کد خبر: ۷۸۹۶۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۸

جنجال بر سر دفاع شرودر از روسیه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی حمایت «گردهارد شرودر»، صدراعظم پیشین آلمان، از موضع روسیه در مناقشه این کشور با گرجستان، این سیاست‌مدار کهنه‌کار آلمانی مورد انتقاد شدید محافل سیاسی این کشور قرار گرفت.
 
به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، حمایت این سیاستمدار شصت و چهار ساله عضو حزب «سوسیال دمکرات» آلمان باعث انتقادهای بسیار تندی از او در محافل سیاسی کشور آلمان شده است. 

شرودر که در زمان صدارت در آلمان جزو مدافعان کرملین محسوب می‌شد، در سال دوهزار و پنج میلادی که عرصه سیاسی آلمان را ترک گفت، در شرکت روسی «گازپروم» شغلی را عهده‌دار شد که درآمدی معادل با سالی دویست‌هزار پوند را از آن به‌دست می‌آورد. 

شرودر یکی از دوستان «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور سابق روسیه و نخست وزیر فعلی این کشور محسوب می‌شود. او پوتین را «دموکراتی بی‌عیب و نقص» می‌داند و بارها از سیاستهای کرملین در عرصه جهانی دفاع کرده‌است. 

هفته پیش شرودر در مصاحبه با مجله «اشپیگل»، گرجستان را در بحران کنونی با روسیه مقصر دانسته، این کشور را به سبب تجاوز به اوستیای جنوبی آغازگر جنگ با مسکو خواند. 

تعدادی از سیاستمداران آلمانی، شرودر را به سبب این اظهارات مورد انتقاد شدیدی قرار داده و اظهار داشته‌اند، کسی که از شرکت روسی گازپروم مشغول کسب درآمد است بهتر است در زمانی که موضوعی مربوط به روسها پیش می‌آید سکوت اختیار کند. 

یکی از کارشناسان سیاست خارجی آلمان نیز ضمن انتقاد از شرودر در این ارتباط گفت: «شرودر به مهمترین صدای روسها در آلمان بدل شده است».

«دیرک نیبل» رییس پیشین حزب لیبرال دموکرات آزاد آلمان نیز در این ارتباط گفت: «صدر اعظم سابق ما به طور کامل سیاست خارجی گذشته خود را از یادبرده است».

یکی از مقامات دولت «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم شرودر را مهم‌ترین حامی منافع مسکو در آلمان خوانده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین