کد خبر: ۷۹۱۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴

سناتور آمریکایی: به رسمیت شناختن تایوان از منافع آمریکا حفاظت نخواهد کرد

یکی از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد، به رسمیت شناختن بالقوه تایوان به عنوان کشوری مستقل از منافع آمریکا محافظت نخواهد کرد.
سناتور آمریکایی: به رسمیت شناختن تایوان از منافع آمریکا حفاظت نخواهد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

سناتور کریس مورفی که یکی از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا محسوب می‌شود، گفت: بسیاری از مقامات در کنگره و در اکوسیستم اندیشکده تاکید دارند که آمریکا باید با پایان دادن به ابهام استراتژیک، به رسمیت شناختن تایوان و تعهد دفاع از تایوان در صورت حمله چین، بسیار فراتر برود. وارونگی کامل دهه‌ها اجماع دو حزبی در خصوص سیاست تایوان. این سیاستی است که در رابطه با چین به نظر قوی و سفت و سخت می‌رسد اما آیا این سیاست حقیقتا از منافع ما محافظت می‌کند؟ پاسخ خیر است. به رسمیت شناختن تایوان از خود تایوان نیز حفاظت نخواهد کرد. این اقدام تنها متحدان ما را خشمگین کرده و احتمالاً چین را برای انجام اقدامی تلافی‌جویانه تحریک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سناتور مورفی گفت: آمریکا باید تلاش‌هایش برای حفاظت از تایوان را بدون کنار گذاشتن دهه‌ها سیاستی که به حفظ ثبات کمک کرده است، افزایش دهد.

وی افزود: سیاست کنونی آمریکا که نه استقلال تایوان و نه مالکیت چین بر تایوان را به رسمیت می‌شناسد و همچنین موضعش برای کمک به تایوان در دفاع از خود بدون تضمین امنیت‌شان، به نوعی مبهم است اما برای تضمین صلح کارایی دارد.

این سناتور تصریح کرد: آمریکا باید فروش تسلیحات به تایوان را تقویت، به این جزیره برای پیوستن به نهادهای بین‌المللی کمک و مقامات چینی را که این جزیره را متزلزل می کند، تحریم کند.

از زمانی که پکن در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مانورهای نظامی‌اش را افزایش داده، تایپه از افزایش پروازهای پهپادها بر فراز پایگاه‌های نظامی در جزایر دور افتاده تایوان خبر داده است.

چین، تایوان را بخش جدایی‌ناپذیر قلمرو خود می‌داند و با هرگونه ارتباط رسمی میان تایپه و دیگر کشورها مخالف است. آمریکا ارتباطات فعال خود را با تایوان حفظ کرده و تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار به تایوان می‌فروشد. پکن بارها اعلام کرده که اصل چین واحد یکی از اساس‌های سیاسی روابط چین-آمریکاست و نقض‌های صورت گرفته توسط آمریکا همکاری میان این دو کشور را به خطر می‌اندازد و صلح و ثبات در تنگه تایوان را نیز تهدید می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین