کد خبر: ۷۹۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
تحلیل الشرق‌الاوسط از برخی اقدامات به منظور تیرگی روابط اعراب و ایران

چه کسی از سردی روابط اعراب و ایران سود می برد؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین‌الملل: «محمد صادق دیاب» یکی از روزنامه‌نگاران معروف سعودی در یادداشتی که در روزنامه الشرق الاوسط منشتر کرد به شایعات مربوط به دخالت ایران در ناامنی‌های عراق پاسخ داده است.

این روزنامه‌نگار با اشاره به خبر دستگیری یک جوان 20 ساله سعودی توسط مقامات عراقی به جرم جاسوسی برای ایران که گفته شده با پاسپورت جعلی دولت سعودی در صدد ورود به عراق بوده این سئوال را مطرح کرده‌است که آیا ایران به جذب نیروهای سعودی نیازمند است؟

وی در ادامه نوشته است: «خواندن این گزارش شبیه تماشای فیلمی است که کارگردان و تهیه‌کننده آن هیچ احترامی برای افکار عمومی و تماشاگران قائل نیستند».

از نگاه این روزنامه‌نگار عرب، داستان جاسوس سعودی تنها با هدف تاریک نمودن روابط مابین اعراب است. روابطی که طی ماههای اخیر رشد مطلوبی را نشان داده، رو به گسترش و شکوفایی‌ است. همزمانی این قبیل رفتارها با از سرگیری روابط لبنان-سوریه و آغاز روابط با اتحادیه عرب معانی خاصی را در پی دارد.

شایان ذکر است «عمرو موسی» دبیرکل اتحادیه عرب از گسترش روابط بین اعراب و نیل به نتایج مثبت در این اجلاس حمایت کرده است. 

وی بر این باور است که رهبران عرب بایستی با پیش گرفتن سعه صدر و پی‌گیری فرآیند آشتی میان اعراب، در مقابل تنشهای موجود که بیشتر نتیجه مخالفت ایالات متحده با فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده، موضع گیرند.

این پرسش بدون تردید سوالی بنیادین پیش روی سران عرب است که نیازمند پاسخی جدی است. این برنامه سرآغاز روابط کشورهای عرب را مورد هدف قرار داده است. 

در زمانی که بعضی کشورهای عرب منافعی مغایر با نزدیکی روابط اتحادیه عرب دارند، بدون شک نباید انگشت اتهام به سوی گوشه خاصی کشیده شود.

اعراب باید نسبت به دلایل و اهداف این اتهامات هوشیارتر باشند. گزارش دستگیری جوان سعودی خالی از قصد و غرض نیست و تلاش برای تحریف نقش عربستان سعودی در این مقطع زمانی احساس می‌شود. 

عربستان به دنبال ایفای نقشی میانه‌رو در دنیای افراط‌گرا است و خواهان منطق در مقابل تندروی است. از همین رو اظهار و انتشار چنین ادعاهای سبک و غیر واقعی، تنها نشانگر ناامیدی مخالفان می‌تواند باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین