کد خبر: ۷۸۷۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی؛ ٩٣ و ٥٢ میلیون تومان

افزایش ٤٩ درصدی هزینه خانوار شهری

متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری ٩٢٥,٠١٧ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٩ درصد افزایش نشان می‌دهد.
افزایش ٤٩ درصدی هزینه خانوار شهری
آفتاب‌‌نیوز :

طرح آمارگیری هزینه ودرآمد خانوار با قدمتی ٥٠ ساله از مهم‌ترین طرح­‌های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درامد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌ها است. در سال ١٤٠٠ تعداد خانوار‌های آمارگیری شده در این طرح ١٩٦١٨ خانوار نمونه در نقاط شهری و ١٨٣٧٠ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از مرکز آمار؛ نگاهی به اهم نتایج طرح درسال ١٤٠٠ در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که:

- متوسط هزینه کل خالص سالانه‌ی یک خانوار شهری ٩٢٥٠١٧ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری ٢٤٦٥٣٧ هزار ریال با سهم ٢٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٦٧٨٤٨٠ هزار ریال با سهم ٧٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه گوشت با سهم ٢١ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٩ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

- متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ١١٢٤٢١٧ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٥١ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٤٠٠ رشد متوسط درامد سالانه خانوار‌های شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درامد خانوار‌های شهری نشان میدهد که٣٢,٦ درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦.٥درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٥٠.٩ درصد از محل درامد‌های متفرقه خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوار‌های شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٤٠٠ نشان می­دهد که خانوار‌های استفاده کننده از اجاق گاز از ٩٨,٩ به ٩٨.٨، تلوزیون رنگی از ٩٨.١ به ٩٧.٦، جاروبرقی از ٩١.٥ به ٩٢.١، ماشین لباسشویی از٨٧.٣ به ٨٨.١، یخچال فریزر از ٧١.٩به ٧٠.٨، اتومیبل شخصی از ٥٣.١ به ٥٣.٩، مایکروویو و فر‌های هالوژن دار از ١٢.٤ به ١١.٩ و ماشین ظرفشویی از ٧.٦ به ٨.٣ درصد تغییر یافته است.

- در سال ١٤٠٠، عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ٩٥,٢ درصد از خانوار‌های شهری برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) بوده است.

- متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی ٥١٩١١٩ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥٢,٤ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار روستای ٢٠٧٠٣٤ هزار ریال با سهم ٤٠ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی ٣١٢٠٨٥ هزار ریال با سهم ٦٠ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورد‌های آن با ٢٢.٠ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣١.٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

- متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه یک خانوار روستایی ٦٣٧١٣٢ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٥١,٥ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درامد خانوار‌های روستایی نشان می­دهد که ٣٣.٩ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ٣١.٢ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٣٥.٠درصد از محل درامد‌های متفرقه خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوار‌های روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٤٠٠ نشان می­دهد که خانوار‌های استفاده کننده از اجاق گاز از ٩٨,٣به ٩٨.٥، تلوزیون رنگی از ٩٥.٦ به ٩٥.١، جاروبرقی از ٦٧.٥ به ٦٨.٩، ماشین لباسشویی از ٥٨.١به ٥٩.٨، یخچال فریزر از ٥٢.٧ به ٥٥.٢، اتومیبل شخصی از ٣٤.١ به ٣٥.٩، مایکروویو و فر‌های هالوژن دار از ١.٦ به ٢.١ و ماشین ظرفشویی از ٠.٤ به ٠.٥ درصد تغییر یافته است.

- در سال ١٤٠٠ عمده‌ترین نوع سوخت مصرفی ٧٨,١ درصد از خانوار‌های روستایی برای گرما، گاز طبیعی (شبکه عمومی) و ١١.١ درصد نفت سفید بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین