کد خبر: ۷۹۲۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

بند محرمانه در قرارداد کارلوس کی‌روش با ایران؟

پرواضح است که در همین زمان اندک، شایعه‌ها درباره قرارداد کی‌روش زیاد است. هنوز چیزی روی کاغذ نیامده و قاعدتا نمی‌شود به این موارد استناد کرد؛ با‌این‌حال، خوب است قبل از نهایی‌شدن هر چیزی یا قبل از پیاده‌شدن بند‌های این قرارداد روی کاغذ، بند «محرمانه»‌بودن جزئیات قرارداد قید نشود. به‌هر‌روی، یک پای این قرارداد فدراسیون فوتبالی است که مهدی تاج ریاستش را بر عهده دارد. او در بستن قرارداد شاهکار می‌کند! مارک ویلموتس بلژیکی گواه خوبی است.
بند محرمانه در قرارداد کارلوس کی‌روش با ایران؟
آفتاب‌‌نیوز :

دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات ایران، به کارش در تیم ملی پایان داد. این پایان‌دادن خودخواسته نیست و بعد از جلسه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، نایب‌رئیس مهدی تاج به او زنگ می‌زند و خبر می‌دهد که دیگر مأموریتی در تیم ملی بزرگسالان ندارد. البته ظاهرا برای آنکه مانع از رنجش بیشتر دراگان شوند، به او پیشنهاد می‌شود هدایت تیم امید ایران را بر عهده بگیرد و جانشین مهدی مهدوی‌کیا شود که قرارداد او هم تبدیل به داستانی جدید شده است. دراگان چنین پیشنهادی را نمی‌پذیرد. او عنوان سرمربی تیم ملی ایران را در «بیو» اینستاگرامش برمی‌دارد تا همه‌چیز را به‌طور غیررسمی تأیید کند. حالا او طبق قراردادی که با فدراسیون فوتبال ایران دارد، تنها ۵۰ هزار یورو می‌گیرد و خداحافظ.

این خداحافظی به‌معنای سلامی دوباره به کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی ایران است. کارلوس، حاصل وعده انتخاباتی مهدی تاج است. او گفته بود اگر رئیس شود، دراگان را برمی‌دارد و کی‌روش را به ایران برمی‌گرداند. همین‌طور هم شده، ولی هنوز رسمی نیست. درباره مذاکره با کارلوس کی‌روش اخبار موثقی به گوش رسیده، ولی درباره عدد و رقم، چه درباره مدت‌زمان این قرارداد احتمالی و چه درباره دستمزد کی‌روش، گمانه‌زنی زیاد است. ابتدا عنوان شد قرارداد او چهار‌ماهه و تا پایان جام جهانی خواهد بود. در این مدت او قرار است ۹۰۰ هزار دلار از فدراسیون فوتبال پول بگیرد. اندکی بعد، افراد رسانه‌ای نزدیک به کارلوس کی‌روش این موضوع را رد کرده و خبر دادند قرارداد کی‌روش با فوتبال ایران سه‌ماهه است که بسته به نتایجش در تیم ملی ممکن است تا بعد از جام ملت‌های آسیا نیز تمدید شود. اینجا ذکر شده که قرارداد او در این مدت ۱۵۰ هزار دلار است. از طرفی رسانه‌های پرتغالی صحبت از عدد ۲۰۰ هزار دلار کرده‌اند.

پرواضح است که در همین زمان اندک، شایعه‌ها درباره قرارداد کی‌روش زیاد است. هنوز چیزی روی کاغذ نیامده و قاعدتا نمی‌شود به این موارد استناد کرد؛ با‌این‌حال، خوب است قبل از نهایی‌شدن هر چیزی یا قبل از پیاده‌شدن بند‌های این قرارداد روی کاغذ، بند «محرمانه»‌بودن جزئیات قرارداد قید نشود. به‌هر‌روی، یک پای این قرارداد فدراسیون فوتبالی است که مهدی تاج ریاستش را بر عهده دارد. او در بستن قرارداد شاهکار می‌کند! مارک ویلموتس بلژیکی گواه خوبی است.

در شرایطی که تاج و اطرافیانش ادعا کرده بودند قرارداد ویلموتس از قرارداد کی‌روش بهتر است و رقم مناسب‌تری دارد، بعد‌ها فاش شد ویلموتس با قراردادی به‌مراتب گران‌تر از کارلوس کی‌روش به ایران آمده است. نهایتا او توانست قراردادش را یک‌طرفه فسخ کند و دست آخر هم ۳.۲ میلیون یورو علاوه بر دو میلیون یورویی که پیش‌تر گرفته بود، از فوتبال ایران پول بگیرد. این قرارداد حاصل مدیریت در دوره ریاست مهدی تاج است. آن زمان هر‌چقدر منتقدان می‌خواستند بند‌های قرارداد ویلموتس فاش شود تا مشخص شود رئیس فدراسیون فوتبال چقدر در گفته‌هایش صداقت به خرج داده، همواره از این گفته می‌شد که این قرارداد محرمانه است و نمی‌شود بندهایش را فاش کرد.

حالا قبل از پیاده‌شدن قرارداد مکتوب کارلوس کی‌روش یا هر مربی دیگری که قرار است امروز و فردا به‌عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شود، لازم است مهدی تاج و دوستانش تفهیم شوند که چیزی به اسم محرمانه‌بودن قید نشود. محرمانه‌بودن یعنی امکان تولید فساد و اصولا چیزی که با امنیت ملی سازوکار ندارد، دلیلی بر محرمانه‌بودن هم ندارد؛ به‌ویژه اینکه اینجا قرار است دوباره پولی از بیت‌المال هزینه شود و بهتر است همین ابتدای کار همه‌چیز شفاف پیش برود. این دیگر موضوعی است که علاوه بر نهاد‌های بازرسی و نظارتی، همت وزیر ورزش را هم می‌طلبد تا مانع از گذاشتن بند محرمانه‌بودن در قرارداد طرفین شود.

فوتبال در دنیای امروز کاملا حرفه‌ای و دخل‌و‌خرج‌ها مشخص است. این روز‌ها رقم قرارداد مربیان مختلف با تیم‌های باشگاهی و ملی در کشور‌های پیشرفته و توسعه‌یافته کاملا مشخص است و اگر ریگی به کفش کسی نباشد، دلیلی ندارد قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با هر سرمربی‌ای، بند محرمانه‌بودن داشته باشد.

این موضوع یک طرف ماجرا‌ست؛ چون با توجه به شاهکار قبلی مهدی تاج، بهتر است مانع از مراودات او با اشخاصی همچون «ب. ز» شد که هنگام بستن قرارداد با مارک ویلموتس راهی سفارت ایران در بلژیک شد و بند‌های قرارداد را خواند و تاج آن را نهایی کرد. این یکی هم از آن دست مواردی است که هنوز درباره آن توضیحی از مهدی تاج خواسته نشده است. او البته یک بار درباره «ب. ز» حرف زده و او را علاقه‌مند به تیم ملی و مسلط به زبان انگلیسی معرفی کرده است، ولی هرگز نگفته نقشش در بستن قرارداد با ویلموتس بلژیکی چه بود.

سومین نکته‌ای که مهدی تاج پیش از بستن قرارداد با کی‌روش باید آن را روشن کند، نقش وزیر ورزش است. او همین حالا باید بگوید با توصیه و مشاوره، کی‌روش را به ایران می‌آورد یا اینکه دستور گرفته است؟ این داستان هم ریشه در اتفاق قبلی دارد؛ تاج ابتدا به خودش می‌بالید که مرد بلژیکی را به ایران آورده، ولی بعد‌ها که افتضاح قرارداد با ویلموتس رو شد، توپ را در زمین وزارت ورزش انداخت و گفت وزارت ورزش وقت این مرد بلژیکی را معرفی کرد. وزارت هم بیانیه داد که ما فقط پیشنهاد دادیم و بس. تاج که علاقه زیادی به بله‌قربان‌گویی در این مواقع دارد، بهتر است همین حالا شفاف بگوید آیا کی‌روش را خودش به تنهایی می‌آورد یا اینکه توصیه نهادی دیگر است؟

او باید آینده‌نگر هم باشد و بداند که ممکن است قلبش دوباره در زمانی نزدیک درد بگیرد! شاید پیش از رسیدن به آن روزها، بهتر است چاره کار کند و برخلاف رسم همیشگی، این بار همه‌چیز را شفاف جلو ببرد؛ نه خبری از بند محرمانه‌بودن قرارداد باشد، نه شخص و اشخاص مشکوکی در زمان انعقاد قرارداد اطرافش باشند و نه اینکه استقلالش را زیر سؤال ببرد و بعد مجبور شود قلب‌دردش را با نسخه پزشک بهانه کرده، استعفا دهد و برود.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین