کد خبر: ۷۹۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۳
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد:

سیاست خارجی ایران در بحران قفقاز منفعل نیست

احمدی نژاد در پارالمپیک حاضر می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسن قشقاوی با اشاره برخی اظهار نظرهای غلط علیه ایران از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: «ما از هر اقدامی که در جهت پایان دادن به این سوء تفاهمات باشد استقبال می کنیم و برترین راه را مذاکره دو جانبه برای رفع سوء تفاهم می دانیم». 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب ،به نقل از مهر، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان آخرین دیدگاه ها و مواضع دستگاه سیاست خارجی کشورمان پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خویش به سفر اخیر دکتر احمدی نژاد به دوشنبه و شرکت در اجلاس شانگهای اشاره کرد وگفت: «علاوه بر حضور در بحث های عمومی، رئیس جمهور در این سفر سه دیدارجداگانه و مستقل با روسای جمهور قزاقستان، روسیه و تاجیکستان داشت و در جلسه سه جانبه مشترک ایران، افغانستان و تاجیکستان به عنوان سه کشور فارسی زبان نیز حضور یافت و توافقات خوبی در زمینه های فرهنگی، حمل و نقل و انرژی امضا شد».

حضور احمدی نژاد در پارالمپیک

سخنگوی وزارت خارجه با تایید خبر دکتر احمدی نژاد به چین گفت: «رئیس جمهور برای شرکت در مراسم افتتاحیه پارالمپیک به چین سفر می کند و این سفر با تکیه بر این آرمان است که همه انسانها توانمند هستند و کرامت انسانها فراتر از معلولیت می باشد». 


قشقاوی همچنین از تدارک طرف چینی برای انجام مذاکرات و دیدارهایی در سطح عالی بین مقامات ایران و چین خبر داد.

رویکرد روسیه در راه اندازی نیروگاه بوشهر فنی است

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اخباری مبنی بر لغو سفر کرینکو رئیس روس اتم به ایران و زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر گفت: «من هیچ وقت تاریخ و نحوه سفر کرینکو را نگفته بودم. بحث های مربوط به تمهیدات پیش راه اندازی نیروگاه بوشهر همچنان ادامه دارد و رویکردها در این موضوع کاملا فنی است و نه سیاسی».



سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفرهیئت اتمی روسیه به تهران، گفت: «گفتگوهای آقا زاده - کرینکو ادامه خواهد داشت و این پیشرفت های فنی است که زمان هیئت های روسی را مشخص می کند».

قشقاوی افزود : «این روند به صورت فنی ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد».

ابراز امیدواری توافق ایران و عراق در چارچوب قرارداد 1975

وی درمورد مذاکرات هیئت هایی از وزارت خارجه ایران و عراق در مورد قرارداد 1975 گفت: «این مذاکرات هم اینک در جریان است و مربوط به ترتیبات اجرایی معاهده 1975 الجزایر می شود و بعد از پایان این مذاکرات نتایج آن نیز اعلام می شود».

سخنگوی وزارت خارجه بر حصول بر توافق در چارچوب معاهده 1975 تاکید کرد.

آمادگی کامل ایران برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر

قشقاوی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که از وی در مورد تلاش های ایران برای روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر و اعلام آمادگی لیبی برای حل و فصل نهایی این موضوع سئوال کرد، گفت: «امام موسی صدر یکی از شخصیت های ارزشمند جهان اسلام است و متاسفانه سرنوشت نامعلومی را دارد. ایران از هر اقدامی که به روشن شدن سرنوشت ایشان کمک کند استقبال می کند و آمادگی مساعدت در این زمینه را دارد».

وی همچنین از اعلام آمادگی لیبی برای حل و فصل موضوع امام موسی صدر اظهار بی اطلاعی کرد و پاسخ به این سئوال را منوط به پرسش از معاونت آفریقایی وزارت خارجه نمود.

گفتنی است علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اخیرا از راهکار مذاکره مستقیم و جدی با لیبی برای تعیین سرنوشت امام موسی صدر خبر داده بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سرنوشت باغ قلهک نیز گفت: «این موضوع را از آقای جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه سئوال کنید».

راه حل رفع سوء تفاهم اماراتی ها مذاکره دو جانبه است

خبرنگاری از قشقاوی در مورد اظهار نظرهای برخی مقامات اماراتی و کشورهای حوزه خلیج فارس علیه ایران سئوال کرد که وی، گفت: «ما ازهر اقدامی که در جهت پایان دادن به این سوء تفاهمات باشد استقبال می کنیم و برترین راه را مذاکره دوجانبه برای رفع سوء تفاهم می دانیم».

وی با قابل حل توصیف کردن این مسائل گفت: «نظیر این بحث ها را خیلی از کشورهای دیگر در منطقه دارند و راهش هم مذاکره است و نیازی به تبلیغاتی شدن این موضوع نیست.سخنگوی وزارت خارجه بالا گرفتن این بحث ها را به نفع ملت های ایران و امارات ندانست».

همکاری هسته ای ایران و نیجریه

قشقاوی در پاسخ به سئوالی در مورد همکاری هسته ای ایران و نیجریه گفت: «وزارت بازرگانی در این مورد بیانیه ای داده است و کاملا این موضوع را توضیح داده است».

وی در مورد ادعای یک روزنامه هلندی مبنی بر انجام اقدامات جاسوسی علیه تاسیسات هسته ای و نظامی کشورمان گفت: «این گمانه زنی ها پایه و اساس ندارد و ما هر روز در عرصه خبر با این ادعاها مواجه هستیم. این حرف ارزش آن را که بخواهد یک موضع گیری رسمی کند را ندارد».

بحران قفقاز ناشی از ارسال سیگنال قدرتهای فرامنطقه ای بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی در مورد خطر سوء استفاده روسیه از کارت ایران در بحران قفقاز گفت: «بخش عمده ای ازگفتگوهای احمدی نژاد و رئیس جمهور روسیه به ارائه گزارش حوادث اخیر قفقاز و گرجستان از طرف رئیس جمهور روسیه گذشت موضع ما در این خصوص کاملا روشن است ما تحولات این منطقه را پیگیرهستیم و فکر می کنیم ضرورت پیگیری و حساسیت ما درک می شود».

وی با تاکید بر مدیریت منازعه قفقاز تصریح کرد: «باید با خویشتنداری و تدابیر منطقه ای و عدم دخالت طرف های خارجی مشکل را حل کرد. مداخلات خارجی مسئله را پیچیده تر می کند و به نفع صلح و ثبات منطقه نیست».

قشقاوی بحران قفقاز را ناشی از ارسال پالس هاو سیگنال های غلط از سوی برخی قدرت های فرامنطقه ای دانست.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به کمک ایران به گرجستان در سال گذشته و حل مشکل سوخت این کشور گفت: «ما بر اساس مسائل انسانی و رابطه با ملت ها و دولت های منطقه این کمک را کردیم و موضع ما دراین مورد کاملا مستقل است».

قشقاوی همچنین گفت: «هیچ کس نمی تواند واقعیت همسایگی روسیه در بحران گرجستان را نادیده بگیریم. ولی ما هیچ گرایش خاصی به قدرت های درگیر در بحران گرجستان نداریم و در چارچوب مبانی انقلاب و منافع ملی عمل می کنیم».

تاثیر سفر احمدی نژاد بر روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس

وی در مورد سطح و نوع روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ازتاثیر سفر احمدی نژاد براین همکاری ها، گفت: «همکاری های ما با این کشورها در چارچوب روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای ادامه دارد و دلیل آن نیز همین سفرهایی است که مرتبا انجام می شود.هیچ پسرفتی دراین روابط وجود نداردوما به دنبال ترتیبات اجرایی سفر قبلی رئیس جمهور هستیم».

وی از بیان زمان و قطعیت سفر رئیس جمهور به اجلاس شورای همکاری خلیج فارس خودداری کرد و گفت: «ابتدا باید اصل سفر محقق شود بعد در مورد آن حرف می زنیم. این سفر منوط به دریافت دعوت نامه و رایزنی در این مورد است».

سیاست خارجی ایران در بحران قفقاز منفعل نیست

خبرنگاری از قشقاوی در مورد علت انفعال دستگاه سیاست خارجی ایران در قبال بحران قفقاز سئوال کرد که وی سئوال کرد: «ما به هیچ وجه در این موضوع منفعل عمل نکردیم. رئیس جمهور، وزیر خارجه و بنده لحظه به لحظه موضع گیری کردیم و ما با طرفین این موضوع تماس های دیپلماتیک مداوم داریم و این مسائل نشان می دهد که ما منفعل نیستیم».

پیگیری حادثه سقوط هواپیمای قرقیزستانی

قشقاوی در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت پیگیری دلایل سقوط هواپیمای قرقیزستانی گفت: «سفیر ما در قرقیزستان این موضوع را مرتبا پیگیری می کند البته بررسی های فنی در سوانح هواپیمایی به زمان نیاز دارد».

لزوم توجه اروپا به حساسیت جمعیت مهاجر مسلمان

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سئوالی در مورد اهانت برخی محافل خبری به قرآن کریم در دانمارک، گفت: «در دیداری که طرف دانمارکی با صفری معاون وزیر خارجه داشت آنها این موضوع را رد کردند ما امیدواریم این کشورها علاوه برارتباط با کشورهای مسلمان متوجه جمعیت گسترده مهاجرین مسلمان دردرون خودشان نیز باشند چون شاهد بودند که حساسیت مسلمانان داخل اروپا کمتر از دیگر مسلمانان نیست».

وی تصریح کرد: «موضوع آزادی بیان نباید بهانه ای برای توهین به ادیان باشد. توهین کار انسانهای زبون و ضعیف است».

قشقاوی همچنین گفت: «حفظ آزادی بیان در گرو احترام به عقاید دیگران است».

توانمندی موشکی ایران متکی بر توانمندی بومی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در مورد خرید موشک از روسیه برای تقویت توانمندی دفاعی ایران گفت: «توان موشکی و فنی ما کاملا متکی بر توان دانشمندان ایرانی است و این موضوع نیز اثبات شده است و ما در چارچوب های مشخص و مطابق با قواعد بین المللی تقویت توانمندی دفاعی خود را ادامه می دهیم».

قشقاوی در پایان این نشست خبری از آماده شدن سالن جدید وزارت خارجه جهت انجام نشست های هفتگی سخنگو خبر داد و گفت: «این سالن 80 نفر ظرفیت دارد و دارای امکانات کامل رسانه ای و صوتی می باشد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین