کد خبر: ۷۹۳۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
نبود طعمه طبیعی عامل ورود گرگ‌ها به مناطق مسکونی

حمله گرگ‌ها به گوسفندان در بردسکن

در حمله گرگ‌های گرسنه به گله گوسفندان در چشمه هادی منطقه عشایری بردسکن ۸۵ رأس دام تلف شدند.
حمله گرگ‌ها به گوسفندان در بردسکن
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بردسکن از حمله دو قلاده گرگ گرسنه به یک گله ۳۵۰ رأسی گوسفندان و تلف شدن ۸۵ رأس آن‌ها خبر داد.

مهدی جمعه‌پور اظهار کرد: گرگ‌های گرسنه پس از حمله به گله گوسفندان تعداد قابل توجهی از آن‌ها را تلف می‌کنند که لاشه ۲۵ تا ۳۰ رأس گوسفند را پیدا کرده‌اند. تاکنون بارها در خصوص خسارت‌های ناشی از حمله گرگ‌ها مکاتباتی را با بخشداری‌ها و دهیاران داشته‌ایم و خواسته شده تا اطلاع رسانی‌های لازم را به دامداران داشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بردسکن با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از حمله گرگ‌ها دامداران قبل از غروب آفتاب دام‌های خود را از بیابان بر گردانند، از دامداران خواست تا همواره در نگهداری احشام خود، با گماردن چوپان مناسب و استفاده از سگ‌های گله نکات ایمنی را رعایت کرده و گوسفندان در محل را استاندارد نگهداری کنند تا در صورت حمله گرگ‌ها حداقل خسارت را متحمل شوند.

وی ادامه داد: باوجود اینکه برای ارائه هشدارهای لازم چندین جلسه آموزشی برای روستاییان گذاشته شده است، اما متأسفانه به توصیه‌ها توجهی نمی‌کنند. محیط زیست بردسکن در اطلاع‌رسانی به موقع و ارائه آموزش‌های لازم در سطح شهرستان‌های استان رتبه اول را دارد.

جمعه‌پور عنوان کرد: متأسفانه در بازدیدهایی که از آغل‌های گوسفندان صورت گرفته بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها فاقد استانداردهای لازم هستند و در برابر حمله گرگ‌ها ایمن‌سازی نشده‌اند.

وی در ادامه ضمن تکذیب رهاسازی گرگ‌های پلاک دار در طبیعت توسط محیط‌زیست بیان کرد: خشکسالی‌های متعدد، تجاوز به حیات‌وحش و زیستگاه طبیعی، شکار غیرمجاز و نبود طعمه طبیعی موجب ورود گرگ‌ها به مناطق مسکونی شده است.

جمعه‌پور در همین خصوص از دامداران خواست، ضمن رعایت نکات ایمنی دام‌های خود را بیمه کرده و قبل از غروب آفتاب گوسفندان را از بیابان بر گردانند. متأسفانه برخی مواقع شاهد هستیم دامدار از دفن بهداشتی لاشه حیوان تلف شده امتناع کرده و آنها را برای مصرف سگ‌های گله به محل نگهداری باقی دام‌ها می‌برد که این موجب کشاندن سایر گوشت‌خواران به محل نگهداری سایر گوسفندان می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه دفن غیربهداشتی زباله از دیگر عوامل کشاندن حیوانات وحشی به مناطق روستایی هستند، ادامه داد: از روستاییان درخواست می‌شود متخلفان شکار و صید را به محیط زیست معرفی کنند، این متخلفان با شکار سایر حیوانات چرخه حیات وحش را بر هم می‌زنند و این خسارت را دامداران باید متحمل شوند.

جمعه‌پور در پایان خاطرنشان کرد: محیط زیست به دلیل حمله گرگ‌ها و دیگر حیوانات پرداخت خسارتی به دامداران ندارد و برای جبران خسارت‌هایی که متحمل شده‌اند فقط باید دام‌های خود را بیمه کنند.

روستای چشمه هادی در منطقه عشایری بخش انابد بردسکن و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان واقع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین