به نظر شما راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی چه تفاوتهایی با شروع یک کسبوکار سنتی دارد؟ برای راهاندازی یک کسبوکار سنتی باید چندین روز خود را صرف دریافت مجوزهای لازم از ادارههای مختلف کنید. بااینحال، صاحبان فروشگاههای اینترنتی نیز برای انجام فعالیت قانونی در فضای وب باید قبل از هرچیز، مجوزهای لازم را دریافت کنند. آیا میدانید مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟ در این مقاله قصد داریم به توضیح کامل انواع مجوزها برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی بپردازیم. اگر قصد شروع فعالیت در فضای مجازی را دارید، خواندن این مقاله را به شما توصیه میکنیم.
نماد اعتماد الکترونیکی؛ آموزش نحوه دریافت اینماد
یکی از مهمترین نشانههای معتبر بودن سایت فروشگاهی، نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد است. همه مشتریان هنگام خرید اینترنتی، اول از همه بهدنبال علامت اینماد در پایین سایت میگردند تا از اعتبار آن فروشگاه مطمئن شوند. برای دریافت اینماد باید از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب و کار اینترنتی اقدام کنید. این مرکز تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و مراجعه به آن از اولین مراحل گرفتن enamad است.
بعد از ساخت فروشگاه اینترنتی خود، باید به سایت enamad.ir مراجعه کرده و درخواستتان را ثبت کنید. اینماد شامل سه نوع نماد موقت، نماد دائم تک ستاره و نماد دائم دو ستاره است.
درگاه پرداخت آنلاین؛ ضامن جلب اعتماد مشتری
در گذشته، بعضی از کلاهبرداران با استفاده از روشهای مخصوص و از طریق درگاههای بانکی، اطلاعات کاربران را برای سرقت ذخیره میکردند. شیادان اینترنتی با دسترسی به شماره کارت، رمز دوم، CVV۲ و همچنین کلمه کاربری و رمز عبور، قادر به دسترسی به موجودی حساب کاربران بودند. خوشبختانه امروزه با دریافت مجوز درگاه پرداخت آنلاین، امکان دزدی از این طریق از بین رفته است. با دریافت مجوز برای درگاه پرداخت آنلاین، به مشتریان خود اطمینان میدهید که هیچ خطری اموال آنها را تهدید نخواهد کرد.
این اطمینان را مدیون پیشرفت فناوری در حوزه فینتک یا فناوری مالی هستیم. انواع درگاههای پرداخت به دو دسته مستقیم و واسط تقسیم میشوند. اگر یک فروشگاه اینترنتی بزرگ دارید، توصیه میکنیم با مراجعه به بانک و تنظیم قرارداد، یک درگاه پرداخت مستقیم برای سایتتان ایجاد کنید. هزینههای مربوط به دریافت مجوزهای لازم در مقایسه با قیمت سایت فروشگاهی بسیار پایین است، اما رضایت و اطمینان مشتریان را جلب میکند.
مجوز فعالیت در زمینه رسانههای دیجیتال
مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال برای نظم دادن به فعالیتهای فرهنگی دیجیتالی و همچنین تولید محصولات دیجیتالی متناسب با ارزشهای نظام تاسیس شده است. ازهمینرو، همه کسانی که قصد فعالیت در زمینه رسانههای دیجیتال را دارند، باید برای دریافت مجوز اقدام کنند. مراحل دریافت مجوز مشاغل خانگی به شرح زیر است:
۱. ابتدا به سایت saramad.ir مراجعه کرده و کارهای لازم برای ثبتنام اولیه را انجام دهید.
۲. بعد از ثبتنام اولیه، کلمه عبور به شما داده میشود که باید از آن بهمنظور درخواست مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی استفاده کنید.
۳. پس از ارسال درخواست، تیم حراست درخواستتان را بررسی کرده و نتیجه را به شما اطلاع میدهند.
۴. درصورت دریافت تاییدیه، نوبت به آزمون آنلاین در زمینه قوانین و مقررات و سپس مصاحبه آنلاین ۱۰ دقیقهای میرسد. این آزمون شامل ۱۲ سوال است که پاسخ دادن به آنها ۱۵ دقیقه طول میکشد.
۵. بعد از دریافت نمره قبولی و استعلام از مراجع ذیصلاح، کمیته تخصصی باید راجع به صلاحیت شما اظهارنظر کنند.
۶. در نهایت، پس از اظهارنظر پایانی منطبق با آیین ساماندهی، درخواست شما در کارگروه فرهنگی دیجیتال بررسی میشود.
بعد از طی کردن مراحل بالا و تایید گروههای مختلف مرکز فناوری اطلاعات رسانههای دیجیتال، مجوز ۵ ساله به شما داده میشود.
مجوز نظام صنفی رایانهای؛ از مهمترین مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
کلیه کسبوکارهای اینترنتی برای شروع فعالیت در زمینه موردنظر خود باید مجوز لازم برای فعالیتهای رایانهای را دریافت کنند. مجوز نظام صنفی رایانهای را باید با مراجعه به نظام صنفی استان موردنظرتان بگیرید. همه مدیرعاملها با حداقل مدرک لیسانس میتوانند برای اخذ مجوز نظام صنفی رایانهای اقدام کنند تا به کسبوکار اینترنتی خود، اعتبار بیشتری ببخشند.
مجوز ساماندهی برای جلوگیری از فیلتر شدن سایت فروشگاهی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از نهادهایی است که محتوای فروشگاههای اینترنتی را بررسی میکند. از جمله مهمترین مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی میتوانیم به مجوز ساماندهی از این وزارت اشاره کنیم. داشتن مجوز ساماندهی بهمعنای موردتایید بودن محتوای سایت است. برای دریافت این مجوز باید به سایت samandehi.ir مراجعه کنید.
با تکمیل مدارک لازم جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی میتوانید نمادهای ساماندهی موقت یا دائم برای سایتتان بگیرید. اخذ مجوز ساماندهی برای همه سایتها ضروری نیست. بااینحال، این نماد برای سایتهایی با محتواهای صوتی و تصویری اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا چنین سایتهایی بیشتر در معرض فیلتر شدن هستند. درصورت دریافت مجوز ساماندهی، قبل از انجام فرایند فیلترینگ، پیام کوتاهی بهمنظور آگاهسازی شما از این کار برایتان ارسال خواهد شد.
مجوزهای اختصاصی کسب و کارهای اینترنتی
مجوزهای اختصاصی کسب و کارهای اینترنتی به نوع خدمات یا محصولی که عرضه میکنید، بستگی دارد. بهعنوان مثال، اگر بپرسید چگونه انلاین شاپ ارایشی بزنیم، دریافت مجوز از وزارت بهداشت یکی از پاسخهای ما به سوالتان است؛ بنابراین باتوجهبه نوع کسبوکار خود باید مجوز اختصاصی کسب و کارهای اینترنتی را دریافت کرده، سپس مشغول به فعالیت شوید.
شاپفا؛ همراه کسبوکارهای اینترنتی برای ساخت جذابترین فروشگاه
در این مقاله به بررسی مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی پرداختیم؛ اما بیایید گامی به عقب برداریم و به شما بگوییم چگونه یک سایت فروشگاهی بسازیم. امروزه برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی به هیچ دانش تخصصی یا تجربهای نیاز ندارید؛ برای ساخت یک فروشگاه آنلاین، کافی است وارد سایت شاپفا شوید.
شاپفا یک تیم تخصصی برای طراحی فروشگاه اینترنتی حرفهای است که با پشتیبانی دائمی و مشاوره تخصصی به شما کمک میکند تا در کمترین زمان، کسبوکار اینترنتی خود را شروع کنید. امکانات بینظیر شاپفا از جمله قالب سایت، اپلیکیشن اندروید، پرداخت قسطی و پشتیبانی و آموزش رایگان کلیه دغدغههای شما برای راهاندازی سایت را برطرف میکند. برای دریافت خدمات ساخت سایت فروشگاهی به فروشگاه ساز شاپفا مراجعه کنید.