کد خبر: ۷۸۸۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۲

اعلام آمادگی ناتو برای مداخله در منطقه بالکان

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه برای مداخله نیرو‌های پاسدار صلح این نهاد نظامی غربی مستقر در کوزوو در بالکان در صورت تهدید شدن ثبات میان این کشور و صربستان، اعلام آمادگی کرد.
اعلام آمادگی ناتو برای مداخله در منطقه بالکان
آفتاب‌‌نیوز :

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو پس از دیدار با الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان در بروکسل در باره تنش های اخیر میان این ۲ کشور همسایه واقع در غرب منطقه بالکان، همچنین افزود: گرچه شرایط بهبود یافته، اما همه طرف های این تنش به ویژه مقام های بلگراد و پریشتینا موظف به جلوگیری از اوجگیری دوباره تنش ها هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استولتنبرگ ضمن درخواست از همه طرف ها برای خویشتنداری و پرهیز ار خشونت، افزود: ناتو به نظارت نزدیک از اوضاع ادامه می دهد، نیروهای صلح بان ما (کی اف او آر) همچنان بر اجرای ماموریت سازمان ملل متحد متمرکز هستند و در صورت به مخاطره افتادن ثبات در این منطقه، آماده مداخله در اوضاع هستند.

"آلبین کورتی" نخست وزیر کوزوو روز ۲۰ مرداد هم زمان با شدید درگیری با اقلیت صرب مقیم در این کشور حوزه بالکان، اعلام کرد که آماده ایستادگی در مقابل حمله احتمالی از سوی صربستان هستیم.

آتش تنش ها بین صربستان و کوزوو در اوایل ماه جاری میلادی در پی ملزم شدن صرب تبارهای ساکن شمال این کشور که مورد حمایت بلگراد هستند و نهادهای کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند، به استفاده از کارت شناسایی و پلاک‌ خودرو صادر شده در پریشتینا، دوباره شعله ور شد.

پس از آن کوزوو تحت فشار ایالات متحده و اتحادیه اروپا، موافقت کرد که قانون شماره گذاری خودروها را تا اول سپتامبر (۱۰ شهریور) به تعویق بیندازد و صلح‌بانان ناتو بر رفع موانع ایجاد شده توسط صرب‌ها نظارت کنند.

آلبن کورتی طی مصاحبه‌ای به زبان انگلیسی با رویترز اظهار کرد: نباید از این بگذریم که این سیاست های تهاجمی بلگراد می‌تواند به نوعی به حمله علیه کوزوو تبدیل شود. ما هوشیار هستیم، اما نمی‌ترسیم.

کوزوو کشوری کوچک محصور در خشکی بالکان، تقریبا یک دهه پس از قیام چریکی علیه حکومت بلگراد، در سال ۲۰۰۸ از صربستان استقلال یافت. صرب ها پنج درصد از جمعیت ۱.۸ میلیونی کوزوو را که ۹۰ درصد آن آلبانیایی نژاد هستند، تشکیل می دهند که حدود پنج هزار نفر آنها در شمال کوزوو، نزدیک مرز با صربستان زندگی می کنند. چهار هزار نفر باقی مانده ساکن جنوب رودخانه ایبار، از پلاک های خودرویی صادر شده دولت کوزوو استفاده می کنند.

صربستان افزایش هر گونه تنش و درگیری با کوزوو را تکذیب و پریشتینا را به پایمال کردن حقوق اقلیت صرب متهم می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین