کد خبر: ۷۸۷۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

کاهش مصرف انواع کالا‌های اساسی پس از حذف ارز ترجیحی

رفتار مردم در بازار نشان می‌دهد در خرداد ماه سال جاری خرید روغن از سوی مردم به شدت افزایش یافته که این نشان می‌دهد مردم به سمت انبارکردن روغن رفته‌اند و خرید بسته‌های بزرگ روغن افزایش یافت.
کاهش مصرف انواع کالا‌های اساسی پس از حذف ارز ترجیحی
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر پاشاپور نیکو با اشاره به کاهش فروش کالا‌های اساسی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: آمار‌ها و تحقیقات بازار نشان می‌دهد، با وجود تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی اندازه بازار کالا‌ها و محصولات اساسی در کشور کوچک‌تر شده و حاشیه سود شرکت‌های تولیدی هم کاهش یافته و گرایش مردم به بسته‌های اکونومی افزایش یافته است.

وی با اشاره به وضعیت روغن در بازار گفت: تورم نقطه به نقطه روغن نشان می‌دهد این کالا در فروردین سال ۱۴۰۱ نسبت به فروردین سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۹۰ درصد افزایش قیمت در هر کیلوگرم (فارغ از روغن مایع یا جامد) را تجربه کرده‌است. در عین حال شرکت‌های تولیدکننده بودجه تبلیغاتی خود را ۲۵۲ درصد افزایش دادند تا سهم بازار را از دست ندهند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: گزارش‌ها حاکی از آن است که از آنجایی که نرخ روغن جامد کمتر از روغن مایع بوده، تقاضا برای روغن جامد افزایش یافته و بسته‌های کوچک روغن مایع کمتر به فروش رفته‌است چراکه قیمت هر ۱.۵ لیتر روغن از ۱۰ هزار تومان به طور متوسط تا ۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است و در بسته‌های کوچک روغن رشد قیمت ۳۹۷ درصدی را تجربه کردیم.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که رفتار مردم در بازار نشان می‌دهد در خرداد ماه سال جاری خرید روغن از سوی مردم به شدت افزایش یافته که این نشان می‌دهد مردم به سمت انبارکردن روغن رفته‌اند و خرید بسته‌های بزرگ روغن افزایش یافت.

پاشاپورنیکو درباره وضعیت فروش نان صنعتی خرده فروشی گفت: قیمت این نوع نان در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است و میزان مصرف نان صنعتی خرده فروشی تا ۲۱ درصد در این مدت زمان کوتاه کاهش یافت.

وی با اشاره به قیمت پنیر در بازار پس از حذف ارز ترجیحی گفت: در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته قیمت پنیر تا ۱۲۳ درصد افزایش یافت و شرکت‌های تولید کننده پنیر هم بودجه تبلیغاتی خود را تا ۵۰۰ درصد افزایش دادند که سهم فروش‌شان در بازار تغییری نکند و در این مدت بجز یک نوع پنیر از یک برند مابقی انواع محصولات با کاهش فروش مواجه شدند به طوریکه میزان پرفروش‌ترین برند بازار در این شرایط تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت ماکارونی ادامه داد: قیمت ماکارونی در فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری نسبت به سال گذشته به ترتیب ۵۹ درصد، ۱۳۳ درصد و ۱۵۳ درصد افزایش یافت و در این کالا هم شاهد کاهش مصرف هستیم. نکته مهم این است که افزایش قیمت این کالا که مواد پایه آن آرد است از قیمت نان صنعتی بیشتر بوده‌است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین