کد خبر: ۷۸۸۶۸۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱

گفت‌وگوی ماکرون و پوتین درباره اوکراین

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز اعلام کرد که ماکرون و پوتین در تماسی تلفنی درباره تحولات اوکراین گفتگو کردند.
گفت‌وگوی ماکرون و پوتین درباره اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز جمعه با صدور بیانیه‌ای از رایزنی امروز رؤسای جمهور روسیه و فرانسه برای اولین بار پس از مدتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص به نقل از کرملین اعلام کرد: (ولادیمیر) پوتین و (امانوئل) ماکرون در تماسی تلفنی درباره اوضاع پیرامون اوکراین گفتگو کردند. ماکرون و پوتین بر اهمیت اعزام هر چه سریعتر نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا برای ارزیابی وضعیت واقعی آن تاکید کردند.

در بیانیه کرملین در این خصوص آمده است: پوتین در گفتگو با ماکرون تاکید کرد که گلوله باران زاپروژیا توسط نیرو‌های اوکراین خطر یک فاجعه را ایجاد می‌کند. پوتین در گفتگو با امانوئل ماکرون بر آمادگی روسیه در راستای ارائه کمک به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازدید از (نیروگاه اتمی) زاپروژیا تاکید کرد.

بیانیه دفتر ریاست جمهوری روسیه در این باره اضافه می‌کند: رئیس جمهور روسیه توجه ماکرون را به آن دسته از موانع باقیمانده برای صادرات روسیه جلب کرد که برای امنیت غذایی جهانی مفید نیستند.

در همین ارتباط، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز گذشته آمادگی کی‌یف برای انجام اقدام تحریک آمیز در نیروگاه اتمی زاپروژیا در جریان سفر «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد به اوکراین را مصداق باج‌خواهی هسته‌ای دانسته بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرده بود: چه چیزی جز یک تحریک طولانی مدت در اطراف تأسیسات هسته‌ای، یک تهدید مستقیم برای انرژی هسته‌ای است. این قطعاً یک عمل باج خواهی هسته‌ای است. مقامات اوکراین به واسطه این اقدامات تنها باج خواهی از یک کشور یا یک نهاد سیاسی خاص نیست، بلکه کل قاره اروپا را به مخاطره می‌اندازند. ما از انرژی اتمی حرف می‌زنیم، کل قاره اروپا به گروگان گرفته شده است، زیرا همه این‌ها در قلب اروپا رخ می‌دهد.

این در حالیست که وزارت دفاع روسیه هم دیروز پنجشنبه اعلام کرد که اوکراین برای اقداماتی خاص در اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا در ۱۹ آگوست (امروز جمعه) و همزمان با حضور «آنتونیوگوترش» دبیرکل سازمان ملل در این کشور برنامه ریزی کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین