کد خبر: ۷۸۹۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷

عین‌اللهی: ایران جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا

وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در زمینه مهار کرونا و همچنین در حوزه سلامت طی یکسال اخیر، گفت: اعلام شده که ایران جزو شش کشور برتر در دنیا در زمینه مهار کرونا است.
عین‌اللهی: ایران جزو ۶ کشور برتر مهار کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

بهرام عین‌اللهی در مراسم بزرگداشت روز پزشک، گفت: این مناسبت‌ها زمینه‌ای است برای تقدیر از همکاران. همانطور که می‌دانید دانش پزشکی و پزشکان در دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

ایران؛ دارای قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه

وی افزود: تاریخ پزشکی ما یک تاریخ بسیار پرافتخار است. علم پزشکی در کشور ما علمی ریشه‌دار و با قدمت است. امروزه بدون تردید قوی‌ترین حوزه سلامت در منطقه را داریم که خصوصا بعد از انقلاب این قدرت بیشتر شده و توانستیم نه تنها نیازهای جامعه خودمان را تامین کنیم، بلکه از کشورهای منطقه هم برای نیازهای درمانی‌شان به کشور ما مراجعه می‌کنند. ما مدیون ادغام آموزش، بهداشت و درمان در کشور هستیم.

مدیریت کرونا در روزهای دلهره‌آور

عین‌اللهی ادامه داد: در سال گذشته در شرایطی دولت سیزدهم را شروع کردیم که در یک بحران و موج بسیار وحشتناکی از بیماری کرونا بودیم. به طوری که رهبری در اولین جلسه با هیات دولت اعلام کردند که موضوع اولویت‌دار کشور مدیریت کروناست.

در آن زمان روزهای بسیار دلهره‌آوری در کشور داشتیم و روزانه بیش از ۷۰۰ مرگ در کشور وجود داشت. مردم از خانه بیرون نمی‌آمدند، وضع اسفناک بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها، کمبود تخت بیمارستانی، خستگی و فشار شدید روانی، مطالبات معوق درمان، کمبود دارو اعم از سرم و سرنگ، محدودیت در ارائه خدمات به مردم، کمبود واکسن کرونا به طوری که برخی مردم مجبور بودند به کشورهایی مثل ارمنستان سفر کنند یا صف‌های طولانی واکسن ایجاد می‌شد.

افزایش واکسیناسیون و رفع محدودیت‌های کرونایی در دولت سیزدهم

وی گفت: در شروع دولت میزان کل واکسیناسیون‌مان ۱۹ میلیون بود و عمده مردم واکسن نزده بودند. در دولت سیزدهم همه باهم همدل شدند تا بتوانند واکسیناسیون را انجام دهند. تا آذر ۱۴۰۰، ۱۳۲ هزار نفر فوتی در کشور داشتیم. در حالی که از شهریور که واکسیناسیون را شروع کردیم تا به امروز با کمک و حمایت مردم مجموع میزان مرگ و میرمان ۱۴۳ هزار نفر شد. یعنی در این مدت ۱۱ هزار مرگ کرونایی اتفاق افتاد که نشان‌دهنده قدرت واکسیناسیون بود. کمبود واکسن و تخت، تعطیلی مسافرت‌ها، تعطیلی مراکز آموزشی و... برطرف شد. تعطیلی مراکز آموزشی صدمات زیادی را ایجاد کرد که خوشبختانه مجددا راه افتاد، ممنوعیت مسافرت‌ها، تعطیلی‌های مکرر بازار و مشاغل و... برداشته شد.

رکورد ایران در واکسیناسیون علیه کرونا

وی افزود: بنابراین کار را در بالاترین پیک کرونا یعنی پیک پنجم با روزانه ۵۰ هزار مراجعه، ۸۰۰۰ بستری در ای سی یو و بیش از ۷۰۰ مرگ شروع کردیم، اما با کار جهادی و حمایت مردم واکسیناسیون به سرعت انجام شد. به طوری که رکورد واکسیناسیون روزانه را نسبت به جمعیت در دنیا داشتیم. به طوری که روزانه یک میلیون ۶۰۰ هزار واکسن و هشت میلیون و ۶۰۰ هزار در هفته واکسن تزریق می‌کردیم. به طوری که اعلام شده ایران جزو شش کشور برتر در دنیا در زمینه مهار کرونا است. این در حالی اتفاق افتاد که تحریم‌های ناجوانمردانه ادامه داشت.

ذخیره ۵۰ میلیون دزی واکسن کرونا در کشور

عین‌اللهی با بیان اینکه ۵۰ میلیون دز واکسن ذخیره و ۶ مرکز تولید واکسن کرونا در کشور داریم، گفت: فعلا به تولیدکنندگان واکسن کرونا اعلام کردیم که فعلا واکسن تولید نکنید. حتی اعلام کردیم که آمادگی صادرات واکسن به همه کشورها را داریم. اخیرا هم به ونزوئلا واکسن صادر کردیم. اخیرا هم آقای دکتر امیرعبدللهیان که به کشورهای آفریقایی می‌رود، از ما بسته واکسن خواسته که ارائه دادیم.

بیمه همگانی سلامت رایگان برای ۶ میلیون نفر

وزیر بهداشت درباره بیمه همگانی سلامت گفت: باید همه کمک کنیم که بیمه سلامت همگانی پا بگیرد تا مردم برای سلامتشان دچار هزینه هایی نشوند که از عهده‌اش برنیایند. امسال با حمایت مجلس شورای اسلامی با اعتباری حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان سه دهک پایین جامعه را بیمه کردیم و ۶ میلیون نفر بیمه همگانی رایگان شدند . یک میلیون دیگر داریم که تا سه ماه آینده بیمه رایگان دارند و باید در این فرصت آزمون وسع دهند.

تصویب تشکیل صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج در هیات دولت

عین‌اللهی گفت: مجلس شورای اسلامی یک حرکت انقلابی در زمینه حمایت از بیماران صعب‌العلاج انجام داد. برای حمایت از بیماران صعب العلاج و مزمن ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شد و در هفته گذشته در هیات دولت صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج به تصویب رسید. امیدواریم با تشکیل هیات امنای این صندوق بتوانیم خدمات خوبی را ارائه دهیم.

بحران جمعیت در کشور

وی درباره در بحث جوانی جمعیت، گفت: متاسفانه امروز در بحران جمعیت هستیم و اگر تا شش الی هفت سال آینده، فکری برای جمعیت کشور نشود، جمعیت به سرعت به سمت پیری می‌رود. در حیطه وظایفی که به عهده ما بود، اقدامات قرارگاه جوانی جمعیت با فرماندهی وزیر بهداشت در حال انجام است. همچنین پوشش بیمه درمان ناباروری انجام شد. حدود ۳.۵ میلیون نابارور داریم که پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری در شورای عالی بیمه سلامت به تصویب رسید و در هیات دولت هم تصویب شد. ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری در بخش دولتی و ۷۰ درصد این هزینه‌ها در بخش خصوصی بیمه است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شبکه درمان ناباروری در کشور شکل گرفته و معاونت درمان در زمینه ایجاد مراکز کار می‌کنند .

اجرای طرح "دارویاری"

عین‌اللهی با اشاره به طرح دارویاری، گفت: کشور در بحث داروسازی از غربی‌ها جلوتر بود و دانشمندان گرانقدری داریم‌. اما مکانیزم‌ها در کشور به صورتی بود که این امکان را که بتوانیم به اندازه نیازهای کشور دارو تولید کنیم، این وضعیت نبود. باید همه کمک کنیم تا به جایی برسیم که نه تنها نیاز دارویی کشور را برطرف کنیم، بلکه صادرات دارو داشته باشیم.

وی افزود: اولین مساله‌ای که در حوزه دارو تعارض منافع ایجاد می‌کند، اختلاف بین ارز ترجیحی و ارز آزاد است. کارخانه‌های دارویی ما باید از دارو سود ببرند، نه از اختلاف ارز ترجیحی و ارز آزاد. در اینجاست که مساله فساد ایجاد می‌شود. بر همین اساس بود که با مصوبه مجلس امسال اجازه داده شد که وزارت بهداشت در برخی داروها ارز را آزاد کند، اما اختلاف ارز ترجیحی و آزاد را به بیمه‌ها بدهد. در ابتدای امسال اعلام شد که این کار را انجام دهیم، اما اعلام کردیم که این کار را در صورتی انجام می‌دهیم که پیش‌بینی‌ها و بسته‌هایمان را آماده کنیم.

عین‌اللهی ادامه داد: بر این اساس دانشمندان کشور بسته‌های خدمتی دارویار را با کد مشخص کردند و یارانه‌ای به نام یارانه سلامت برایشان تعریف کردند. ۹۶۰۰ قلم دارو کد مشخص گرفت و آماده شد. در تاریخ ۲۳ تیر ماه طرح دارویاری را اجرایی کردیم و به دلیل نگرانی از احتکار از قبل اجرای طرح را اعلام نکردیم. تمام بسته‌ها به صورت مکانیزه و به صورت هوشمند ایجاد شدند. به طوری که قیمت دارو در تهران، بندرعباس، بوشهر و... مشخص و یکسان است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما افزایش صادرات دارو است، گفت: درباره داروهای وارداتی و لوازم پزشکی و ... تخصیص ارز ترجیحی تا پایان سال ادامه دارد. در همین مدت درباره تولید دارو هم اقدامات خوبی انجام شد. مثلا انسولین قلمی که آن را وارد می‌کنیم، در کشور تولید شد که البته میزان تولید به اندازه نیاز کشور نیست که امیدواریم به تدریج تولیدش افزایش یابد. آیین نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هم در هیات دولت مصوب شده است.

اضافه شدن ۷۰ هزار تخت بیمارستانی

وزیر بهداشت گفت: در حوزه درمان در همین مدت ۱۰ هزار تخت در ۷۹ مرکز درمانی اضافه کردیم. همچنین تعداد تخت‌های ای سی یوی کودکان را هم در موج امیکرون دو برابر کردیم. یکی از اقدامات خوب تقویت مناطق محروم بود و برای افزایش دسترسی در مناطق محروم، سقف کارانه دریافتی در مناطق محروم برداشته شد. هدفمان این است که بهره‌وری را در مراکز دولتی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در زمینه نسخه الکترونیک هم امروز بالای ۹۰ درصد نسخه‌ها الکترونیک شده است.

عین‌اللهی درباره آموزش گفت: متاسفانه در سال گذشته از محل پذیرش دستیاری‌مان ۱۰۰۰ محل خالی مانده بود که به دلیل ایین‌نامه‌ها در زمینه محدودیت در تعداد انتخاب رشته بود. امسال افراد می‌توانند ۱۰۰ رشته انتخاب کنند. سهمیه بومی هم در اختیار مناطق محروم برای دستیاران قرار داده شده است. حقوق دستیاران نیز دو برابر شد. بیمه تکمیلی رایگان هم برای دانشجویان پزشکی انجام شد.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: در حوزه بهداشت، ۸۵ پروژه بهداشتی را تکمیل و بهره‌برداری کردیم و تا پایان امسال ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی را تکمیل می‌کنیم. یکی از مشکلات ما سامانه‌های پایش برنامه‌های سلامت بود. در وزارت بهداشت ۵۰۰ سامانه داریم که یکی از برنامه‌هایمان تمرکز و تجمیع سامانه‌هاست. در این حوزه دنبال ایجاد یک ابرسامانه هستیم تا اطلاعاتمان تجمیع شود که زیرساختی برای اجرای پزشک خانواده خواهد بود.

وی گفت: حدود ۶۷ هزار نفر از کارکنان غیررسمی در همین مدت تبدیل وضعیت شدند و آزمایشگاه های کنترل غذا و دارو به ویژه در مناطق مرزی تجهیز شدند. همچنین نسخه فارماکوپه داروهای ایرانی را به‌ روز کردیم و برای اولین بار دارونامه داروهای سنتی و طبیعی کشور هم در کتابی منتشر شد.

وی گفت: در حوزه دیپلماسی سلامت باید با کشورهای مجاورمان تعامل داشته باشیم. تعامل وجود دارد و نشست جی_5 را دو هفته دیگر در تهران داریم که در زمینه برنامه هایمان مذاکره می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین