کد خبر: ۷۹۲۲۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
ادعای اسرائیل مبنی بر حمله به اماکن ایران در سوریه، پوچ است!

کنعانی: پاسخ ایران سازنده بود؛ منتظر دریافت پاسخ آمریکا هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری میان ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده است.
کنعانی: پاسخ ایران سازنده بود؛ منتظر دریافت پاسخ آمریکا هستیم
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پاسخ ایران به طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها سازنده، شفاف و قانونی بوده است.

ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که حدود ۹۰ دقیقه به طول انجامید در مورد ادعا‌های اخیر رژیم صهیونسیتی مبنی بر حمله به اماکن ایران در سوریه گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به زیرساخت‌های سوریه متاسفانه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان این که متاسفانه این حملات در نتیجه حمایت دولت آمریکاست و دولت آمریکا نیز به طور غیرقانونی بخشی از نیرو‌های خودش را در مناطقی از سوریه مستقر کرده است، گفت: ما معتقدیم کلیه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت‌های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی غیرقانونی، نامشروع، تجاوزکارانه و ناقض قوانین بین‌المللی است.
وی تاکید کرد: ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن متعلق به ایران پوچ، باطل و مبتنی بر بهانه جویی و فرار به جلو است. حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و اساساً این ادعا‌ها باطل است.

وی بار دیگر با محکومیت حملات رژیم صهیونسیتی به اماکن و زیر ساخت‌های سوریه گفت: این اقدامات باید به طور جدی مورد توجه جامعه بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان مسئول صلح و امنیت بین المللی قرار گیرد و آن‌ها اقدامات بازدارنده خود را انجام دهند. ما در مبارزه علیه تروریسم و کمک به دولت دمشق در این زمینه تا زمانی که دولت سوریه از ما درخواست کند دریغ نکرده و در کنار دولت و ملت سوریه خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درگیری بین شناور‌های آمریکایی و ناوشکن جماران و ادعا‌های مقامات آمریکایی مبنی بر این که در این جریان، دوربین‌های شناور‌های آمریکایی گم شده است، اظهار کرد: فارغ از این که ادعا‌های آمریکایی در مورد اتفاق رخ داده چیست، باید تاکید کنم که ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسیر‌های ترانزیتی و ترددی آب‌های بین‌المللی به صورت طبیعی تردد دارند و هیچ کشوری حق ندارد مسیر‌های کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد و روند عبور و مرور امن کشتیرانی بین المللی را با تهدید مواجه کند.

وی ادامه داد: در مورد اتفاق افتاده، ستاد کل نیرو‌های مسلح طی بیانیه‌ای توضیح لازم را ارائه داد. اقدامی تحریک آمیز و غیراصولی از سوی شناور‌های تجسسی ارتش آمریکا در ارتباط با شناور‌های ایران انجام شد که جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط اقدام به رفع تهدید کرد و متعاقبا شناور‌ها را در منطقه امنی رهاسازی کرد و ما هرگونه ادعای آمریکایی‌ها در مورد طرف ایرانی را رد می‌کنیم.

ناصر کنعانی در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره لغو تحریم‌ها در جریان توافق احتمالی و آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری بین ایران و طرف‌های مقابل است. همان طور که می‌دانید تاکنون، نشست‌های مختلفی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شده و آخرین دور آن نیز در وین بوده است و پس از آن متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی به طرف‌های مذاکره کننده داده شده است. پاسخ ایران در موعد مقرر ارائه شد و متعاقبا پاسخ طرف آمریکایی با تاخیر قابل توجهی باز از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که ایران برای اینکه نقش متعهدانه و مسئولانه خودش را در ارتباط با توافق برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفا کند، دیدگاه‌های خودش را در این زمینه مجددا به هماهنگ کننده منتقل و منعکس کرد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ طرف‌های مقابل و مشخصا دریافت پاسخ دولت آمریکا هستیم، گفت: ما در این زمینه برای این‌که کمک کنیم به پایان خوش این ماراتن و به اهداف مدنظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل‌گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل وفصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسئولانه عمل کردیم. ایران دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم. پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه‌ای را فراهم کند در زمان کوتاه جمع بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد. لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و این از اولویت‌های اساسی تیم مذاکره کننده ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها و پاسخ ایران گفت: متعاقب دریافت پاسخ طرف آمریکایی از طریق هماهنگ کننده پاسخ خود را ارائه کردیم. پاسخ ما به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت یکی اینکه ما تلاش کردیم از بند‌های دریافتی از طریق هماهنگ کننده ابهام زدایی کنیم و همچنین تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تری ارائه کنیم. این امر با هدف پایدار کردن توافق احتمالی آتی صورت گرفت. به این معنا که در صورت شکل گیری توافق از سوء تفسیر‌های احتمالی آتی که می‌تواند روند اجرای توافق را با اخلال مواجه کند، پیشگیری کنیم.

کنعانی با تاکید بر این که پاسخ ما سازنده و حرکتمان رو به جلو بود، خاطرنشان کرد: این انتظار را داریم که طرف مقابل هم سازنده عمل کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پی گیری موضوع تضمین‌ها از سوی ایران در جریان مذاکرات و توافق احتمالی آینده نیز گفت: بحث تضمین‌ها یکی از مهم‌ترین موارد مورد توجه ما در این روند است. اگر چارچوب تضمین محکم نباشد، در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم، موضوعی که در مرحله قبل شاهد آن بودیم.
کنعانی در این ارتباط توضیح داد: موضوع تضمین برای ما دو وجه دارد، یک وجه آن تضمین لغو تحریم هاست به گونه‌ای که ایران از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل منتفع شود. بحث دیگر موضوع هسته‌ای است و دور کردن آژانس از رفتار و بازی‌های سیاسی است و اتهامات سیاسی در مناسبات ایران با آژانس باعث ایجاد خلل و اخلال در روند اجرای توافق نشود. بحث تضمین برای ایران مهم است هم در حوزه انتفاع اقتصادی و رفع تحریم‌های اقتصای و هم در رفع مشکلات مرتبط با همکاری‌های شفاف و قانونی و سازنده ایران با آژانس.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره همکاری ایران با آژانس نیز اظهار کرد: ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جمع بندی سال ۲۰۱۵ و انعقاد توافق برجام در این سال به صورت کامل مورد تأکید قرار گرفت و متعاقبا براساس همکاری سازنده‌ای که ایران با آژانس داشته، به دفعات بازرسان آژانس به ایران سفر کرده اند و اماکن مورد نظر را مورد بازرسی قرار داده و بار‌ها بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران تاکید کرده اند. اتهاماتی که متعاقبا مطرح شد عموما برگرفته از ذهن بیمار و ناسازگار رژیمی است که خودش مهمترین رژیم دارنده فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در منطقه است و اساسا عضو نظام پادمانی نیز نیست، اتهاماتی که علیه ایران از سوی یک رژیم با این ماهیت مطرح می‌شود نمی‌تواند و نباید ملاک قضاوت و عمل از سوی آژانس قرار بگیرد. مبنای تعامل ما با آژانس مبانی پادمانی است و ایران بیشترین همکاری‌ها را در مقایسه با دیگر کشور‌های عضو با آژانس انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: مرجع نظارت فعالیت‌های هسته‌ای ایران آژانس است و ما همواره به این موضوع ملتزم بوده و همکاری کرده‌ایم. ایران همواره تلاش کرده به صورت حرفه‌ای با آژانس کار کند و انتظار دارد آژانس در چارچوب‌های حرفه‌ای و خارج از ادعا‌ها و رویکرد‌های سیاسی با ایران تعامل کند. بحث بسته شدن مسائل پادمانی برای ایران در روند مذاکرات و حصول توافق احتمالی مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به برخی از اظهارنظرات مبنی براین که ممکن است، ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها با تعویق روبرو شود، تصریح کرد: آن چه در ارتباط با مسئولیت ایران در روند مذاکره بود، این است که ما مسئولانه و به موقع عمل کردیم و پاسخ‌های داده شده از سوی ایران سازنده است و چنانچه اراده سیاسی لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد، نیاز به تاخیر در نشست بعدی برای جمع بندی مذاکرات نیست. اراده و تعامل سازنده می‌تواند ما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به جمع بندی مذاکرات و توافق برساند. امیدواریم در طرف آمریکایی شاهد این رویکرد سازنده باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه در خصوص آزادی «خلیل دردمند» حاجی ایرانی بازداشت شده در عربستان نیز اظهار کرد: از زمانی که این موضوع رخ داد، پی گیری این اتفاق یکی از مهمترین موضوعات در دستورکار وزارت خارجه ایران بوده است و تا زمان تحقق آزادی وی این پیگیری ادامه خواهد داشت. سازمان حج و زیارت هم با جدیت این موضوع را پیگیری کرد و همان طور که گفتم این پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت.  آقای امیر عبداللهیان نیز از کانال وزیران امور خارجه عراق و عمان در این ارتباط پیگیری‌هایی داشته اند و از همتایان خود در این دو کشور درخواست کردند که توصیه‌های لازم را به طرف عربستانی برای آزادی سریع این شهروند ایرانی منتقل کنند.  ما معتقدیم زائر ایرانی جرمی را مرتکب نشده که در بازداشت باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: امیدواریم در سایه فضای عمومی در دو کشور که به سمت ایجاد فضای سیاسی مثبت حرکت می‌کند، موضوع شهروند ایرانی با نگاه انسانی از سوی مقامات عربستان مورد توجه قرار بگیرد و این حاجی ایرانی را هرچه زودتر آزاد کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد زمان برگزاری دور ششم مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: در جریان مذاکرات ایران و عربستان گفتگو‌های خوبی بین دو کشور صورت گرفت و توافقات خوبی انجام شد و تکمیل و اجرای توافقاتی که در نشست‌های قبلی بین دو کشور انجام شده است، می‌تواند کمک کند که شاهد برداشته شدن گام در سطح سیاسی بین ایران و عربستان باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارخه در پاسخ به سؤال یک رسانه آمریکایی مبنی براین که اگر برجام احیا شود آیا شرکت‌های آمریکایی امکان حضور در ایران را خواهند داشت؟ گفت: توافق برجام و توافقی که احتمال می‌رود در آینده انجام شود، تنظیم کننده روابط دوجانبه ایران و دولت آمریکا نیست بلکه حل و فصل کنند بحران تصنعی و غیرضروری است که در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اهداف و انگیزه‌های سیاسی باز شده و تاکنون این پرونده مفتوح باقیمانده است. موضوع توافق برجام و مذاکراتی که با واسطه اتحادیه اروپا با طرف آمریکایی برقرار است صرفا ناظر بر بستن پرونده ادعایی علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران و انتفاع ایران از برجام است و ناظر بر ارتباطات دوجانبه ایران و آمریکا نیست.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با نگاه ایران به تحولات اخیر عراق و همچنین اظهارات سید مقتدی صدر درباره ایران و این که آیا ایران با مقتدی صدر ارتباط و تعاملی دارد، گفت: روند تحولات عراق برای ایران بسیار حائز اهمیت است. معتقدیم عراق کشور بسیار مهم در حوزه منطقه‌ای است و ثبات و امنیت و آرامش در این کشور به توسعه اقتصادی در این کشور و هم به ایجاد شرایط و ظرفیت مناسب برای اینکه این کشور بتواند در حوزه منطقه‌ای نقش سازنده‌ای داشته باشد، کمک می‌کند.

کنعانی با تاکید بر این که موضوع امنیت و ثبات در عراق برای ما حائز اهمیت است، تصریح کرد: ایران از هر فرصتی برای کمک به برادران عراقی جهت بازگشت ثبات به این کشور استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که ما در جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌های سیاسی در عراق ارتباط مستمر داریم و نقش ایران در ارتباط و تعامل با طرف‌های عراقی به شکل گیری روند آرامش در این کشور کمک کرده است و ما به این روند ادامه می‌دهیم، در پاسخ به این سوال که آیا از سوی ایران پیامی به مقتدی صدر ارسال شده است، تصریح کرد: پیام ایران به اشخاص و افراد نیست. نگاه ایران به کلیت عراق است و ما همه جریان‌های سیاسی عراق را به گفتگو دعوت کرده‌ایم. ما به کلیت عراق نگاه می‌کنیم، نگاه بخشی، جزیی، جریانی و گروهی به عراق نداریم. ما معتقدیم همه طرف‌های سیاسی عراق بخشی از روند عراق و ساختار قدرت در این کشور هستند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر روز گذشته نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به ایران و دیدارش با وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: موضوع یمن جزء موضوعات مهم منطقه‌ای است. ایران از ابتدای شکل گیری بحران غیرضروری یمن معتقد بود راهکار نظامی نتیجه نخواهد داد و راه حل آن روند سیاسی و انجام گفتگو‌های یمنی _ یمنی است. در ادامه نقش سیاسی و سازنده ایران در جهت کمک به تحکیم ثبات و آرامش در یمن، روز گذشته آقای امیرعبداللهیان و مشاور ارشد وزیر امور خارجه پذیرای نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن بودند و در این دیدار‌ها ابعاد مختلف بحران یمن مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. در این مذاکرات دیدگاه‌ها و مواضع ایران در بحث یمن مورد تاکید مجدد قرار گرفت و توصیه‌های لازم به نماینده دبیرکل ارائه شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه پاسخ گفت: ما خواهان صلح، ثبات و امنیت برای یمن است. ایران معتقد است بازگشت ثبات و امنیت در یمن و تحکیم آرامش در این کشور به تقویت ثبات و امنیت در منطقه وخلیج فارس کمک می‌کند. ایران بار‌ها اعلام کرده و دیروز هم تاکید کردیم که تصمیم گیرنده اساسی در ارتباط با سرنوشت یمن، ملت یمن هستند. در مذاکرات دیروز تأکید شد ایران از روند آتش بس و تداوم آن در یمن حمایت می‌کند، اما معتقد است که تحقق آتش بس پایدار در گرو لغو کامل تحریم‌های غیرانسانی علیه یمن است و محاصره مردم یمن باید به صورت کامل لغو شود.صلح و ثبات در یمن ایجاد نمی‌شود تا زمانی که محاصره مردم یمن ادامه پیدا کند و باید این محاصره برداشته شود. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحران اوکراین و سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به روسیه برای کمک به حل این بحران و درخواست سران یکی از کشور‌های غربی برای نقش‌آفرینی ایران برای حل این بحران گفت: ما معتقدیم وقوع جنگ و درگیری در اوکراین یک اتفاق و رخداد تاسف بار است و مسئولیت هر کشور مسئولیت پذیری در حوزه بین المللی است که تلاش و کمک کند از یک رویکرد و روند غیرسازنده پیشگیری کند.

کنعانی با بیان این که ایران از ابتدای شکل گیری بحران اوکراین در سایه روابط خوب با دو طرف بحران تلاش کرده امکان شکل‌گیری روند سیاسی را برای حل و فصل بحران فراهم کند و برای پیشگیری از استمرار جنگ نقش‌آفرینی کند، گفت: ما همواره تاکید کرده‌ایم که رخداد جنگ اسفبار است و عموما منجر به ویرانی زیرساخت‌ها و خسارات انسانی و کشتن انسان‌های بی‌گناه می‌شود. در این راستا ارتباطاتی قبلا با دولت روسیه و اوکراین داشتیم و گفتگو‌های طولانی بین وزیر امور خارجه ایران با وزیران امورخارجه روسیه و اوکراین به صورت جداگانه انجام شده است. چندی پیش نیز یک دولت اروپایی درخواستی از ایران داشت که پیام طرف‌های اروپایی را به روسیه منتقل و ایران به توقف روند جنگ کمک کند. در مسیر ممانعت از استمرار جنگ، سفر آقای امیرعبداللهیان به مسکو و انتقال پیام و گفتگو با مقامات روسیه انجام شد و بازخورد انتقال پیام هم مثبت بوده است. ولی به صورت طبیعی پیشگیری از ادامه جنگ و شکل گیری روند سیاسی نیاز به همکاری و تلاش مشترک همه کشور‌هایی دارد که با دو طرف بحران در تماس و تعامل هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی خصوص تردد زائران اربعین حسینی از مرز‌های اقلیم کردستان عراق در جریان برگزاری راهپیمایی امسال نیز گفت: در این جا به سهم خود از دولت و ملت بزرگ عراق قدردانی می‌کنم که همانند سال‌های گذشته زمینه را برای میزبانی خیل عظیم مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین از کشور‌های مختلف از جمله ایران فراهم کردند.

وی با بیان این که شاهد همکاری بسیار خوبی از سوی دولت و ملت عراق در این زمینه تا این مقطع بوده ایم، افزود: انصافاً ملت بزرگ عراق و دولت این کشور در این سال‌ها میزبانان خوبی برای عاشقان اباعبدالله الحسین از اقصی نقاط جهان بودند که جای قدردانی دارد. امسال دوستان در اقلیم هم به کمک برگزاری باشکوه این مراسم آمده اند و مرز‌ها به روی زوار ایرانی گشوده شده اند که مسیر جدیدی برای تردد زوار باز شود و تا الان همکاری خوبی وجود داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحولات داخلی این روز‌های عراق نیز بار دیگر تاکید کرد: امنیت عراق برای ما مهم است و ایران معتقد است آنچه در عراق در روز‌های گذشته شاهد بودیم، موضوع داخلی عراق است. ایران قصد مداخله در امور داخلی عراق ندارد، اما بر مبنای سیاست حسن همسایگی و اینکه ثبات و امنیت عراق نه تنها برای عراق بلکه برای کشور‌های منطقه از جمله ایران مفید است، کمک کرده و توصیه‌های برادرانه را به عزیزان در عراق ارایه کرده است

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست خبری در خصوص بحران اروپا در زمینه تامین انرژی با توجه به بحران اوکراین و نزدیک شدن فصل سرما و این که آیا از سوی آن‌ها درخواستی برای خرید انرژی از ایران مطرح شده است و آیا ایران توانایی انجام چنین کاری را دارد، اظهار کرد: ایران به طور طبیعی به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از مهمترین کشور‌های تامین کننده انرژی و سوخت مورد نیاز کشور‌های مختلف دنیاست.

وی افزود: ایران حتی در زیر سایه سخت‌ترین تحریم‌ها حضور خود را در بازار انرژی را حفظ کرد. گرچه این حضور در مقاطع مختلف به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه بوده، ولی ایران با توانمندی‌های خودش در بازار بین المللی نفت و انرژی حضور خود را حفظ کرده و معاملات نفت با شرکای ایران در کشور‌های مختلف ادامه دارد.
وی افزود: امیدواریم توافق شکل بگیرد و در این زمینه ایران بتواند نقش موثرتری در تامین انرژی مورد نیاز کشور‌های دنیا و اروپا داشته باشد. با توجه به ظرفیت ها، ایران در این ارتباط با محدودیتی مواجه نیست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
1
1
در زمان گذشته كه آمريكا عددي نبود و تصميم او براي ما مهم نبود چرا حالا ما بايد منتظر تصميم آمريكا باشيم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین