کد خبر: ۷۹۲۱۷۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
واردات خودرو نیز در نهایت به دست خودروسازان خواهد افتاد

مصوبه واردات خودرو برای بالا نگاه داشتن قیمت دلار یا حفظ منافع مردم؟ خودرو‌های ۱ میلیاردی برای فقرا؟

با توجه به حمایت تمام‌عیار معاون حمل و نقل وزیر صمت از خودروسازان جاده مخصوص، برخی بر این باور هستند که واردات خودرو نیز در نهایت به دست خودروسازان خواهد افتاد و او اجازه نمی‌دهد که منافع سهامداران اصلی ایران خودرو و سایپا قربانی منافع مردم شود. در حال حاضر چهره‌های خاص در چند شرکت خصولتی سهامدار عمده این دو شرکت خودروسازی محسوب می‌شوند.
مصوبه واردات خودرو برای بالا نگاه داشتن قیمت دلار یا حفظ منافع مردم؟ خودرو‌های ۱ میلیاردی برای فقرا؟
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس آمار گوگل ترندز ماهیانه میلیون‌ها نفر در کشور، عبارتی مانند «قیمت روز خودرو.» را سرچ می‌کنند. خودرو در کشور یک کالای سرمایه‌ای است و در سبد هزینه _ تصمیم خانوار‌های زیادی نقشی مهم و کلیدی دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ همانگونه که انتظار می‌رفت، تصمیم دولت برای واردات خودرو به سرعت به مهمترین خبر اقتصادی روز کشور تبدیل شد. تصمیمی که به نظر می‌رسد تحت تاثیر منافع گروه‌ها و محافل دلالی مختلفی اخذ شده است. بر اساس نامه هیئت وزیران واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار به نرخ فوب، تا سقف ۱ میلیارد یورو (نرخ معادل) مجاز شده است.

با توجه به تاخیر در اجرای این تصمیم، برخی چهره‌های اقتصادی نزدیک به محافل دولتی، به خبرنگار آفتاب‌نیوز گفتند که در واقع این مصوبه در راستای منافع چند شرکت بزرگ خصولتی تصویب شده است. با توجه به ارزی که واردات خودرو خارج می‌کند، این مصوبه اجازه نمی‌دهد که قیمت ارز واقعی‌سازی شود و یا خیلی کاهش نشان دهد.

با توجه به اینکه سود بسیاری از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه نه از طریق درآمد عملیاتی، بلکه از طریق تسعیر ارز و افزایش هر روزه نرخ دلار، حاصل می‌شود، این تصمیم هرچند برای مردم خودرویی در بر نداشت، اما برای خواستاران افزایش قیمت دلار، سود به همراه داشت.

علی‌رغم یک سال کشاکش حقوقی در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت، تا کنون حتی یک خودرو نیز وارد نشده است اما اخبار هر روزه مبنی بر واردات قریب الوقوع خودرو، توانسته است، نفع قابل توجهی برای نوسان‌گیران ارزی و شرکت‌های خصولتی به همراه داشته باشد. اخبار خودروی که دولت تولید می‌کند به منبعی برای ایجاد نوسان هم در بازار خودرو و به ویژه در بازار ارز بدل شده است.

ما که موشک خوب می‌سازیم چرا نتوانیم خودرو خوب تولید کنیم!

سکان صنعت خودروی کشور در حال حاضر در دست منوچهر منطقی، معاون حمل و نقل وزارت صمت قرار دارد. منطقی در بره‌ای از جمله مدیران فنی صنعت موشکی کشور بود. بسیاری دلیل انتقال او به خودروسازی را شکل‌گیری این گفتمان در میان اصولگرایان می‌دانند که «کاش خودروسازی را به دست موشک‌سازان می‌سپاردیم.»

منوچهر منطقی در دوره احمدی‌نژاد، رسماً از سوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، متهم شد که برای طراحی صندوق عقب ۲۰۶ مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار بودجه گرفته است. تا کنون بیانیه‌ای رسمی در مورد این مبالغ منتشر نشده است، اما منطقی به تازگی اظهار کرد که در زمینه طراحی خودرو جزء بهترین‌های آسیا هستیم.

با توجه به حمایت تمام‌عیار معاون حمل و نقل وزیر صمت از خودروسازان جاده مخصوص، برخی بر این باور هستند که واردات خودرو نیز در نهایت به دست خودروسازان خواهد افتاد و او اجازه نمی‌دهد که منافع سهامداران اصلی ایران خودرو و سایپا قربانی منافع مردم شود. در حال حاضر چهره‌های خاص در چند شرکت خصولتی سهامدار عمده این دو شرکت خودروسازی محسوب می‌شوند.

خودرو‌های ۱ میلیارد تومانی برای فقرا

بانک مرکزی مخالف واردات خودرو است. این نهاد اظهار کرده است که منابع ارزی کافی برای واردات را در اختیار ندارد، همین خبر بانک مرکزی در ترکیب با اصرار معاونت حمل نقل وزارت صمت بر واردات، تاثیر حوزه خودرو بر نمودار افزایشی نرخ ارز را تشدید کرده است.

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس گفت: وزارت صمت در آخرین لحظات در مصوبه واردات خودرو، بند ۲ آئین نامه واردات که مالیات واردات خودرو زیر ۱۰ هزار دلار را ۱۰ درصد تعیین کرده بود، به عبارت «ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی محاسبه خواهد شد» تغییر داده است. معنی این تغییر آن است که با توجه به سود واردکننده و نوسانات قیمتی شدید بازار بعید به نظر می‌رسد که قیمت خودرو‌های وارداتی از ۷۰۰ میلیون تومان کمتر باشد. این در حالی است که خرید پراید ۲۰۰ میلیون تومانی نیز برای بسیاری از خانواده‌های کشور به امر محال مبدل شده است. برخی صاحب نظران پا را فراتر گذاشته و با توجه به واقعیت‌های قوانین گمرکی و بازار خودرو کشور، کف قیمت خودروی وارداتی را ۱ میلیارد تومان در نظر می‌گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
0
21
امثال آقای میرسلیم و بزرگتر از ایشان هرگز اجازه نداده اند منفعتی از قبل ثروت ایران به مردم برسد تمام رفاه و ثروت باید در دست بزرگان باشد .
ایلیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
1
22
عملا کسی مایل نیست که این سفره ی پهن شده برای خودیها ذره ای کوچکتر بشه وخیری به مردم برسه.وزیر صمت و بالاترهای او در زمینه مدیریت بازار خودرو بنفع مردم تازمانی هستند که اسیبی به منافع نامشروع خودیها نرسد.مدیر موشکی وهرکسی که بیایدفقط وظیفه دارد مراقب منفعت انها باشد تا مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
جمله اخر به دل نشست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
0
1
مردم ایران ترجیح می دهند دلار برای واردات خودرو صرف هزینه ساخت مسکن در کوتاه مدت گردد که هزینه ان مردم را بیچاره کرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۶
2
0
آفتاب چرا نگران واردات خودرو شدی ؟
چندین سال هست که میگن واردات بشه الان که میخاد وارد بشه شما مخالفی ؟
الان خودروهایی که تولید میشن بعضی هاشون قیمت نزدیک به یک میلیارد هم دارن پس با واردات قیمت اونا هم کم میشه
اما سوال اینجاست چرا اصلاحات نگران واردات خودرو شده و چقدر از منافعش در خطر هست که موضع منفی می گیره ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین