کد خبر: ۷۹۱۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۳

تقدیر SCO از نقش مثبت روسیه در بحران اوستیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اعضای «سازمان همکاری شانگهای» از ایفای نقش مثبت روسیه در بحران اوستیای جنوبی حمایت کردند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، دولت چین و همچنین سایر اعضای سازمان همکاری شانگهای SCO از نقش مثبت دولت روسیه در حفظ صلح و ثبات در اوستیای جنوبی تقدیر و حمایت کردند. 

البته دولتهای عضو این سازمان بر خلاف میل و نظر روسیه از اقدام این کشور در شناسایی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا جانبداری نکرده و در مورد آن سکوت اختیار کردند. 

این اقدام کشورهای عضو این سازمان می‌تواند نشات گرفته از درگیری غالب کشورهای عضو این سازمان با مشکل جدایی‌طلبی باشد که سبب شده است در این مقوله محافظه کاری اختیار کرده و از روسیه حمایت ننمایند. 

در بیانیه مشترک این اجلاس آمده است: «رهبران عضو سازمان همکاری شانگهای ضمن تقدیر از امضای توافقنامه صلح 6 ماده‌ای در مسکو، از نقش فعال این کشور در حفظ صلح و ثبات در این منطقه تقدیر می‌کنند». 

به نظر می‌رسد که سازمان همکاری شانگهای که کشورهای قدرتمندی همچون روسیه و چین را درون خود دارد می‌تواند نقش برابر و یا افزونتری نسبت به ناتو در منطقه اوراسیا ایفا نماید. 

این در حالی است که دولتهای غربی روسیه را به انزوای بین‌المللی در صورت ادامه حضور نظامی در گرجستان و پافشاری بر جداسازی بخشهایی از خاک این کشور تهدید کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین