کد خبر: ۷۹۲۲۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
سردار رحیمی، رییس پلیس پایتخت اعلام کرد؛

افزایش ۷ درصدی سرقت در پایتخت

رییس پلیس پایتخت گفت: متأسفانه باید اعلام کنم در بحث سرقت ۷ درصد در تهران از ابتدای سال تاکنون افزایش داشته‌ایم.
افزایش ۷ درصدی سرقت در پایتخت
آفتاب‌‌نیوز :

سردار رحیمی به مهمترین دغدغه‌ها وچالش‌های این پلیس از جمله عدم برخورد قاطع با سارقان و مجرمانی که پلیس دستگیر می‌کند پرداخت. همچنین از اقداماتی که موجب شده است گشت‌های ۱۱۰ تقویت شود گفت. در ادامه می‌توانید مشروح این مصاحبه را بخوانید.

در مراسم معارفه شما به عنوان رئیس پلیس پایتخت، یکی از اهدافی که بیان کردین کاهش فاصله وقوع جرم و کشف جرم بود، بعد از گذشت ۵ سال از آن روز بفرمائید چقدر این زمان کاهش داشته است و یا توانسته اید موفق عمل کنید؟

همین الان هم مطرح می‌کنیم باید تلاش ویژه و وافری از لحظه وقوع تا کشف داشته باشیم، باید این زمان را کاهش دهیم و برای این کار ساز و کار‌هایی را تعریف می‌کردیم. به عنوان مثال طرحی را اخیراً اجرا کردم که تمام واحد‌های موتوری کلانتری‌ها تبدیل به نیروی عملیاتی ۱۱۰ شوند، که البته خیلی از محل‌ها این طرح را اجرا کرده اند و بعضی جا‌ها هم توجه نکرده اند.

با توجه به سخنان شما مأمور راهنمایی و رانندگی اگر جرم مشهودی را مشاهده کند که مربوط به ماموریتش نیست باید ورود کند؟

بله، هر پلیسی هر کجا باشد مکلف است وظایف پلیسی را حتی اگر مرتبط با او نباشد را انجام دهد، یعنی ما ابلاغ کردیم اگر یک پلیس انتظامی در جایی ایستاده و گره ترافیکی ایجاد شده باید آن گره ترافیکی را باز کند یا بالعکس اگر پلیس راهوری است که لازم است مقابله کند با سارقی یا کسی که اخلالی در نظم و انضباط ایجاد می‌کند، باید این کار را انجام دهد تا پلیس انتظامی برسد. وجود پلیس در یک نقطه یعنی امنیت، آرامش برای شهروندان.

این تدبیر من است و در جلسات بیش از صد بار اعلام کرده ام.

اما سردار دیده شده است که مأموران شما به جرایمی که مرتبط با ماموریتشان نباشد، ورود نمی‌کنند!

نمی‌توان گفت هیچکدام از مامور‌های ما هیچ ایرادی ندارند، ولی تدبیر من فرمانده این بوده که اگر جایی مأمور راهور است و مشکل انتظامی ایجاد شد باید برخورد کنند. حتی گفتیم اگر معتاد متجاهر را دیدید که در حال زمین خوردن است نگه دارید و با مرکز فرماندهی تماس بگیرید تا گشت مواد مخدر او را ببرد.

یا به عنوان مثال کسی که گردن کشی می‌کند، اوباشگری می‌کند و مزاحم نوامیس مردم است سریع برخورد کنید. اگر دیدید مشکل ترافیکی است حالا نمی‌گوییم تصادف را جمع کنید، چون کار تخصصی است و باید افسر کارشناس بیاید، اما وقتی شما می‌توانید کمک کنید این کار را انجام دهید نباید دریغ کنید، این تدبیر من فرمانده است که باید عمل شود و همین جمله را گفته ام که وجود یک پلیس در هر جا یعنی طمانیه، آرامش و امنیت برای مردم و اهالی شهر.

یعنی مأموریت ۱۱۰ را انجام بدهند؟ در واقع نیروی شما بیشتر می‌شود؟

بله دقیقاً؛ حتی گشت‌های انتظامی هم باید کار‌های ۱۱۰ را انجام دهند چرا که حجم تماس‌ها در تهران بالا است، ما در فرماندهی تهران بزرگ بالغ بر ۱۰ هزار مأموریت عملیاتی فوریتی پلیسی ۱۱۰ روزانه انجام می‌دهیم و گاهی اوقات تعداد این عملیات به ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار مأموریت هم می‌رسد. این مأموریت‌ها غیر از سایر کار‌های پلیس مانند جرایم مربوط به مشروبات الکی، جعل و کلاهبرداری و گشت امنیت اخلاقی است.

نیرو‌های تجسس کلانتری‌ها یار و کمک کار پایگاه‌های پلیس آگاهی هستند، ساختار و سازمان کشف جرم را از جمله نیرو، تجهیزات، امکانات و حتی اتاق و امکنه آن‌ها را تقویت کردیم همچنین تیم‌های ۱۱۰ را به ابزار‌های حفظ صحنه جرم مجهز کردیم یعنی کیف‌های مخصوصی برای تشخیص هویت دارند تا در کشف جرم بتوانند سریع‌تر عمل کنند.

۵ سال پیش سرانه وقوع جرم سرقت فقط در تهران ۲۹ درصد بود، یعنی ۲۹ درصد سرقت‌های کشور در تهران رخ می‌داد که امروز این عدد به ۱۹ درصد رسیده است. یک اثر آن کاهش زمان بین وقوع و کشف بوده و اثر دیگر آن اجرای طرح‌های مستمر و مرتب طرح رعد و کاشف و طرح‌های مرتبط با سرقت بوده است.

در حال حاضر مدت زمان وقوع جرم تا کشف آن از سوی پلیس چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال باید بگویم زمانی که ما آمدیم میزان تماس‌ها با ۱۱۰ حدود ۳۰ هزار الی ۳۳ هزار تماس بود و الان که با شما صحبت می‌کنم به ۵۰ هزار تماس رسیده است و مأموریت‌ها بیشتر شده و خیلی از اعداد و ارقام مادام در حال تغییر هستند.

انتشار تصاویری نظیر حادثه اتوبان نیایش به شهروندان این احساس را القا می‌کند که زورگیران از خیابان‌های خلوت، تاریک و ساعت‌های آخر روز به کف اتوبان آمده و در روز روشن دست به اعمال مجرمانه می‌زنند؛ مردم پلیس را حافظ امنیت خود می‌دانند و از کمبود‌ها و ناملایمات موجود بی خبر هستند، برنامه شما برای بهبود احساس امنیت و مقابله ویژه با چنین جرایم خشنی چیست؟

اینکه چطور می‌شود هم جرم را به شکل بهتر و کامل‌تری کشف کنیم و هم احساس امنیت را ارتقا دهیم موضوع مهمی است که البته شدنی هم هست؛ البته باید بدانید که فرآیند وقوع جرم یک پازلی است که همه دستگاه‌ها در آن مسئولند، یکی از این دستگاه‌ها پلیس است.

البته مردم بیشتر پلیس را می‌شناسند حتی مسئولین هم پلیس را می‌شناسند، ولی باور کنید این پازل اگر بخش‌هایی از آن درست عمل نکند دچار مشکل می‌شویم. ما متولی و مسئول دستگیری مجرم هستیم و تحویل دستگاه قضائی می‌دهیم، کار پلیس در همین حد است.

اینکه زندانی، بازداشت و … شود جزو وظایف پلیس نیست و تلاش کردیم به شکل بهتری آن را انجام دهیم با توجه به جلسه اخیری که در دستگاه قضائی داشتیم اتفاقات جدیدی را مردم تهران مشاهده خواهند کرد و حضور گسترده‌تر، قاطع‌تر و جدی‌تر و اثربخش‌تر پلیس را شاهد خواهید بود.

چند وقتی است که پلیس به ویژه پلیس تهران با مقوله سگ گردانی مقابله می‌کند، افراد بسیاری مدافع این کار پلیس است و تعداد اندکی منتقد؛ بفرمائید برخورد پلیس با فردی که سگ را به پارک‌ها می‌آورد و مزاحم سایر افراد جامعه می‌شود، چگونه است؟

کسانی که سگ دارند باید بدانند در کشور ما محیط پارک برای خانواده است؛ در کشور‌های اروپایی که نگهداری سگ مجاز است، قوانین بسیار سختی دارند، از نگهداری سگ در آپارتمان تا بیرون آوردن تا به پارک بردن تا حمل با خودرو. این طور نیست که مثل کشور ما سگ را در صندلی عقب رها کنند!

در کشور‌های اروپایی باید با قفسه‌های مخصوص سگ حمل شود، اگر داخل پارک فضولاتی ریخت جریمه بسیار سنگین دارد، اگر سگ در آپارتمان با سر و صدا مزاحمت ایجاد کرد جریمه بسیار سنگینی دارد، اما متأسفانه این قوانین را نمی‌بینیم و فقط می‌گوئیم اروپاییان سگ دارند. مبنای اقدام و عمل پلیس قانون است، زمانی که یک شهروند با ۱۱۰ تماس می‌گیرد و می‌گویند همسایه بغلی ما سگ دارد و از سر و صدایش تا صبح نمی‌توانیم بخوابیم ما باید چه کنیم؟

تنها مامن و پناهگاه این فرد پلیس است، طبیعتاً باید با فرد برخورد کنیم و به کلانتری احضارش کنیم تا با او برخورد قانونی شود، باید بر اساس قوانین جاری جامعه عمل کنیم و پلیس وظیفه اش این است با متخلفان برخورد کند.

ما به شدت در این بخش برابر قانون برخورد می‌کنیم و البته الان هم عمل می‌کنیم البته نمی‌توانیم بگوییم صددرصد توانسته ایم وضعیت را درست کنیم، اما حدود ۸۰ درصد وضعیت بهتر شده و البته این رفتار پلیس استمرار پیدا می‌کند.

مردم گلایه می‌کنند چرا مشکل ترافیک حل نمی‌شود و پلیس طرح‌هایی برای مدیریت این موضوع ندارد؟

اصلی‌ترین معضل ترافیک تهران عدم تناسب تعداد خودرو و موتور با خیابان‌ها و محور‌های مواصلاتی سطح شهر است. وقتی ۴۲۰۰ خودرو و حدود همین مقدار موتورسیکلت در سطح شهر است و در بسیاری از نقاط ۸ برابر ظرفیت خیابان‌ها، خودرو است به خصوص در پیک ترافیک صبحگاهی و شامگاهی این دیگر دست پلیس نیست حتی می‌گویم دست شهرداری هم نیست، در واقع دست هیچ دستگاه دیگری هم نیست.

البته در دنیا همین طور است، به استانبول و مسکو سفر کرده ام و خیلی بدتر از ما هستند. این شهر‌ها که رفتیم ما را با ماشین ویژه از خط ویژه می‌بردند و الا اگر می‌خواستیم از ترافیک برویم شاید در مسکو یک مسیر را باید دو ساعته طی می‌کردیم همین طور استانبول.

مردم باید بدانند حجم خودرو با حجم خیابان تطابق ندارد به خصوص در ترافیک صبحگاهی و به ویژه در ترافیک شامگاهی، در این چند روزه که ساعت کار به روال سابق برگشت دوباره شاهد هستیم که ترافیک شروع شد.

شما مشکل پارکینگ، نمایشگاه‌های پرمخاطب که هر از چند گاهی برگزار می‌شود، رفتار‌های نادرست رانندگان و راکبان موتور که قوانین و مقررات را زیرپا می‌گذارند، نبود سرویس ادارت که متأسفانه در دولت قبل جمع شد، کرونا که بسیاری با مترو و اتوبوس نمی‌روند و از وسیله شخصی استفاده می‌کنند و خیلی از مؤلفه‌های دیگر را هم اضافه کنید، تا زمانی که این مسائل حل نشود، نمی‌شود توقع داشت معضل ترافیک حل شود.

پس راه‌حل چیست؟

یکی از اقداماتی که باید انجام شود خودرو‌های فرسوده است که به فراموشی سپرده شده است یا تعداد آن‌هایی که ساماندهی شده اند بسیار اندک است؛ مساله مهم دیگر نداشتن پارکینگ است، شما اگر به اطراف وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها بروید می‌بینید انبوهی از ماشین است که در خیابان‌ها پارک کرده اند، حتی آن وزارتخانه برای کارمندان خودش پارکینگ درست نکرده است! یا مال‌ها و فروشگاه‌های بزرگ به خصوص بعدازظهر‌ها که ساعت خرید است، سریع ظرفیت پارکینگ‌ها پر می‌شود.

هنگامی که یکی از مراکز خرید بزرگ، ترافیک یک کیلومتری ایجاد می‌کند پلیس چه کاری می‌تواند انجام دهد، گناه پلیس چیست؟ در شش ماهه دوم ترافیک سنگین‌تر می‌شود، به آن وارونگی هوا و آلودگی هوا را هم اضافه کنید که مشکل را مضاعف می‌کند، هیچ دستگاهی کاری نمی‌کند و همه هم اسم پلیس را می‌آورند!

اما باید برای پلیس بستر‌ها و امکانات را فراهم کنند تا بتواند انضباط و امنیت شهر را فراهم کند، اعتقادم این است که سایر دستگاه‌ها آنطور که باید و شاید پلیس را یاری نمی‌کنند، پلیس وسط میدان می‌دود و تلاش می‌کند، اما وقتی بستر‌ها فراهم نیست کار دچار مشکل می‌شود.

کمی درباره گشت امنیت اخلاقی که این روز‌ها در رسانه‌ها زیاد مطرح است، صحبت کنیم؛ وظیفه اصلی این گشت چیست؟

وقتی کسی در یک کشور زندگی می‌کند باید قوانین و مقررات آن کشور را رعایت کند، رعایت شئونات اسلامی در اماکن و معابر عمومی و محل‌هایی که تردد می‌کنند از واجبات است و کسی که این شئونات را رعایت نکند برابر قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم شده است و نوع جرم این فرد آشکار است و پلیس هم بر اساس مأموریت ذاتی که بر عهده اش است عمل می‌کند. البته که اقدامات ما در این زمینه تقریباً ایجابی است، اما جایی هم که لازم باشد فرد را به دستگاه قضائی معرفی می‌کنیم.

فردی که دستگیر می‌شود چه در انتظارش است؟

بیش از ۹۵ درصد اقدامات ما با تذکر انجام می‌شود، انصافاً بگوییم خیلی‌ها رعایت می‌کنند همکاران به خصوص خانم و حتی آقا وقتی تذکر می‌دهند و مردم گوش می‌کنند، افراد وقتی حجاب، مقنعه و آرم پلیس را روی مقنعه همکاران می‌بینند رعایت می‌کنند البته یک عده هم رعایت نمی‌کنند که آن‌ها را به مجموعه پلیس امنیت اخلاقی می‌آوریم در آنجا نگاه مان اخذ تعهد و آموزش و توجیه است که اینگونه اقدام می‌کنیم. کسانی هم که می‌آیند یک کلاس توجیهی و اخذ تعهد دارند و بعد تحویل خانواده می‌دهیم بیشتر از این نیست.

نگاه نکنید در یک شهر با جمعیت ۱۳ میلیون، چهار نفر بدحجاب را می‌بینیم و فکر می‌کنیم همه این طور هستند؛ در روز اربعین تشریف بیاورید زنان و دختران محجبه ما را خواهید دید، مردان معتقد ما را خواهید دید. عید غدیر یک نمونه اش بود. بعضی‌ها خیلی سیاه نمایی می‌کنند، دو نفر را می‌بینند و می‌گویند تمام دنیا را سیل برد، اما این طور نیست.

پس اصلاً دستگیری و بازداشت در گشت‌های امنیت اخلاقی نیست؟

اصلاً چنین صحبتی نیست. دستگیری نیست بلکه انتقال برای توجیه و تعهد و اینکه خانواده اش ببیند این فرد با چه وضعی است و بعد تحویل خانواده می‌شود.

در پلیس تهران اقدامات خوبی انجام می‌شود که عمدتاً بر اساس قانون است، اما متأسفانه برخی اقدامات پلیس به واسطه یک خطای انسانی کوچک از سوی مأمور پلیس زیر سوال می‌رود مثل آن ون گشت ارشاد و آن مادر. برای آموزش نیروی انسانی به عنوان کسی که با مردم طرف است و گاهی می‌تواند با یک رأفت مانع از خدشه دار شدن تصویر خوب از پلیس بشود، چه اقداماتی انجام داده اید؟

اساسی‌ترین و مهمترین دغدغه ما آموزش است. معتقدیم که حتی به یک ماموری که ۲۰ یا ۲۹ سال خدمت کرده است باید آموزش داد. آموزش کارگاهی و مجرب کردن مأمورین مهم است، اما این را بدانید حجم مأموریت‌ها بالاست در طول روز ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار مأموریت فوریتی ۱۱۰ انجام می‌دهد که مأموریت گشت امنیت اخلاقی، گشت‌های امداد یگان، گشت‌های ویژه پلیس آگاهی هم به آن‌ها اضافه می‌شود.

هزاران هزاران مأموریت انجام می‌شود بالاخره یک جایی یک مأمور اشتباهی می‌کند نباید این همه کار خوب را با یک اشتباه زیر سوال ببریم. باید نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم مع الوصوف همین یک مورد را برنمی تابیم و از همکاران نمی‌پذیریم و باید رعایت کنند، چون اصل کرامت شهروندان اساسی‌ترین موضوعی است که آموزش می‌دهیم.

نتیجه قرارگاهی که در پلیس آگاهی برای مقابله با سرقت به ویژه سرقت تلفن همراه ایجاد شد، کاهش جرایم بود؟

این قرارگاه با اقتدار کار می‌کند؛ افرادی که تلفن همراهشان به سرقت می‌رود سریعاً با ۱۱۰ تماس بگیرند تا آن‌ها راهنمایی کنند که باید به کجا مراجعه کنند؛ دیگر نیازی نیست که بعد از سرقت به کلانتری‌ها مراجعه شود.

با ایجاد این قرارگاه چند درصد کاهش جرم داشته‌ایم؟

کاهش جرم فقط با اقدامات پلیسی نیست. به دلیل اینکه باید با مردم صادقانه صحبت کنیم متأسفانه باید اعلام کنم در بحث سرقت ۷ درصد در تهران از ابتدای سال تا کنون افزایش داشته ایم.

البته ۵ درصد هم افزایش کشف داریم که البته باید این ۵ درصد را روی آن ۷ درصد بیاوریم یعنی جمع این‌ها می‌شود وقوع سرقت در پایتخت.

البته در جرایم خشن و جرایم مسلحانه و جرایم مهمه کشفیات ما در پنج ماهه امسال ۱۲۴ درصد افزایش داشته است چراکه روی جرایم خشن و مهمه نگاه ویژه‌تری داریم.

آماری از کاهش یا افزایش رضایت مردم نسبت به عملکرد پلیس دارید؟

آمار دقیقی ندارم، در حوزه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ بعد از انجام هر مأموریت فقط از طریق سایت به صورت رندوم با افراد تماس گرفته می‌شود و سوال می‌شود که آیا از خدمات پلیس راضی بودند یا خیر؟ که تا به امروز رضایت ۹۲ درصدی شهروندان بعد از انجام مأموریت‌های پلیس را داشته ایم.

البته این را هم بگویم در مجموع در ارزیابی و نظرسنجی که انجام می‌شود پلیس همیشه در رتبه برتر بین دستگاه‌ها و سازمان هاست. پلیس با استاد دانشگاه و ورزشکار و هنرمند، معلم سنجیده می‌شود، پلیسی که کارش سلبی است که رتبه خوبی است البته ما به این قانع نیستیم و باز هم تلاش می‌کنیم این میزان رضایت مندی روز به روز بیشتر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
1
1
از 30در صد به 7درصد رسیده واقعا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین