کد خبر: ۷۸۸۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

چین: افغانستان با طالبان امن‌تر شده است

وزارت خارجه و رسانه‌های دولتی چین از طالبان به دلیل برقراری «امنیت بهتر» برای افغان‌ها تقدیر کرده و در نخستین سالگرد خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان و قدرت‌گیری طالبان، واشنگتن را مورد انتقاد قرار دادند.
چین: افغانستان با طالبان امن‌تر شده است
آفتاب‌‌نیوز :

چین در نخستین سالروز قدرت‌گیری طالبان و سقوط دولت وقت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، گزارشی با عنوان «افغان‌ها در دولت طالبان امنیت بهتری دارند، اما چالش‌های اقتصادی و اجتماعی پابرجاست» منتشر کرد.

به گزارش روزنامه دولتی «گلوبال تایمز»، چندین مصاحبه‌شونده به گلوبال تایمز گفتند که توانایی‌های اجرایی طالبان به نسبت بیشتر است، اما فرهنگ قبیله‌ای هنوز نقش زیادی در شیوه حکومت آن‌ها دارد. این افراد همچنین گفتند که از زمان قدرت‌گیری طالبان، وضعیت امنیت در افغانستان بهبود یافته است.

این مقاله همچنین مدعی است که از سال گذشته تاکنون آمار خشونت در افغانستان کاهش یافته و کابل توانسته عملکردهای اساسی زندگی شهری را برقرار کند.

همچنین یکی از مصاحبه‌شونده‌ها مدعی شد که پس از قدرت‌گیری طالبان، دسترسی روستانشینان به خدمات بهداشتی بهبود یافته است.

این مقاله همچنین آمریکا را به دلیل تحریم‌هایش علیه افغانستان مورد انتقاد قرار داده و این تحریم‌ها را مسئول مشکلات اقتصادی افعانستان دانست.

علاوه بر این گزارش، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین هم سیاست خارجه آمریکا را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: «سقوط کابل» نشان‌دهنده شکست تحمیل تغییرات دموکراتیک آمریکاست. تغییر مسیر یک کشور به سوی دموکراسی تنها از سوی مردم آن کشور به صورت مستقل و با توجه به شرایط ملی آن‌ها امکان‌پذیر است. مسیر دموکراسی برای هر کشوری منحصر به فرد است و اگر از بیرون تحمیل شود، موفقیت‌آمیز نخواهد بود. تحمیل دموکراسی آمریکایی بر این کشور، موجب اختلال و شکست عملکرد آن شده است.

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، چین هنوز دولت تندروی طالبان را به رسمیت نشناخته، اما بر خلاف آمریکا، لحن تندی هم در قبال طالبان اتخاذ نکرده است. پکن همچنین تمایلات خود را برای ایفا کردن نقشی پررنگ در ثبات و توسعه افغانستان پنهان نکرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین