در پی انتشار گزارشی با عنوان" برنامه خاموشی برق، چراغ خاموش ادامه دارد" در آفتابنیوز، روابط عمومی توانیر در جوابیهای که برای آفتابنیوز ارسال کرده، نوشته است: "در سال جاری میزان محدودیتها تنها به ۱۲ ساعت در هفته کاهش پیدا کرد و هیچگونه خاموشی بدون برنامهای نیز برای این صنایع اعمال نشد." و "براساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال تولید صنایع کاهش نیافته است." البته در ادامه این جوابیه آمده است: "تولید صنایع فولادی نه به دلیل کاهش عرضه برق، بلکه به دلیل مشکلات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات کاهش پیدا کرده است و میزان تولید آنها هیچ ارتباطی به برق ندارد."
به گزارش آفتابنیوز؛ متن جوابیه توانیر به شرح زیر است:
۱- بررسی مطالب منتشر نشانگر آن بود که متاسفانه نگارنده آشنایی کاملی با اصطلاحات برقی نداشته و در تشخیص خاموشی برنامه ریزی شده با خاموشی ناشی از کمبود برق دچار اشتباه شده است.
۲- با بررسی سایتهای شرکتهایی که در گزارش از آنها نامبرده شده است، مشخص میشود موارد درج شده مربوط به خاموشیهایی است که به منظور انجام تعمیرات روی شبکه اعمال میشود. توضیح آنکه تعمیرات شبکههای برق به دو صورت تعمیر روی شبکههای برقدار (خط گرم) و تعمیر روی شبکههای خاموش انجام میشود؛ که انتخاب هرکدام از این دو روش بستگی به در دسترس بودن تجهیزات و نوع تعمیرات دارد.
۳- برخلاف آنچه در متن ذکر شده است، امسال و برای نخستین بار، از ابتدا برنامههای مدیریت بار برق با هماهنگی وزارتخانههای نیرو و صمت انجام و تدوین و همزمان با آغاز برنامههای مدیریت بار، نظرات اصلاحی در نشستهایی با روسای اصناف به ویژه فولاد و سیمان نیز دریافت شد تا نواقص این برنامهها تا حد امکان برطرف شود. لازم به ذکر است که این برنامهها همه از نوع تشویق محور است به نحوی که مشترک برق در ازای مشارکت در این برنامهها، از مشوقهای تعریف شده که باعث کاهش در بهای برق مصرفیها آنها میشود، برخودار میشوند.
۴- در سال گذشته به دلیل کمبود برق در شهرکهای صنعتی، بیش از ۴۸ ساعت به صورت برنامهریزیشده ناچارا خاموشی اعمال میشد این درحالی است که امسال واحدهای صنعتی شهرکها تنها ۱۲ ساعت در هفته محدودیت در مصرف داشتند که میتوانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند.
۵- در خصوص صنایع بزرگ و انرژی بر نیز با توجه به این که ۴۴۰ واحد انرژی بر در کشور وجود دارد که عمدتاً از واحدهای بزرگ در بخش فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس هستند و برای این صنایع نیز با هماهنگی وزارت صمت به گونهای برنامه ریزی شد که تا این واحدها تعمیرات و یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند.
۶- براساس اطلاعات منتشر در سایت کدال (و نه صرفا اطلاعات صنعت برق)، سودهای تقسیم شده و پیش بینیها از میزان تولید و فروش در سال جاری، همگی نشانگر افزایش تولید بوده و هیچ نشانهای از کاهش تولید در سال جاری مشاهده نمیشود.
۷- در خصوص صنایعی مانند سیمان و فولاد نیز با درک این که مجموعه محترم وزارت صمت از شرایط بازار و نحوه مدیریت آن آگاهی بیشتری دارند، درباره نحوه مدیریت بار صنایع هماهنگی لازم انجام شد. در این خصوص میتوان سیمان سپاهان اصفهان و فولاد مبارکه را به عنوان صنایعی از دو طیف متفاوت معرفی کرد که در زمینه مدیریت بار ضمن همکاری با برق، توانسته اند تولید خود را در سطح مطلوبی حفظ نمایند.
۸- در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱.۴۴ درصد رشد برق مصرفی داشتیم که میزان رشد مصرف برق در بخش پتروشیمی ۳۰ درصد آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۸ درصد و سیمان ۵.۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد مصرف برق داشتند.
۵- براساس آمارهای موجود از بازار، در حال حاضر سیمان با کاهش قیمت تا ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تقاضای خرید مواجه است که این موضوع بیانگر رشد تولید و تامین تقاضای بیش از حد نیاز بازار است.
۵- تولید صنایع فولادی نیز نه به دلیل کاهش عرضه برق، بلکه به دلیل مشکلات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات کاهش پیدا کرده است و میزان تولید آنها هیچ ارتباطی به برق ندارد. با این حال و براساس آنچه در بند ۳ نیز اشاره شد، برنامهریزیها برای تامین برق این صنایع نیز انجام شده و حتی در صورت در مدار بودن این صنایع، بازهم برق آنها براساس برنامه ریزیهای انجام شده و تفاهمهای از پیش صورت گرفته، قابل تامین بود.
۷- تمام برنامههای صنعت برق که در ۴ ماه گرم سال (خرداد تا شهریور) با عنوان "برنامههای مدیریت بار" به اجرا در میآید، به صورت تشویقی است. به طوری که مشترکان در ازای مشارکت در این برنامه ها، از مشوقهای صنعت برق بهره مند میشوند. مهمترین ویژگی این مشوقها آن است که نرخ مشارکت در آنها، همواره چند برابر قیمت تمام شده برقی است که به مشترکان فروخته میشود و به همین دلیل، همواره سودی که در ازای مشارکت در برنامهها نصیب مشترک میشود، از قیمت برق مصرفی بیشتر است.
۸-خاطرنشان میسازد که میزان بهرهمندی مشترکان صنعتی از مشوقهای صنعت برق از حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.
برق، صنعتی گران است که سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه حداقل از زمان شروع مطالعات فنی، اجرایی، کسب مجوزها، آغاز عملیات اجرایی و..، به ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد تا واحد نیروگاهی وارد مدار شود.
۹- امسال و براساس آمار مستند، انرژی تحویلی به صنایع با افزایش ۱۳ درصدی انرژی تحویلی به ۴۴۰ صنعت عمده کشور از ۱۵ خرداد ماه تاکنون (دوره پیک) همراه بوده است. همچنین ۵۸۰ هزار واحد صنعتی که سال گذشته به همراه بخش خانگی درگیر مسایل خاموشی بودند، امسال را بدون خاموشی و بدون اعمال برنامههای محدود کننده پشت سر گذاشتند.
۱۰ در خصوص صنایع مستقر در شهرکهای صنعتی با یادوآری این که در سال ۱۴۰۰ این صنایع در دو روز هفته با محدودیت جدی و برنامهریزی شده مواجه بودند، در ۱۲ ساعت از هفته نیز با با خاموشیهای بدون برنامه مواجه میشدند (در مجموع ۶۰ ساعت در هفته). این درحالی است که در سال جاری میزان محدودیتها تنها به ۱۲ ساعت در هفته کاهش پیدا کرد و هیچگونه خاموشی بدون برنامهای نیز برای این صنایع اعمال نشد.
۱۱- اجرای برنامههای مدیریت بار در همه کشورهای دنیا مرسوم است و ایران نیز با بهره گیری از تجارب سایر کشورها، نسبت به اجرای این برنامهها روی آورده است.
۱۲- در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه درکنار اجرای برنامههای مدیریت بار، از ابزار قیمتی برای کنترل مصرف استفاده میشود به طوری که نرخ برق به گونهای است که مصرف بی رویه باعث هزینههای سرسام آوری برای مصرف کننده میشود. دراین خصوص و به طور مثال کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا و... که از ابزار قیمتی نیز تحت عنوان critical peak pricing برای مدیریت بار مصرف در دوران پرباری استفاده میشود. به طور مثال و در کشور آمریکا ساز و کار اجرای این طرح به این صورت است که در ایام بحرانی و اوج بار که میزان مصرف برق بنا به دلایلی نظیر افزایش دمای هوا شدت میگیرد، نرخ قیمت برق که در شرایط عادی حدوداً ۱۰ سنت است، متغییر میشود و در ساعات پیک مثل بعد از ظهرها به میزان چشمگیری افزایش مییابد. مدیران صنعت برق در کشور آمریکا بر این باور هستند که از این طریق جدا از کمک به حفظ پایداری جریان برق همچنین میتوانند به دو هدف اصلی دست پیدا کنند.
نخست اینکه با این اقدام زمینهای را فراهم میکنند تا مصرف کنندگان برق اعم از خانگی و صنعتی الگوهای کاهش مصرف و روشهای صرفه جویی را بهتر و بیشتر درک کنند و دیگر اینکه با این اقدام زمینهای را فراهم میکنند تا شهروندان حتی در ایامی که تقاضای برق کاهش مییابد نیز به واسطه عادت به صرفه جویی و رعایت الگوها با صورت حسابهای به مراتب ارزان تری رو به رو شوند. جالب است بدانید به صورت میانگین در ایالتهای مختلف آمریکا ۱۵ تا ۲۰ دوره اوج مصرف وجود دارد که در این دوران در هر ۲۴ ساعت چیزی حدود ۴ ساعت مشترکین مشمول طرح قیمت گذاری در زمان اوج مصرف میشود.