما آرام آرام با بحث های رسانه ای یکباره حل نمی‌شود. آقای مهندس قاسمی رئیس سازمان هواپیمایی کشور مدیر جهادی است و با ما همکاری دارد.

برای بررسی بافت تاریخی شیراز هیأتی را مشخص کردیم

علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی نیز در حاشیه نشست مدیران پایگاه‌هایی میراث ملی و جهانی در جمع خبرنگاران درباره آخرین اقدام این وزارتخانه برای محافظت از بافت تاریخی شیراز با توجه به تملک خانه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی بدون حق انتخاب از سوی مالکان به ویژه خانه‌های تاریخی و از طرفی، وجود طرحی که به پژوهشگاه میراث فرهنگی نسبت داده شده و منجر به تخریب حدود ۳۵ خانه تاریخی در بافت شیراز می‌شود، اظهار کرد: بحث مربوط به بافت شیراز موضوعی نیست که فقط وزارت میراث فرهنگی، تصمیم‌گیرنده باشد، البته به عنوان متولی میراث فرهنگی، هیأتی را مشخص کردیم و رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی هم نماینده تام‌الاختیار وزارتخانه در این موضوع است، چون ایشان هشت سال رییس میراث فارس بودند و شناخت کافی از مجموعه دارند و از طرفی، امکانات گسترده‌ای در اختیار پژوهشگاه است.

وی افزود: هیأت‌های متعددی از وزارت میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های دیگر از بافت شیراز بازدید کردند و بنا است جلسه مشترکی را با وزارت راه و شهرسازی در شیراز برگزار کنیم تا براساس گزارش‌هایی که هر دستگاه دارد در آن جلسه به جمع‌بندی برسیم.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: درباره بافت شیراز باید کارگروه مشترکی متشکل از وزارت راه، وزارت میراث، استانداری و تولیت حرم شاهچراغ به جمع بندی برسد و بر آن اساس تصمیم ‌گیری شود. خیلی‌ها معتقدند در شیراز خانه‌های بیشتری خراب می‌شود، اما آن گزارش‌ها تا وقتی گزارش رسمی میراث فرهنگی منتشر نشود، قابل اعتنا نیست که اگر آن گزارش رسمی منتشر شود، حتما با صدای بلند آن را اعلام می‌کنیم.

دارابی، زمان انتشار گزارش بافت شیراز را مستلزم این دانست که هیأتی از وزارتخانه‌های میراث و شهرسازی از بافت شیراز بازدید کند و افزود: البته این هیأت چندبار به شیراز رفته است و جلساتی هم داشته است، اما کاری که مشکل ایجاد کرده این است که میان دیدگاه ما و دستگاه‌های دیگر اختلاف نظر فراوان است. باید دیدگاه‌ها بهم نزدیک شود تا این موضوع را مدیریت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی دستگاهی معتقد است همه آن بافت تاریخی شیراز باید تخریب شود، با دستگاهی که معتقد است خانه‌ها تک به تک باید شناسایی و ارزشیابی شود، فاصله زیادی است و مفاهمه آن زمان می‌برد. بخشی از این موضوع هم به بحث‌های کارشناسی ما در وزارت میراث فرهنگی برمی‌گردد تا هم بافت تاریخی را محافظت کنیم و هم اگر امکان گره‌گشایی وجود دارد، گره را باز کنیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: خانه‌هایی که وزارت راه خریداری می‌کند، خانه‌هایی است که از نظر میراث فرهنگی، البته تعدادی از آنها، چون نقشه آنجا الان در اختیارم نیست، ولی آنچه بر اساس پرونده پیش‌روی میراث فرهنگی است، خانه‌های ثبت شده بوده و نمی‌شود وسط کار دنبال خانه‌های ثبت نشده باشیم. به هر صورت منوط به آخرین جمع‌بندی در یکی دو ماه آینده هستیم که البته اختلاف نظر در این باره هم زیاد است.

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همچنین درباره استرداد آثار تاریخی با توجه به این‌که درحال حاضر ۱۳ پرونده در دست رسیدگی است، گفت: استرداد آثار تاریخی فرایند خیلی پیچیده‌ای دارد. برای تعدادی از آنها اقامه دعوا شده است و سال گذشته ۲۷ قلم به کشور برگردانده شد و درحال حاضر پرونده مهم، بازگشت الواح هخامنشی است که (حدود ۱۷هزار لوح) در اختیار موسسه شیکاگو قرار دارد.

مانع تراشی «اوفک» برای بازگشت الواح هخامنشی به ایران

دارابی در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت الواح هخامنشی به مسایل سیاسی گره زده شده است، گفت: به هر حال ما با کشوری طرف هستیم که با اندک بهانه‌هایی موضوع را گره می‌زند و مشکلاتی را ایجاد می‌کند، چون بنا بوده این الواح چندماه قبل به ایران تحویل داده شود. این اراده سران آمریکا است که (بازگشت الواح هخامنشی را) با موضوعاتی گره زده است، آن هم وقتی دادگاهی برگزار شده و حکمی صادر شده است.

معاون میراث فرهنگی درباره این‌که آیا اوفک (دفتر کنترل دارایی‌هایی خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) هنوز اجازه بازگشت الواح به ایران را نداده است؟ تصریح کرد: خیر! هنوز اجازه نداده است. برای این موضوع محدودیت و ممنوعیت‌هایس ایجاد می‌کنند.

دارابی در پاسخ به برخی اظهارنظرها درباره بازگشت الواح هخامنشی به ایران تا حدود دو ماه دیگر، گفت: زمان را که نمی توان مشخص کرد. علت این است که هم ما و هم وزارت خارجه و هم معاون اول رئیس جمهوری تلاش می‌کنیم آثار برگردد، اما سیزده پرونده است، بعضی از آنها پیش رفته و برخی به زمان بیشتری نیاز دارد. ما دنبال این هستیم استرداد اتفاق افتد ولی تحولات جهانی در اختیار ما نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین