وضعیت سینمای ایران این روزها چندان تعریفی ندارد، شادمهر راستین، منتقد سینما و تلویزیون درباره اوضاع سینمای ایران گفت: «ما یک توان محدودی داریم و آن چیزی که سینمای ایران را از سینمای جهان متفاوت میکند، تفکر خوب است، نه اجرای خوب و درست، درصورتی که یکنفر فیلم اکشن کار میکند، انتظار دریافت سیمرغ دارد، اما اگر کسی در آمریکا فیلم اکشن میسازد، انتظار دریافت جایزه ندارد، چون میداند که این نوع از فیلم برای سرگرمی است.»
او ادامه داد: «مشکل این است که سازندگان ما نمیدانند چه چیزی میخواهند، شما فروش میخواهید؟ جایزه میخواهید؟ رابطه میخواهید؟ تفریح میخواهید؟ دنبال چه چیزی هستید؟ نمیتوان همه این موارد را با هم به دستآورد. این را در نظر داشته باشیم که کل مخاطبان فارسی زبان در دنیا ۱۳۰ میلیون نفر است، ما باید وارد دغدغههای انسانی آدمها شویم، مسیری که آقای کیارستمی، آقای فرهادی و آقای پناهی رفتند.»
او درباره بلاتکلیفی وضعیت سینمای ایران گفت: «این که ندانیم چه چیزی درست است و میتواند سینمای ایران را متمایز کند، اگر بخواهم دقیقتر مثال بزنم، رقابت فرش با موکت است. این رقابت در ایران در نهایت به کجا رسید؟ مردم رفتند سمت فرش ماشینی که نه اصالت فرش دستبافت را دارد و نه ارزانی موکت را و کسی که فرش ماشینی در خانهاش استفاده میکند، نه معنی فرش را میداند و نه موکت را. فرش ماشینی نیت نسل جدید را نشان میدهد، زیبایی فرش را میخواهد، با قیمت پایین و نمیداند که فرش با خودش اصالت دارد و حالا اگر کسی فرق بین فرش ماشینی با فرش دستبافت را نمیداند، فرق بین سینمایی که مدیران بابت آن بودجه میگذارند و سینمایی که کیارستمی میساخت را هم نمیداند.»