کد خبر: ۷۹۲۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳

اظهارات کوبنده مقامات روسی علیه "لیز تراس" نخست وزیر جدید انگلیس

رسانه‌ها و سیاستمداران روسی ضمن انتقاد شدید از لیز تراس و ایراد اظهارات کوبنده‌ای علیه او، پیش‌بینی کردند که صعود تراس به قدرت "هیچ کاری برای بهبود روابط وخیم روسیه-انگلیس نخواهد کرد."
اظهارات کوبنده مقامات روسی علیه
آفتاب‌‌نیوز :

 طی چند ساعت پس از پیروزی لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار این کشور، تراس در روسیه سوژه قیاس‌های نامطلوب زیادی نسبت به الگویش مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلیس شد و همچنین در معرض هشدارهایی مبنی بر تلاش‌هایش جهت مقابله با بحران بزرگ انرژی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «لئونید اسلوتسکی»، قانونگذار ملی‌گرا و رئیس کمیته امور بین‌الملل مجلس دومای دولتی روسیه گفت که احتمالا لیز تراس باید به انگلیسی‌ها بگوید هم‌زمان با افزایش قیمت هزینه انرژی، "چراغ‌ها را خاموش کنند!"

وی در تلگرام نوشت: روسیه و رئیس‌جمهورش مقصر نیستند بلکه این نتیجه سیاست تحریم‌های بی‌منطق داونینگ استریت است.

کنستانتین کاساچوف، معاون رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت: تراس سعی دارد تا مثل تاچر (بانوی آهنین) باشد اما معلوم نیست که این نخست وزیر جدید از ظرفیت‌های استدلالی کافی برای مردم برخوردار است یا خیر.

روزنامه مشهور روسی (Komsomolskaya Pravda) گافی را که تراس طی سفرش به مسکو در فوریه به عنوان وزیر خارجه انگلیس داد، به خواننده‌های خود یادآوری کرد. تراس گفته بود که "بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی بسیار باهوش‌تر از او به نظر می‌رسد."

تراس از آن سفر به بعد – سفر "بی‌نتیجه‌ای" که به درخواست سیاستمدارن غربی جهت جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین انجام شد – در معرض اظهارات مخربی قرار گرفته است.

سپس یک روزنامه روسی گزارش داد که تراس "به طور غیرعمدی" به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته بود که انگلیس هرگز حاکمیت مسکو را بر دو شهر روسی، روستوف و وورونژ به رسمیت نخواهد شناخت. کرملین هم گفت که چنین چیزی نشان داد که "رهبران غربی درک ضعیفی از واقعیت‌های ژئوپلیتیکی دارند."

«سرگئی بلیایف» مدیر اداره اروپایی وزارت امور خارجه روسیه طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «فعالیت سفارت روسیه در انگلیس با انتخاب شدن لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور و تمایلات ضد روسی می‌تواند مورد حمله قرار بگیرد.»

وی افزود: ممکن است تحت چنین شرایطی، حضور دیپلماتیک روسیه در انگلیس و در نتیجه فعالیت دیپلماتیکی انگلیس در کشور ما در معرض خطر قرار بگیرد.

روز دوشنبه اندکی پس از انتخاب لیز تراس به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: روابط با لندن ممکن است بدتر از این شود، اگرچه تصور هر چیز بدتری دشوار است.

تحلیلگران سیاسی انتظار دارند که تراس موضع انگلیس را به عنوان یکی از فعال‌ترین حامیان اوکراین – که تسلیحات و آموزش ارائه می‌دهد – حفظ کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین