این اظهارات متناقض از سمت کییف پس از آن مطرح شد که یکی از مقامات ارشد پارلمان آلمان خواستار افتتاح خط لوله نورد استریم ۲ شد و گازپروم به اتحادیه اروپا اطلاع داد که نورد استریم ۱ برای تعمیر و نگهداری در پایان ماه اوت بسته میشود.
به گزارش خبرگزاری راشاتودی، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین جمعه در پیامی توییتری به زبان انگلیسی نوشت: درخواست برخی از سیاستمداران آلمانی برای استفاده از نورد استریم ۲ برای مدتی و بعد بستن آن کاملا غیرمنطقی است. این مشابه اعتیاد به مواد مخدر است! درست مثل اینکه فردی بگوید "فقط یک بار دیگر". بدون آنکه متوجه تبعات ویرانگر "بار آخر" مصرف موادمخدر باشد. اعتیاد به گاز روسیه مرگآور است!
گرچه کولبا در صحبتهایش به نام فرد خاصی اشاره نداشت اما پیش از آن وولفگانگ کوبیکی، از سیاستمداران ارشد آلمان که نایب رئیس پارلمان از حزب دموکراتهای آزاد به شمار میرود، خواستار گشایش نورد استریم ۲ شده بود. او پنجشنبه گفت که باید از این خط لوله جدید دستکم برای پر کردن مخزن گاز آلمان برای زمستان استفاده کرد.
این سیاستمدار آلمانی گفته است: دلیل خوبی برای باز نکردن نورد استریم ۲ وجود ندارد. اگر گاز بیشتری از این طریق به ما تحویل داده شود، حتی ممکن است کل مبلغ شامل قرارداد بشود و به مردم کمک کند در زمستان یخ نزنند و صنعت ما آسیب جدی نبیند.
آلمان روز جمعه با خبرهای بد بیشتری مواجه شد؛ گازپروم با ارسال اطلاعیهای گفت که نورد استریم ۱ که در حال حاضر گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل میکند، تا پایان همین ماه میلادی برای تعمیرات بسته میشود. تعمیرات این خط لوله سه روز ادامه خواهد داشت.
در حالی که وزیر امور خارجه اوکراین، «اعتیاد» آلمانی را محکوم کرد، اپراتور ترانزیت گاز این کشور (GTS) پیشنهاد کرد «انتقال بعدی» خود را انجام دهد. این شرکت عصر جمعه در بیانیهای اعلام کرد که «میتواند وقفهها در عملیات نورد استریم را از راههای دیگری جبران کند، یعنی استفاده از کریدورهای ترانزیتی از طریق اوکراین و لهستان».
این شرکت گفت که جیتیاس در حال حاضر کمتر از ۴۰ درصد از ظرفیت خود را از طریق اوکراین طبق توافق ترانزیت با گازپروم استفاده میکند. نورد استریم اصلی که در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ ساخته شد، در حال حاضر تحت تحریم آمریکا – اتحادیه اروپا علیه روسیه قرار دارد. ساخت نورد استریم ۲ با هدف دو برابر کردن ظرفیت مسیر بالتیک بود که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. اما این خط لوله تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ تمام نشد و عمده علت آن تحریمهای آمریکا و فشار اوکراین و لهستان بود که میلیاردها دلار بابت حق ترانزیت از دست میدادند.