کد خبر: ۷۹۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۳
گزارش آفتاب از وضع جمع‌آوری آمار اقتصادی خانوار

ازدحام، شایعه و سردرگمی پشت درهای بسته!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: شایعه، سردرگمی، ازدحام، ناهماهنگی و عدم وجود یک مرجع مشخص برای پاسخگویی به ابهامات و سئوالات مردم همه و همه از مشخصه‌های اجرای اولین گام طرحی است که دولت آن را تحول اقتصادی می‌نامد.

به اعتقاد کارشناسان انجام و اجرای طرح‌های آماری گسترده نیازمند پیش‌زمینه‌هایی از قبیل اطلاع رسانی، آموزش و سازماندهی نیروهای متخصص است. جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار نیز فارغ از هدف آن نیازمند یک طرح گسترده آمارگیری است که نتایج آن تنها با معرفی چندین مرکز در سطح شهر و کشور از صحت لازم برخوردار نخواهد شد.

از سوی دیگر به گفته صاحبنظران دولت در سه سال گذشته با بی‌توجهی به برنامه‌های بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت و انجام امور به روش‌های خود‌خواسته که تناسب چندانی با واقعیت و اقتصاد نیز ندارد معضلاتی ایجاد کرده که آثار آن تا مدت‌ها دامن‌گیر کشور خواهد بود.

رشد نقدینگی بی‌سابقه از زمان خلق پول در ایران، تورم شدید، آشفتگی بازار مسکن، ضربه به تولیدات داخلی به دلیل واردات بی‌‌اندازه کالا، ارائه آمارهای مخدوش از جمله آمار بیکاران کشور، اجرای طرح‌ها بدون بررسی کافی جوانب آنها از جمله سهمیه‌بندی بنزین و تغییر مکرر در جزئیات اجرا و در نهایت سردرگمی مردم، عدم سرمایه‌گذاری مناسب و زیرساختی درآمدهای افزایش‌یافته نفت و بی‌تدبیری در مهار بحران‌های قابل پیش‌بینی چون خشکسالی و مسئله کمبود برق که سرچشمه آن نیز در عملکرد دولت و ضعف در سرمایه‌گذاری‌های اساسی است از مشکلاتی است که در این مدت بی‌پاسخ باقی مانده‌است. با اینحال دولت از آینده طرحی غیر شفاف سخن می‌گوید که به گفته کارشناسان ابهام در آن فروان است.

حتی اجرای اولین گام این طرح یعنی جمع آوری آمار آنچنان دچار ضعف‌ اجرایی است که بی‌تردید نتایج آن را سرشار از خطا می‌سازد. در این میان ابهامات موجود به دلیل هدف اعلام شده این طرح (جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی) مردم را نیز به نگرانی انداخته است.

خبرنگار اقتصادی آفتاب با حضور در یکی از ‌مراکز جمع آوری اطلاعات اقتصادی گزارشی را از وضعیت اجرای این طرح تهیه کرده و به گفت و گو با مراجعه‌کنندگان پرداخته است.

در بعد از ظهر روز آخر طرح (یکشنبه) در میان ازدحام شدید مقابل دبیرستان دخترانه 13 آبان از مراکز دریافت اطلاعات اقتصادی، مراجعان پشت در بسته فریاد می‌زنند که «آقا نمره‌ها را بخوانید»!

با وجود اینکه بر اساس اعلام قبلی روز یکشنبه آخرین مهلت تکمیل و تحویل «فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار»، بود هنوز به دلیل ابهامات موجود بسیاری از افراد موفق به تکمیل و یا حتی تهیه فرم‌های خام مربوطه نشد‌ه‌اند.

یکی از حاضران می‌گوید برای اینکه به داخل برویم به ‌ما شماره داده‌اند اما مدت زیادی است که حتی یک شماره نیز خوانده نشده است.

او می‌گوید من فرم را به سختی پر کردم و‌لی فکر می‌کنم که در قسمت‌هایی اشتباه داشته باشد. البته برای اینکه بتوانم این فرم را درست پر کنم از هر شخصی سوال کردم اما جواب درستی نشنیدم. به پستخانه و حتی مسجد نیز برای کمک مراجعه کردم که گفتند به‌ ما مربوط نیست.

فرد دیگری می‌گوید: «ما از ترس اینکه «فردا» قیمت بنزین، برق، آب و نان گران شود و به ما بگویند چون فرم نداید یارانه‌ای به شما نمی‌دهیم به پشت این در بسته آمده‌ام. البته دیروز ساعت 2 بعد از ظهر نیز به در این مدرسه مراجعه کردم که تعطیل بود و حتی کاغذی نیز درمورد ساعت کار به در یا دیوار نصب نشده بود؛ هیچ نگهبان یا دربانی نیز در این مدرسه نبود که به من و تعداد دیگری که مراجعه کرده بودند پاسخ بدهد».

او ادامه می‌دهد: «برای تکمیل این فرم به دلیل اینکه کارت ملی نداشتم به مدت دو روز به ثبت احوال خیابان شریتی مراجعه کردم که سه طبقه پشت در آن صف کشیده شده بود. این فرم ممکن است به قیمت از دست دادن کارم تمام شود».

یکی دیگر از حاضرین که تنها برای دریافت فرم خام اطلاعات اقتصادی انتظار می‌کشد می‌گوید: «برای دریافت این فرم روزگذشته به چند پستخانه سرزدم اما آنها این فرم را نداشتند و به من گفتند که یا به‌مدارس برو و یا آن را از فروشگاه‌ها و یا عکاسی‌هایی که دستگاه کپی دارند خریداری کن! با اینحال هنوز موفق به دریافت این فرم نشده‌ام و فکر نمی‌کنم که دیگر فرصتی برای تهیه و تکمیل آن وجود داشته باشد».

فرد دیگری با این درخواست که زمان تکمیل و ارائه این فرم‌ها تمدید شود می‌گوید: «من هنوز خانه‌ای از خود ندارم و قدرت اجاره دادن هم ندارم بنابراین با وجود اینکه همسر و فرزند دارم در خانه پدرم زندگی می‌کنم حال آیا من اجاره نشین هستم یا صاحب‌خانه؟ در این فرم وضعیت افرادی چون من مشخص‌ نیست».

شخص دیگری با اشاره به یکی از بندهای فرم خود می‌گوید: «مدت‌ها است که بیکار شده‌ام و هیچ درآمدی ندارم و با اتکا به حقوق بازنشستگی پدرم اموراتم را می‌گذرانم اما به من می‌گویند که اگر شغل و میزان درآمدی در این فرم ننویسی آن را دریافت نمی‌کنیم. وقتی از آنان می‌پرسم که چه شغلی بنویسم در حالی که بیکار هستم و حقوقی ندارم به من می‌گویند که شغل و درآمد قبلی خود را بنویس؟ یعنی رسما دروغ بگو!».

یکی از این مراجعان می‌گوید: «دولت حتی به خود زحمت نمی‌دهد که هدف خود را از این کار به ما اعلام کند. ما تنها از سر ترس حاضر به تحمل این سختی و تحقیر شده‌ایم». او می‌گوید که اگر وضع مالی خوبی داشت به‌هیچ‌وجه حاضر به انجام کاری که هدف درست آن را نمی‌داند نبود.

اما فردیگری برخلاف سایرین معتقد است که دولت نهم و رئیس جمهور دست‌و دلباز است و می‌خواهد به شعار خود عمل و به همه مردم پول نفتشان را بدهد. بنابراین مردم نیز باید این زحمت اندک را قبول کنند و ناراحت نباشند. در پاسخ به او شخصی می‌گوید: «آیا تابه حال به‌ جز گرانی و تورم چیزاز دولت دریافت کرده که فکر می‌کند این دولت دست‌ و دلباز است».

پستخانه نارمک مجاور مسجد جامع نارمک یکی دیگر از مراکزی است که در این روزهای آخر مراجعان زیادی برای دریافت فرم خام اطلاعات اقتصادی دارد.

یکی از متصدیان در پاسخ به درخواست دریافت این فرم می‌گوید ما این فرم‌ها را نداریم؛ به ما گفته‌اند که افراد برای دریافت این فرم‌ها باید به مدارس مراجعه کنند.

اما فردی که برای دریافت فرم به این مرکز مراجعه کرده می‌گوید: «از صبح تا به حالا برای دریافت این فرم‌ها به مراکز مختلف رفته‌ام اما هنوز موفق به دریافت آن نشده‌ام. من امیدی به خیر ... ندارم اما برای دفع شر و مشکلات احتمالی بعدی به دنبال این فرم می‌گردم».

او می‌گوید به دلیل مشکلاتش تا به امروز فرصت پیگیری موضوع را نداشته ولی امروز تمام وقت خود را برای آن صرف کرده اما تا به حال حتی نتوانسته است که ظاهر این فرم را ببیند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۸۷/۰۶/۱۱
0
0
اگه واقعا دلسوز هستيد (كه مطمينا نيستيد)بجاي ضارلاتان بازي و خوشحالي اززحمت مردم كمك به حل مشكل كنيد تازه ملت نبايد ميگذاشتن تا دقيقه نود
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۶/۱۱
0
0
من فرم را پر نکردم و از همه دوستانم هم خواستم این کار را نکنند و تا جایی که خودم آمار گرفتم هیچ کس از کل خانواده و تبار ما این فرم را پر نکرده است. دلیل هم برای پر نکردن این فرم این است که سیاست طرح تحول اقتصادی دولت برای من روشن نیست! و من نمی دانم با این اطلاعات قرار است چه بلای جدیدی مثل همان نفت سر سفره بر سرم بیاید...پس در این کار شرکت نمی کنم.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۶/۱۱
0
0
من كه راحت رفتم و تحويل دادم

اين مشكلات مال كساني است كه دست روي دست گذاشتند و دقيقه ي 90 مي خواستند كارشون رو انجام بدند

خب معلومه كه ازدحام و از اين نوع مشكلات ژيش مياد

شما اگر صداقت داشتيد الان نمي رفتيد و اين گزارش رو بزنيد

( آيكون لبخند )

چرا قبلا تمام شدن مهلت آن ُ گزارش نزديد ؟‌‌ !!

خب معلومه ديگه ( چشمك )
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۶/۱۱
0
0
واقعا در عدم مديريت و ساماندهي بي نظيريم
پاسخگوي مردم نبودن هنر نيست
ساعت كاري صبح كه همه سر كارو زندگي هستن براي اجراي طرح مناسب نبوده اما بعد الظهر 2 ساعت اقايون وجود خارجي دارن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین