کد خبر: ۷۹۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۷
در نشست بررسی آثار طرح تحول اقتصادی ابراز شد:

نگرانی فعالان بازار سرمایه از اجرای طرح تحول اقتصادی

حذف یارانه‌ها باعث کاهش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست بررسی آثار طرح تحول اقتصادی دولت بر بازار سرمایه توسط کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با حضور روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از فعالان حوزه بازار سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاران روز گذشته در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، در ابتدای این نشست دکتر عبده تبریزی ضمن عرض تسلیت از حادثه مربوط به سقوط هواپیمای قرقزیستان و درگذشت عده‌‌ای از ایرانیان در این سانحه ضمن نثار فاتحه‌ای به روح درگذشتگان مراسم را آغاز کرد.

صالح آبادی:
اظهارات بنده به عنوان نظر دولت نیست
 

در نشست بررسی آثار طرح تحول اقتصادی دولت بر بازار سرمایه که توسط کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در اتاق تعاون برگزار شد رییس سازمان بورس گفت: «من در این موضوع خاص نماینده دولت نیستیم، من نماینده بازار سرمایه هستم».

وی با بیان اینکه باید در این طرح تفاوت بین خانوار و صنعت مورد توجه قرار گیرد،‌ اظهار داشت: «کمیته‌هایی در طرح تحول اقتصادی به منظور بررسی هدفمند کردن یارانه‌ها تشکیل شده است، تا میزان یارانه‌های موجود و اثر فعالیت‌های اقتصادی بودجه دولت را محاسبه کند بنابراین این امر در بودجه دولت نیز اثرگذار است و اینکه نظام باز توزیع نقدی یا غیر نقدی بوده و باید چگونه باشد مورد بررسی قرار می‌‌گیرد».

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: «در ماده 90 اصل 44 قانون اساسی بر موضوع قیمت‌گذاری اشاره دارد که اگر دولت قیمت را مشخص کند باید ما‌به‌التفاوت آن را به تولید کننده دهد بنابراین قطعا در طرح تحول اقتصادی نیز به ورودی و خروجی آن توجه شده و نمی‌‌توان شرکتی را وارد بورس کرد در حالی که مشمول قیمت‌گذاری نباشد».

صالح آبادی ادامه داد: «شرکت‌هایی که وارد بورس می‌‌شوند باید از حالت کارمزدی به تجاری تبدیل شوند زیرا این امر در سود شرکت‌ها تاثیرگذار است».

وی با اشاره به اینکه کشور ما دارای مزیت‌های نسبی است که سیاست‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند، گفت: «موضوع تفاوت بین خانوار و صنعت را بسیار مهم است و مطالعات نشان داده که دنیا به بخش صنعت توجه ویژه‌ای دارد، بنابراین این موضوع و نیز اینکه بهره‌وری کشور با سایر کشورها متفاوت است و درگذشته شرکت‌ها با ساختار دولتی اداره می‌‌شوند مدنظر سیاست‌گذاران است».

رییس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح نظام بازار سرمایه در طرح تحول اقتصادی مطرح نشده است، عنوان کرد: «بازار دائما در حال اصلاح و تغییر و تحول است و اصلاحاتی که در گذشته شروع شده ادامه خواهد داشت».

صالح‌آبادی با بیان اینکه دوستان باید به این طرح کمک کنند و راهکار ارائه دهند، گفت: «ما در قالب فرم‌هایی که تهیه کرده و در اختیار شرکت‌ها گذاشته‌ایم، می‌خواهیم اثرات این طرح را روی تولیدات این شرکت ها ارزیابی کرده و از این شرکت‌ها می‌خواهیم که این فرم‌ها را با دقت پر نمایند».


دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران:
اجرای اصل 44 پیوندی ناگسستی با طرح تحول اقتصادی دارد
 

علی ثقفی گفت: «پیوستن به WTO و اجرای اصل 44 پیوندی ناگسستی با طرح تحول اقتصادی دارد». 

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اظهار داشت: «پیچیدگی خاص بین آزاد‌سازی و همزمانی هدفمند کردن یارانه‌ها وجود دارد. به طور مثال در پودر شوینده با آزادسازی قیمت پودر دو برابر شد و باید توجه داشت که با آزاد شدن یارانه‌های انرژی قیمت LAB هم افزایش پیدا می‌کند و این است که ضرورت آزادسازی و هدفمند شدن باید همزمان باشد و باید همزمان واردات هم آزاد باشد که اگر غیر از این باشد طرح نیمه کاره اجرا می‌‌شود».

وی افزود: «پیچیدگی‌های پیش آمده در هدفمند کردن یارانه‌ها باید مدبرانه حل شود چرا که تبعات تورمی اجرای این طرح زیاد است زیرا شرکتهایی که از یارانه‌ انرژی استفاده می‌کنند دچار این آثار تورمی می‌شوند».

ثقفی گفت: «باید مفهوم آزاد سازی برای شرکت‌ها تعریف شود و باید این تعریف‌ها همه‌گیر و همه فهم باشد».

وی افزود: «تمام حلقه‌های موجود در طرح تحول اقتصادی با هم در ارتباط هستند و باید هماهنگی لازم بین همه حلقه‌ها وجود داشته باشد».

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: «نمی‌‌توان یارانه نان را در کوتاه مدت حذف کرد ولی سایر یارانه‌ها را می‌‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و مدبرانه حذف کرد».


معاون سازمان خصوصی سازی:
طرح تحول اقتصادی باعث چالش در فعالیت‌های این سازمان می‌شود

معاون سازمان خصوصی سازی گفت: «با طرح تحول اقتصادی فعالیت‌های سازمان خصوصی‌سازی با چالش همراه خواهد شد و بر این اساس مقرر شده به هنگام واگذاری شرکت‌ها آثار طرح تحول اقتصادی بررسی و افشا ‌شود».

غلامی اظهار داشت: «طرح تحول اقتصادی بدون تاثیر در بازار سرمایه نخواهد بود و در واگذاری 800-700 شرکت مصوب دولتی اثرات نسبی خواهد گذاشت».

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح فعالیت‌های سازمان خصوصی سازی با چالش همراه خواهد شد، گفت: «بر این اساس مقرر شده به هنگام واگذاری شرکت‌ها آثار طرح تحول اقتصادی بررسی و افشا ‌شود».

غلامی ادامه داد: «از سوی دیگر طرح تحول اقتصادی موجب می‌‌شود تا نقش مدیریت مشخص و زمینه رقابتی شدن یکسان شرکت‌های دولتی و خصوصی فراهم شود».

وی افزود: «اگر شرکتی با بازار سرمایه تطبیق نداشته باشد حذف می‌‌شود و همچنین نگرش دولت به هنگام تدوین و اجرای این طرح باید سیستمی باشد».

معاون سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: «طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌ها موجب خواهد شد در کوتاه مدت عرضه‌های اولیه کمتر شود».


مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک پاسارگارد:
حذف یارانه‌ها باعث کاهش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی می‌شود

مجتبی کباری گفت: «طرح تحول اقتصادی كه ابعاد دقيق آن هنوز تبيين نشده دارای 7 محور اساسی بوده كه شامل تغييرات در نظامهای مالياتی، گمركی، بانكی، توزيع كالا و خدمات، ارزش گذاری پول ملی، بهره وری و نظام يارانه‌ها است و اگر بخواهيم ابعاد اين طرح را بر بازار سرمايه بررسی شود مهمترين نظامی كه بر بازار سرمايه اثر گذار خواهد بود نظام يارانه‌ها است». 

وی ادامه داد: «بر هيچكس پوشيده نيست كه اقتصاد ملی و شركت‌های بزرگ دارای رانت‌های انرژی اعم از گاز، برق، سوخت و آب است كه بخشی از سود اين شركت‌ها ناشی از پايين بودن قيمت حامل‌های انرژی ذكر شده است». 

مدیرعامل سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد افزود: «آنچه كه تا كنون درخصوص نظام يارانه‌ها مطرح بوده، حذف آن است كه قاعدتا حذف رانت در كوتاه مدت باعث كاهش سودهای غير واقعی می‌شود، همچنين پرداخت نقدی يارانه‌ها باعث افزايش تقاضا در اقتصاد كلان شده و در كوتاه مدت تورم زا خواهد بود چرا كه رشد عرضه كل كمتر از رشد تقاضای كل است». 

وی با بیان اینکه «حذف يارانه‌ها در كوتاه مدت بهای تمام شده صنعت را افزايش داده و باعث كاهش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد» گفت:‌«اگر هدفمند شدن نظام يارانه‌ها از بين بردن اقتصاد رانتی باشد هدفی نكوهيده خواهد بود كه چندين سال مورد بحث محافل كارشناسان اقتصادی بوده است». 

کباری اظهار داشت: «نتيجه اين كه حذف اقتصاد رانتی در بلند مدت و با يک برنامه مشخص و معين به نفع اقتصاد ملی بوده اما همين برنامه در صورت شتابزدگی می‌تواند با آثار منفی نفس خوب بودنش را زير سؤال ببرد».


اکبری از شرکت شاهد:
باید کشور را در بازارهای جهانی مطرح کنیم

اکبری گفت: ‌«الزام به هدفمند کردن یارانه‌ها از برنامه‌های قبل مطرح بود و باید در خصوص اجرایی کردن این اقداماتی به صورت جدی انجام شود».

وی اظهار داشت: «ما براساس چارچوب‌های که در تجارت جهانی(WTO) وجود دارد چنانچه نتوانیم کشور را با آن وقف دهیم نمی توانیم نقشی در تجارت جهانی داشته باشیم».

اکبری ادامه داد: «ما کشور تولیدکننده نفت هستیم و کلیه مانورهای ما در نفت خود را نشان می‌دهد».


قائم مقام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر:
اجرای متوازن طرح تحول باعث پویایی بازار سرمایه می‌‌شود

حجت‌الله صیدی گفت: «محورهای طرح تحول اقتصادی و کلیات این طرح بیان شده است ولی در جریان راهکارهای اجرائی و جزئیات آن نیستیم و به همین دلیل اظهار نظر در این خصوص را سخت‌تر می‌کند».

وی با بیان اینکه باید به دولت از نظر شجاعت و جسارتی در اجرای این طرح تبریک گفت، افزود: «به این دلیل که هم‌راستا با برنامه توسعه و سند چشم‌انداز و حاوی نکات مهمی است».

وی ادامه داد: «فازبندی این طرح کار یک سال و یا دو سال نیست و باید با زمانبندی دقیق همراه باشد».

صیدی گفت: «کل محورهای مطرح شده در این طرح به سمت آزادسازی اقتصادی است که مهمترین ویژگی به سمت اقتصاد آزاد است و قطعا آثار مثبتی برروی بازار سرمایه فعال دارد».

وی با بیان اینکه لازمه این طرح این است که سایر قسمت‌های اقتصاد مشمول اقتصاد باز باشند، افزود: «حذف یارانه‌ها فی‌نفسه خوب است و شاه بیت اجرای طرح تحول است و در درازمدت آثار مثبت زیادی دارد».

وی در بیان آثار خرد طرح تحول اقتصادی گفت: «در اجرای متوازن طرح تحول شاهد پویایی در بازار سرمایه خواهیم بود و آزاد شدن قیمت گاز و برق تاثیرات فراوانی به محصولات و تولیدات صنعتی می‌‌گذارد و باعث رشد بازار می‌‌شود».

صیدی با بیان اینکه هر جراحی و هر تحولی آثار خاص خود را دارد، مخصوصا اگر بخواهیم بدون خونریزی باشد، افزود: «در مجموع اگر استقبال خوبی از طرح به عمل آید و سیاستگذاران و مدیران صنعت و خدمات روی آن کار کنند آثار منفی کمی خواهد داشت هر چند که این آثار منفی گریزناپذیر است».

برخی از کارشناسان و صاحبنظران در این نشست نیز معتقد بودند که زمانی که یارانه‌ها به دست اقشار کم درآمد جامعه می‌رسد باید این سرمایه‌ها را به سمت بازار سرمایه سوق داد و خواستار تمهیداتی از سوی مسئولان برای این امر شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین